Gå til innhold
Arkivverket

[#65195] Anne Ibsen (mor til Andres Wølner på Kongsberg)


Gjest Sigrid Ellen Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Nei, ikke annet enn at hun var gift med Christian Wølner og at de hadde sønnen Andreas Wølner (f. 1710) som var hyttemester på Kongsberg. Andreas var gift med Isabella Kirstine Jørgensdatter Schrøder(f.1713). De to igjen fikk datteren Maren Andreasdatter Wølner(døpt 23.12-1739) Hun ble gift med Gregers Jensen Sinclair. De fikk sønnen Peder Kortvedt Gregersen Sinclair som ble gift med Birthe Maria Stephensdt.Rose. De to igjen fikk datteren Maren Pedersdatter Sinclair(døpt 17.mai 1800) mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Dette skiftet har jeg sett, og i den forbindelse lurer jeg på om disse to Anne`r kan være halvsøstre? Jeg synes det er merkelig at to søstre blir døpt Anne hvis de har samme far. mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Anne Ibsen var ihvertfall søster til proviant og materialforvalter Jacob Ibsen (eller Jebsen) ved sølvverket. Det fremgår av en liste over slektskap og svogerskap blant sølvverksledelsen i 1707, hvor det står at Christian Wølners kjæreste er materialforvalter Ibsens søster. (Danske Kanselli, skapsaker, Tillegg 15, uordnet, 1707. Filmrull MR 2849 på Riksarkivet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Stig! Tusen tusen takk! Dette var flott!! Anne har vært en stor gåte!!! Kan man se mer vedr. denne Jacob på denne listen. Hvordan kommer man inn på disse listene(filmrullene)? Jeg er nybegynner forstår du nok. mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg mener å huske visse ting jeg har sett om Jacob Ibsen under min egen slektsforskning. Men vær obs på at min sviktende hukommelse kan lure meg. I årene fra 1707 til ca. 1712 var det utrenskninger blant ledelsen ved sølvverket og mye angiveri. Listen over slektskap og svogerskap som jeg nevnte, var nok ment for at myndighetene i København skulle avsløre mulige uregelmessigheter. Jeg tror Jacob Ibsen ble arrestert og at hans slektninger og svogere prøvde å få ham frigitt. Mange av de arresterte ble da også senere sluppet fri. Men jeg har også sett et brev fra ca. 1711, hvor jeg tolket det som at det sto noe om et skifte etter Jacob Ibsen. Jeg gransket det ikke så nøye siden jeg egentlig forsker på andre ting. Et skifte kan bety at han var død, eller at han var domfelt og at boet hans var inndratt. Selve skiftet sto ikke i brevet og er antagelig tapt.Filmrullen jeg nevnte er på mikrofilmlesesalen på Riksarkivet i Oslo. Den må leses med et leseapparat smme sted. Skriften er gotisk håndskrift, så den får du trene mye på først. Jeg husker ikke om det sto mer om Jacob på rullen, men det er slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Dette var jo spennende stoff! Jeg må se og lære meg gotisk skrift og ta meg en tur på riksarkivet! I skifte etter Anne Ibsen(søster(halvsøster?)av min Anne Ibsen)på Kongsberg står ingen Jacob oppført,så kanskje dette er grunnen. Tusen, tusen takk skal du ha, og kommer du over historier fra sølvverket som omhandler Wølner/Ibsen Ørbeck/Sinclair er jeg deg evig takknemlig om du deler dem med meg.Historien bak disse menneskene gjør dem jo levende,og ikke bare noen navn man skriver ned på en anetavle. mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Stig! Jeg fant noe på nettet! En Andreas Ibsen var proviant og materialforvalter over søvverket(Instruksjon dat. 22 okt. 1683) Dette iflg. Rentekammerets norske bestallinger 1660-1840Dette tror jeg er far til Anne Andreasdatter Ibsen som er søster til min Anne Ibsen (iflg. skifte på Kongsberg). Men, da disse to søstrene bærer samme fornavn har jeg hatt vanskligheter med å tro at de kan ha samme far. Men, det kan jo selvfølgelig være at disse to ikke har samme mor.Jeg finner ingen Jacob Ibsen som er prov.og matr.forvalter under disse årene, så muligens hadde denne broren Jacob en annen stilling ved sølvverket. mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Flott at du fant på å se på det. Men Jacob står også, under Jebsen. Det står:Jebsen, Andreas, se Jebsen, J.- Jacob, proviant- og materialforvalter ved Kongsberg sølvverk i Andreas Jebsens sted 3 jan. 1699. Konf. 24 mai 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Stig Nyberg

Anders Ibsen, angivelig material- og proviantforvalter ved sølvverket 1684 - 1699, var far til Anne Ibsen. Han var nemlig far til sin etterfølger Jacob Ibsen, og som det ble forklart i (7) var Anne Jacobs søster.Det kan tenkes at Anders var ved sølvverket også før 1684, siden det da hadde en annen eier enn kongen, nemlig etatsråd Henrich Müller.Anders døde den 26.07.1706. (Det synes å stå Anders Jonsen i kirkeboken for Kongsberg, men et par bokstaver er klusset med, kanskje i ettertid.) Jacob meldte at faren Anders Ibsen var død til sølvverksledelsen den 29.07. Arvingene frasa seg arv og gjeld på grunn av boets slette tilstand.De problemene Jacob fikk i sin stilling, stammet fra den gjelden faren hadde satt seg i, i samme stilling. Høyesterett felte sin dom over Jacob Ibsen den 03.08.1716.Kilder: Privatarkiv 171 etter Brünnich. Riksarkivet. Foliant 21 side 109 og 134, foliant 23 side 85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Stig!Du verden, hva er det ikke du finner ut av? Jeg ble så positivt overrasket da jeg nå etter helgen slo på Pc`n og fikk se denne mld. TAKK SKAL DU HA!!!!'Bakdelen' er jo at nå ble jeg så nygjerrig på hva dommen gikk ut på. Satt han på Akershus montro?Mange hilsner fra S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hei igjen!Dommen over Jacob Ibsen var på et par-tre sider, og du får unnskylde at jeg ikke leste hele, men det var egentlig andre ting jeg var på jakt etter. Den gotiske skriften var genske pen, så det går nok an å komme gjennom den hvis man har basiskunnskapen som trengs. Jeg leste bare innledningen, hvor det sto at 'han bør betale defectens sum med 6597 riksdaler 41 skilling pluss dobbel rente fra 25.02.1709'. Dette må kalles et stort beløp.Dommen står i foliant 21 s. 134.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen Stig!Unnskylde?? Du har såvisst ikke noe å unnskylde deg for! Jeg bukker og neier og tar av meg hatten og lover å lære meg gotisk skrift etterhvert.Stakkars Jacob!! Får håpe søster Anne og gemalen spleiset litt på regningen.Mange hilsner og tusen takk for raskt svar. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det var ofte slik på den tiden at folk i økonomisk viktige stillinger måtte ha en eller flere kausjonister for i det hele tatt å få stillingen.Det sto flere navn i domspremissene, og det kan godt være at noen av dem var kausjonister. De fikk i så fall sin del av regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.