Gå til innhold
Arkivverket

[#65189] Hans Hanssøn Glein f. 1720. Hva het første kona?


Gjest Anna-Lisa Bårdgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Så vidt jeg kjenner til så var Hans Hanssøn Glein gift 2 ganger, Jeg har hittil hatt følgende navn: Første kona het Karen Nilsdtr. Det var skifte etter henne i 1769 (S. Edvardsen skifter i Herøy og Dønna 1686-1780) Andre kona het Anne Pedersdtr. f. ca 1740 (iflg. Ft. 1801)Her om dagen satt jeg og kikket i S. Edvardsen skifter i Vefsn 1686-1780. Ved skiftet etter Ole Jonsen Ravatne i 1753 (s. 107-108) angis det at han hadde en bror som het Nils Jonsen Gluggvasselv. Broren var død men etterlot seg flere barn bl.a. en datter Guru Nilsdtr. gift med Hans Hansen Glein I Nesna. Det finnes skifte etter Nils Jonsen Gluggvasselv i samme bok, der kalles også datteren Guru.Nå kan det selvfølgelig finnes flere Hans Hansen Glein i 1753, men da jeg kikket på hans neste ekteskap så heter eldste dattera Guro. Det var jo en velkjent skikk å kalle opp første ektefelle når man fikk barn i nytt ekteskap.Er det noen som vet noe mere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Det ser ut til at det er en feil i skiftet etter Karen Nilsdatter 1769. Vet ikke om det er avskriften eller i originalskiftet. Fornavnet skal nok være Guru, ikke Karen.Hvis man f.eks ser på Moren introdusert etter dåpen på Karen Sophia Hansdatter, så ser vi at hennes navn var Guru Nilsdatter. Link her, nede til høyre: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16585&idx_id=16585&uid=ny&idx_side=-198>LenkeI skiftet etter 'Karen' Nilsdatter 1769, er den samme datteren nevnt.Finner også Hans Hansen Glein og Guron Nielsd. Glugvasselv trolovet her, fjerde par fra toppen til venstre: LenkeJeg har forøvrig Hans Hansen på sidene mine her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiKan bare beklage at det er riktig som Frode sier, det har blitt en trykkfeil. Skal være Guru. Forøvrig kommer, hvis alt går i orden, alle skiftene for Helgeland ut på CD.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.