Gå til innhold
Arkivverket

[#65212] Hvem var foreldrene til Anna Marie Larsd. Aakre i Fusa


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, den fant jeg i innlegg to. Men kan denne eldste Anna Larsdtr ha feil alder da hun gifta seg? Ved dödsfallet er hun eldre og i 1801 er det en pike på Aakre som heter Anna Larsdtr - hun er jo eldre da, men der kan det og være feil. Får finne ut når hun var virkelig födt da.Men nå tar jeg kveld i morgen er det langdag med klasseråd og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

har leitet etter Anne Maries dåp, men kan ikke finne den. Anna Larsdtrs dåp har vi funnet. den er 12. juli 1801 se (3).en annen ting; doble navn på 'landet' ca 1800 var det vel bare embedsmenn og borgere som brukte på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, men det må være den yngste, hun som gifta seg til Baldersheim må være født før 1801 da hun er 28 i 1828 (dersom ikke presten har gidt henne et ekstra år), dersom det er hun som var døde på Baldersheim, så er hun eldre (se innlegg med dødsfallet i # 13) den andre må helst da være født ca 1801/02 og det finnes ingen Anne Mari. Jeg har gått igjennom 1800, 1801 og 1802. Men som sagt før har jeg sett at prester har utelatt det andre navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en Anna Maria Larsdtr i 1797, men hun er da for gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1797, side 62. Permanent sidelenke: Lenke Men hun har ingen forbindelse til Åkre etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er nok den Anna som bor på Åkre i 1801 med mor Guro Torkjelsdtr som er enke: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1794, side 43. Permanent sidelenke: Lenke Nede til høgre i juli 1794: Faren er Lars SærvoldKan det være hun som er gift til Baldersheim? Ved dødsfallet står det at hun er født i 1798, men vi ser jo ofte avvik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har sjekket litt om barna til de på Ballesheim - tror nok dessverre at det er Boels datter Anna som er gift med Mathis LMarsen alliikevel. De får nemlig datter n° 2 i 1832 og hun heter Boel!! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1832, side 51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mor til Johannes Hansen Markhus f. 1804 het Anna Olsdtr (nest nederst til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1804, side 111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Mange tusen takk for hjelpen alle sammen. Jeg datt av lasset ganske tidlig, forde jeg klarer ikke å tyde skriften i de fleste kirkebøkene. Nå skal jeg se om jeg kommer fren til 'et minste felles multiplum'. Der etter kommer jeg tibake for å se om dere er enige. Det er ikke sikkert jeg klarer det idag, men jeg arbeider med saken. Mange hilener fra Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Finner bare en Anna Larsdtr med mor Barbro i Os i den aktuelle perioden Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1799, side 84. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-87>Lenke fra Frøland. Men på Frøland i 1801 står foreldrene med helt andre patronym enn ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en Ole Johannesen født på Revne 16 april 1842 - n° 68 nederst, men her står moren og som Mari Nilsdtr. Faren er Johannes Hansen. Er det mulig at det er din Ole allikevel? Fadderne: Ole Andersen Hatletveit, Hans Hansen Abotnes (?), Engel Olsen Revne, Marte Olsdtr Møklebust (?), Inger Olsdtr Revne. Er det samme paret som får alle disse barna eller er Anders og Ole sønner til et annet par?? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Fødte og døpte 1842, side 34. Permanent sidelenke: LenkeLa oss se på fadderne til Barbro: Ole Hansen Aakre, Johannes Andersen ..lle, Hans Olsen Revne, Mette Jonhsdtr, Engele Axelsdtr RevneFadderne til Hans: Ole Revne, Herborg Revne, Mette Aakre og så en Knud og en Ole jeg ikke greier å tydeFadderne til Anne: Nils Nedre Hage, Gotskalk Revne, Johannes ...vold, Elna Hage, Kristi RevneFadderne til Anders (de bor nå på Nedre Hage): Alf Haldorsen Hage, Hans Knutsen Hage, Arne Sverkesen Balleseim, Anna Olsdtr Hage, Martha Nilsdtr HageIngen Larsen eller Larsdtr her dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

59) Ja, Lars dette oppdaget jeg og. Men denne Anna ble gift med Sigmund Sjursen Reistad i 1835 ifølge bygdeboka.Det var og en Lars Andersen Frøland på Frøland, men hans kone het Borgny Tomasdtr. Tror nok at presten har rota litt her!Nå er det jo ikke sikkert at Brabro er oppkalt etter sin mormor da, de kan ha fått flere barn som vi ikke har funnet, men som døde før 1865: Hans 1830 (finner ingen før han) oppkalt etter farfar, Nils 1832 hvem er han oppkalt etter? Kan det være at (Anne) Maris far egentlig het Nils? Barbro i 1836 - mellom henne og Nils er det jo plass til flere. Anne 1839 (det må være etter farmor), Ole 1842 og Anders 1845. For disse to står hun altså som Mari Nilsdtr. Det er jo litt rart at ingen sønn er kalt Lars, de fleste kalte opp sine foreldre på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Dere må ha mange takk alle sammen. Et volsomt arbeid, men veldig forvirrende for meg. Kan vi være enige om følgende : Anna Marie Larsdatter Aakre f. 1801 på Aakre d.? Hun var gift med Johannes Hansen Markhus 12 okt. 1828. Han var født 1804 og døde 12 des.1879 Nedre hagen. Foreldre til Anna Marie var Boel Larsdatter Aakre f.1772 på Aakre.Far Lars Larsen Sandal. Disse var ikke gift. Boel Larsdatter's foreldre var Anna Ellefsdatter Haaviken og Lars Olsen. Innlegg 57. Mor til Johannes Hansen Markhus f. 1804 het Anna Olsdatter. Jeg har notert fra bygdeboken at hun het Christie Hansdtr. Holmefjord og var født på Utskot. Hva er rett? Er det enighet om slekten til Anna Marie Larsdtr. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror dessverre ikke det, Kjell, det ser ut for at den Anne Larsdtr som ble født utenfor ekteskap gifta seg til Ballesheim (se innnlegg 38 og 56 f. eks) med Mathis Larsen.Det er ikke klart hvem din (Anne) Mari Larsdtr/Nilsdtr er annet enn at hun var 26 år i 1828 da hun gifta seg og står da som bosatt på Åkre.Vi bør se om det var flere barn født, dersom ikke, er det en hypotese om at hennes mor het Barbro. Jeg stiller nok en gang spørsmålet, kan hun ha hett Nilsdtr, det står Mari Nilsdtr ved to av fødslene og hun kaller sønn nummer to for Nils.Jeg skjønner ellers at det ikke alltid er like lett å følge med, men tror nok at vi må konkludere med at Boels datter er på Ballesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sjekket kirkebøkene mellom fødslene til de barna du har, ingen andre etter hva jeg kan se verken Mari eller Anne Nilsdtr eller Larsdtr.Det er og merkelig at ingen av fadderne ser ut til å ha noen forbindelse med henne. Det er da en mulghet at hun kommer fra et annet distrikt og at hun ikke er døpt i Os i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja det er jo mulig Johannes Hansen og Anna/Marie/Nilsdtr./Larsdtr. er funnet i FT 1865 da?Men hvor kommer den ettersøkte Anna/Marie/Larsdtr./Nilsdtr. fra?Er det hennes død i 1881? Men hun heter Marie Andersdtr. Nedre Hage f. 15.6.1803? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11401&idx_id=11401&uid=ny&idx_side=-210>LenkeSå spørs det da hvor nøyaktig fødseldatoen til Marie Andersdtr. er da? Nøyaktigheten er ofte liten viss det er barna som har opplyst den? Men jeg så at ved vielse på den tiden kontrollerte presten fødselsdatoene.Her er vel kirkebok innførselen av ektemannes død 18.12.1879, Gravlagt 11.1.1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant ingen født i Os/Fusa i 1803, kan jo ha oversett noe. I tilfelle det er henne, så har hun da fått et TREDJE patronymikon!!Men finner jo ikke dødsfall for noen Anne / Mari Nilsdtr/Larsdtr heller og i ft 1900 er hun ikke til stede.Dette er som den berømte nåla i høystakken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1800 ble en Anna Lassedtr født i Fusa, nede på venstre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1801, side 90. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-93>LenkeDenne Anna Larsdtr fra Sørstrøen har jeg visst alt nevnt (oppe på venstre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1801, side 93. Permanent sidelenke: LenkeNed på samme side blir en Mari Larsdtr døpt på Tøsdal.En Anna Larsdtr i 1804 (midt på v enstre side ca) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1804, side 113. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.