Gå til innhold
Arkivverket

[#65222] Gønner Gudbrandsdatter f på Kolstadeie i Ringsaker


Gjest Oline Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari, jeg har problemer med å henge med. Jeg har bare dugurdspause og den er over. Det var Simen som bodde på Kalbakken. Jeg tror dette Kalbakken er et nedlagt bruk som min far hadde oppe på Ølløvsæterhøgda. Simen var g 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har leita bakover fra 1822 til 1815 ingen Siri Olsdtr død der. Så framover fra 1801, fant en men hun er 53 år og det er vel litt for gammelt? Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 4 (1799-1814), Døde og begravede 1807, side 136. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9072&idx_id=9072&uid=ny&idx_side=-140>LenkeMen jeg fant og en Sissel Evensdtr død i 1819.Men så var det jo aldren hans i 1822 da og det stemmer jo med det som Thor skirver over at Gunnors bror bor på Bøyby-eie og.Ja, jeg såg de hadde en sønn Kristian og, Thor. Men jeg var jo opphengt i Lisbeth navnet da.Merkelig nok finner jeg kun en Christian Guldbrandsen f på Nordre Locheneje men mora er Anne Rasmusdtr, kan det være feilskrevet av presten? Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 4 (1799-1814), Fødte og døpte 1801, side 21. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Greit da er det altså Simen som bodde der Det er altså da opphavet til Gønner Gulbrandsdtr gm Anders Kristiansn brukere i Slåttsveen v/Bergust både i 1865 og 1875 som vi prøver å finne, og det ser da ut til å være Gulbrand og Maria.Og Simen er da bror til Gønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg tror Else Kari muligens trekker riktig konklusjon. Kjellaug, den aldersangivelsen vi har på Siri Olsdatter er vel tatt fra ft 1801. 53 år kan være like rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

42) da var det nok den Sissel Evensdtr jeg fant død i 1819, men noterte ikke lenken fordi jeg trodde det var feil person!Her er hun n° 175, død på barselseng 30 år gammel: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 1 (1814-1826), Døde og begravede 1818-1819, side 210-211. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9076&idx_id=9076&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom Simen er Gønners bror/halvbror er det vel han som er født her i 1819! N° 2, og da er vi tilbake til Sissel Evensdtr! Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Fødte og døpte 1819, side 136-137. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6009&idx_id=6009&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her er Simen døpt,Gønners helbror Lenke Jeg tror vi glemmer Gulbrand Christophersen og Sidsel Evensdtr Lindberg. De får jo en sønn Ole i 1826. Så den Sidsel Evensdtr Slåttmyren som dør i 1819 er nok en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da er det problemet ute av verden. Ikke lett når det er så mange like navn!!Dvs at alderen 53 år da Gulbrand og Maria gifta seg er rett og vi er tilbake til hans foreldre som vist over, Gulbrand må da være han jeg fant født i 1770 i innlegg 45 med foreldre Christopher Eriksen Høyby og Lisbeth Guldbrandsdtr.Dette paret må være gift før 1760 for de får barn fra den tiden.Da er det vel de som er forlovet nederst til venstre her i 1759: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Trolovede 1759, side 313-314. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da stemmer det og med Thor sitt innlegg i 44.Hva så med Mari/Maren Jensdtr? Hun skulle være født ca 1796.Da er det vel henne på Dæhli med far Jens Amundsen og mor Lisbeth Mikkelsdtr.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10412&gardpostnr=355&personpostnr=5559#nedre>LenkeMen så har vi og denne på Dullerud som har en mor SISSEL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Mari Jensdtr f med foreldre Jens Larsen Dullerud og Lisbeth Olsdtr i 1794(4. handling høgre side): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 3 (1775-1798), Fødte og døpte 1794, side 242-243. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-123>Lenke Permanent bildelenke: Lenke1795 Jens Amundsen og Lisbeth Mikkelsdtr (14 mars) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 3 (1775-1798), Fødte og døpte 1795, side 252-253. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Holder en knapp på jenta på Dæhli,det gjør vel Thor også i innlegg 44. Dullerud blir på gærne sia,Biri,men nå rodde dom jo fort over Mjøsa på den tia så utelukket er det ikke. Her er det vel kanskje faddere som kan gi en pekepinn, Sissel i 22,Gønner i 25 og Simen i 30,muligens flere.Får håpe Oline ikke bare blir forvirret av alle innleggene her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Får summere det til henne da:1. Gønner f 1825Foreldre:2. Guldbrand Christophersen f 17703. Maria Jensdtr f 1795Besteforeldre:4. Christopher Eriksen Sveum5. Lisbeth GuldbrandsdtrDette siste paret forlovet i 1759, finner ingen av dem i 18016. Jens Amundsen Dæhli ca 17537. Lisbeth Mikkelsdtr ca 1752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på FS, men det må jo sjekkes: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=700110930087&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke I tilfelle skulle Christopher Eriksens far være Erik Gundersen: høgre side: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 1 (1734-1746), Fødte og døpte 1738, side 64-65. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Finner Erich Hougens hustru introducert: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så har jeg folk med ukjent opphav:Jon Eriksen Sveum og kone Kjersti Eriksdatter Amb g 31 mar 1745. Og like ens Lars Eriksen Sveum og kone Kjersti Mikkelsdatter Rise. Disse fikk barn 1775. Kone 2: Anne Jonsdatter Herset. Vet ikke om disse kommer inn i den her omdiskuterte slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jon Eriksen og Kjersti ble kopulert 31 mars 1746 ser det ut for: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 1 (1734-1746), Trolovede 1746, side 206-207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9063&idx_id=9063&uid=ny&idx_side=-104>LenkeDet kan nok ikke være en bror av Christopher for han er nok for gammel til det. Dersom det ikke var flere giftermål og han var en eldre halvbror.Jon skal være født ca 1721 og døde 13/12-1770. Foreldra til Kjersti skal være Erik Eriksen og Malene Larsdtr.Far til Jon er oppgidt som Erik Sveum.Dette fant jeg på FS, så det er jo ikke sikkert.Her fant jeg en Lisbeth Mikkelsdtr født i 1755, alderen kan jo variere i ft. Det er mulig at hun er ev av betsemødrene over (n° 7) Foreldra er Mikkel Olsen Lille Berg og Ane Christiansdtr (? er ikke sikker på tydingen her) En Joen Eriksen er fadder, kanskje han som Thor nevner over: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1755, side 89-90. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er en Jens Amlundsen født i 1754 med foreldre Amund Pedersen og Eli Jensdtr, står det Schogeje, er ikke sikker på det? Det er 4. dåp blant drenger: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1753, side 71-72. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDere som er kjent der borte kan jo sjekke stedsnavna.I følge FS skal Lisbeth Gulbrandsdtr være født i 1739 med foreldre Gulbrand Eriksen og Anne Poulsdtr: LenkeDet er vel hun som er øverst til høgre her, far Gubrand Ulven (?): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 1 (1734-1746), Fødte og døpte 1739, side 88-89. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er Gubrand Ulvens kone introducert: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 1 (1734-1746), Fødte og døpte 1740, side 90-91. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

I 1846 gifter det seg en Gønner Guldbrandsen , 21 år med Jens Simonsen Der står det oppført at hennes far heter Guldbrand Guldbrandsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6013&idx_id=6013&uid=ny&idx_side=-338>Lenke I 1847 får de sønnen Andreas, hvor den ene fadderen heter Guldbrand Guldbrandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Hans Myhre

Dere fant omsider rett ekteskap. Gønner og Jens fikk 9 barn. Jeg er ikke sikker på at saken er helt løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.