Gå til innhold
Arkivverket

[#65190] Giftemål Nils Gundersen og Jørgine Halvorsen


Gjest Per Edling
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Edling

I folketellinga for Christiania 1875 finner jeg Nils Gundersen gift med Jørgine ( Gina ) Halvorsen. Jeg finner videre at de bor i Carl !2 `s gate. og har døbt deres datter Hulda i Oslo Domkirke.Han er født i Sarpsborg eller invandret Svenske. Hun er født i Vestre Aker.Jeg søker men finner ikke giftemålet. Har noen et tips til søk ?? se lenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

Hei Anne ,og takk. Ja, jeg mener det må være riktig.Jeg søkte videre på Gunder Nilsen og finner han som sønn av Nils Gundersen Rohde i 1801 folketelling i Fredrikstad. Men finner ikke Gunder Nilsen i noen andre tellinger.Han må jo ha giftet seg for å få Nils Gundersen i 1833. Har du forslag/Tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

jeg ville se etter Nils Gundersens konfirmasjon i Sarpsborg, for i ft 1865 er det en enkemann Gunder Rohde, men han er Methodist så det er mulig at det ikke finnes noen konfirmasjon til hans barn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

Hei Anne og takk.Det nøster seg til. Jeg finner en lenke til innvandra svensker til Østfold 1812-1920.Der er Nils Gundersen registert 1865. Lurer på om Gunder Nilse med fam har vært i Sverige en periode. Hva tror du ?. Vet du om det er tilsvarende søke-lenker i Sverige ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

Hei igjen Anne og stor takk.. Jeg er sikker på at det er rett. jeg prøver å tolke informasjonen i venstre marg i vielsen. Finner ingen mening. Klarer du det eller har tips om noen kontakter for slikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Edling

Folketellinga Østre Aker 1865? I denne tellinga ( lenke )er Gina(Jørgine) Halvorsen registrert på Ganstuen Plads/Distrikt Linderud.Tips om hvor dette er ( eller hvor jeg finner det ut )i Oslo mottas gjerne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg vet ikke om du har fått hjelp med anmerkningen ved 'vielsen', men her er det jeg leser det som: Dette partiet blev med partnernes samtykke opphævet i cautionistenes nærværelse dags dato, og blive en selvfølge at med hensyn til det mulige foster hos Oleana, da betragter han efter egen tilståelse som fader, hvis hun nedkommer inden 8 1/2 måned.Hvis det er noen feil her, håper jeg noen retter det.Dåpen til Jørgine har du kanskje funnet, men her er hennes dåp 26/4 1835 i Aker Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

hei og takk for begge deler. Du er flink. Jeg tror oversettelsen er riktig. Men hva ble opphevet ? De døper Birthe Maria i 1828 som ektefolk. Litt forvirrete jeg ! Er Natkjører tittelen på Gunder og etternavn til brudens far Nilsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hvis du ser på vielsen så står den mellom en vielse i juli og en i oktober, så jeg tror vielsen fant sted 25 november. Brudens far heter Otter Nilsen.Tittelen tror jeg er natskjærer, kanskje det har noe med arbeid på et sagbruk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

hei, dette virker logisk og riktig. takk skal du ha.Nå trodde jeg det falt på plass, men ..? I folketellinga for Fr.stad se lenke som jeg mente var riktig utgangspkt. for Nils Gundersen Rode og sønn Gunder Nilsen stemmer ikke alder med alder i vielsen. Kan det være så feil ?? Eller er dette ikke samme personer ?? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Nei det er nok ikke riktig Gunder.Se konfirmant nr 51. Fars navn er Nils Gundersen Rode og fødselsåret stemmer med det som er oppgitt ved vielsen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

Takk igjen.Dette var bra.Da er forklaringen en død og en levende Gunder før/i 1806.Skal se om det finnes dødsattest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

hei Anne, jeg leter fortsatt etter dødsattest i Tune. Foreløpig ikke resultat. Tittel på Jørgines far Halvor i dåpen er det Husmand ?. Jeg er usikker på denne skriften !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

De bodde jo i Fredrikstad i 1801 så kanskje du kan finne han der eller i kirkebøker i Glemmen.Tittelen på Jørgines far er husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

Hei, jeg finner Gunder (2) dåp i Tune i 1806. Har søkt ettr død for Gunder (1) i tenkelige kirkebøker over død i peroden 1801-06. Men finner intet registrert. Har du tips om alternative søk ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.