Gå til innhold
Arkivverket

[#65223] Tyske innvandrere til Kongsberg og de andre grubene


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei! Tusen takk til deg Gunn og til deg Tore for de to siste innleggene her. Det var nyttig viten! Da kan det nok hende at etternavnet Seigner stemmer bedre og at Grube bare ble et tilleggsnavn. Etternavnet Seigner fant jeg i en eller annen forbindelse vedr. datteren Anne. Jeg får finne fram de papirene og se i vilken forbindelse det var. Jeg har opprettet et eget tema for Henrich Grube og et for Peder Larsen Gaas, så slipper Helge å få alle mine e-mail inn på sin PC stakkars. En takk til deg også Helge for bruken av ditt tema. mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen! Ser dere har vært inne (samtidig mens jeg satt å skrev innlegg til dere her) med nye opplysninger. Tusen hjertelig takk!! mvh S. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Olav (11):Jeg har tidl. notert det samme som deg, at Jørgen Henrich Samuelsen f. Kongsberg 1753 var sønn av overstigeren Samuel Olsen (har ham f. 3 april 1720, uvisst hvor, d. ca. 1790). Han skal ha hatt 9 barn, herav Jørgen Henrich som skrev det om farfaren Ole Samuel Rollag som jeg n. i innlegg 5.Overstigeren er høyst sanns. den s.s. Samuel Olsen, understiger, 47 år gml., født i Kongsberg, tjenestetid 38 år, gift m. 4 sønner og 1 datter (1 sønn i arbeid), bor i eget hus i Kongsberg (1765), og s.s. Samuel Olsen, understiger ved Hellig 3-foldighets gruve, 51 år gml., tjenestetid 40 år, gift m. 8 barn (1771).Derimot tviler jeg sterkt på at han er den s.s. Samuel Olsen, slemmer ved Stadpukkverket, 12 år, født på Kongsberg, tjenestetid 2 år, bor hos faren (folketellingen 1732).Sistnevnte var jo den Samuel Olsen, 22 år gml. som arvet sine foreldre v. faren sagmester Ole Rasmussen oppe i Berg backens og Lisbet Sophie Christophersdtrs felles skifte 14. aug. 1741 - 25. april 1743.Sistnevnte Samuel Olsen var dessuten senere bergarbeider ved Sølvverket og skal 9. okt. 1754 (Skifteprotokoll 4 - 1743-62 s. 345a) ha arvet sin bror Antoni.Bjørg (9): Tusen takk for hjelpen! Men hvordan kan vi få undersøkt FT-er mellom 1711 og 1732, mon tro, og hvilke år finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.