Gå til innhold
Arkivverket

[#65216] Aksel Juliussen Strand som reiste til Amerika


Gjest sigmund holt
 Del

Recommended Posts

Gjest sigmund holt

Aksel Severin Juliussen.... brukte også Strand f. 1. april 1883 på Nes, Hedemark flyttet til Gjøvik i 1896 og er på 1900-Folketellingen for Gjøvik - oppgitt som sagarbeider, (innført som Agsel Soverin Juliussen) Finner han ikke som utflyttet, men vet han giftet seg med Johanne f. Hansen og de fikk 4 barn. Det har blitt sagt at han reiste til Amerika i 1913, men jeg finner han ikke på emigrerte over Kristiania mellom 1910-1925. Familien skulle visstnok komme etter, men han ble borte...i notater står det han reiste til Amerika, men det kan kanskje ha vært Canada...kan noen hjelpe meg ?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kilde:Ellis Island:Kristianiafjord fra Bergen 11/2-1915 ankomst New York 20/2-1915Axel J Strand 32 år gift sjømann Fødested Nes Hedm.Som nærmeste pårørende oppgir han kona Johanne Strand 33(35)Th Heftyesgt KristianiaKan jo være en sannsynlig kandidat dette Finner ham ikke i emigranter fra Bergen eller Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hvis jeg har tydet det riktig så skal han tilHans E Nilsen 294 State Str New YorkSer nå at det står Sailor Painter så da mønstret han vel på for å komme til USA Mulig det er derfor han ikke er å finne i emigrantprotokollene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Litt kryssjekking....joda dette er helt sikkert rett mann. Kan noen hjelpe meg med US Census for 1920 eller andre tidspunkt og se om han oppholder seg i USA?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Litt mer info....Axsel sin sønn, Egil f. 1909, døde 21. januar 1916 og i dødsannonsen står det at far er for tiden i Amerika. I Kirkeboken for Frogner Kirke i Oslo er far oppgitt til å være maler.Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det finnes en Axel Strand i Brooklyn i 1920. Yrket er ført som 'Builder - House'. Kona er født i Norge og skal ha immigrert i 1913. Sønnens navn er trolig Rolf.Name: Axel Strand Home in 1920: Brooklyn Assembly District 7, Kings, New York Age: 36 years Estimated Birth Year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Margret Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1915 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Axel Strand 36 Margret Strand 27 Rola Strand 2 4/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Her var det flere ting som stemmer, sånn noenlunde....navn,alder,sted.... Går det an å se om dette er hans 2. ekteskap og er han på senere folketellinger? - finner du noe om sønnen, Rolf?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har dessverre ikke klart å finne noe om denne familien etter 1920-tellingen. Finner en Axsel Severin Strand i en indeks for Naturalization Records. Den kan vel bestilles, om du ønsker det.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Irene Kolding

Ønske for min far var i alle år å finne ut om sin far Aksel Han ville vært lykkelig for dette,nå må vi finne litt ut om Rolf Strand og om han hadde noen etterkommere Har selv bodd i USA (conneticut) i 30 år, flyttet hjem i år 2000,men har hatt et hus her i Grimstad i 30 år for å ta sønner(4) hjem for å holde på norsken Mine foreldre Birger og Ida Strand bodde da i Lillesand Et av mine 7 barnebarn heter Aksel!! Er takknemlig for all oplysning som er SÅ SPENNENDE Har sent mail til sønnene, 2 i USA 1 på Korsika og 1 den yngste Åros ved Hurum Er og spent å om noen vet noe om navnet Marconini som er på min bestemor Johanne side Tror aner kommer fra Genova,Italia Min far brukte navnet Marconini (BM Strand) hvorfor? Er meget takknemlig til Solveig Håklev og Arne Solås for hjelp Min tremenning Jan Wolland informerte meg for noen år siden at han hadde begynt med slektsgransking og hadde noen intersante informasjoner Takk Takk Bodil Irene Kolding også til daglig kalt Bims etter forbokstav på navn før jeg ble gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.