Gå til innhold
Arkivverket

[#65232] Hilda Berthea Jansen 1896 g,m, Torstein Laurits Jansen 1896, Kristiania.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei.Er tilbake til disse to personene igjen. Da Edda Jansen ble født på Kvinneklinikken i 1923, bodde familien i Romsdalsgata 5. Kristiania. Hvilket kirkesogn hører denne gata til? Det står også at Hilda Berthea og Torstein Laurits giftet seg i 1920, men ikke hvor i Kristiania. Torstein Laurits (Hedsli) Jansen, fiskehandler, født i Kristiania ca 1896.Håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Carsten.Har lett etter vielsen til Torstein Laurits og Hilda Berthe,i Paulus krk. Vies 9/8-1920 på kontoret, da blir det jo borgelig vielse, vanskeligere å finne. Her fikk jeg jo navnet til faderen til Torstein Laurits (Lods Edvard Jansen)og fødselsdatoen 17/8-1896 det var bra, så er det bare og finne hvilken kirke han er dødt i. Far til Hilda Berthe (Hans Julis Jansen Barlin) Reisende slekt. Tenkte kanskje at Torstein Laurits også var av reisende, men siden faren hans er Lods så ser det ikke slik ut.Har litt vanskeligheter med og tyde yrke og bostedet til Torstein Laurits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Jammen var det vanskelig og finne, Torstein Laurits Hedsli Jansen og hans far Edvard Jansen. Har lett i FT 1900, Kristiania og i Mormonerarkivet. Dette gav ingen resultater.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg arbeider ut frå at familien i (7) er rett trass i at dei er kalla Larsen og ikkje Jansen.Her er nok dåpen til Edvard i Asker i 1851: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=0220daap&gardpostnr=9421&merk=9421#ovre>LenkeVi ser at faren er Lars Johns. Den same er andre gonger kalla Jahns., t.d. her: Lenke og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for svar. FT 1900 må være riktig, men at Larsen er det rette navnet tror jeg ikke det kan jo være skrevet feil. Det stemmer med Torstein sitt fødselsår, og navnet på faderen og hans yrke.Carsten Schanches innlegg 4, har lenke til lysningen mellom Torstein Laurits f 17/8-1896 og Hilda Berthea f 27/8-1896 Eidanger, Telemark. Under lysningen står det tydelig Jansen.Når det gjelder Hilda Berthea, så er hennes far Hans Julius Jahnsen sønn av Jahn Amundsen Barlin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her har visst jeg svart, mens du har sendt et nytt innlegg. Da har du løsningen. Det er tydelig at det er slik det henger sammen. Ikke rart at man får problemer med å finne folk. Takk for hjelpen.Kjempebra. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ang. vekslinga Larsen / Jansen: Dersom Edvard var son av Lars Jansen, er det jo berre naturleg at namnet er Larsen. Det hindrar ikkje at dei har teke eit eldre namn som slektsnamn, nemleg Jansen.Slik vakling er heilt typisk for tida rundt 1900, då farsnamna var avløyste av slektsnamn.Min eigen farfar (f. 1889) er kalla Albert Tomassen i FT1900, for faren heitte Tomas. Men sjølv kalla han seg Albert Bjørnsen, endå Bjørn var oldefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til Torodd og Berit.Dette er kjempeflott.Har får jeg familien servert på et fat. Tusen,tusen takk.Se innlegg, (2), her kommer jeg inn på lysningen til Torstein Laurits og Hilda Berthea (1920) Paulus kirken. Vielse 9/8-1920, kl, 5. På kontoret, står det. Har kikket i skanna kirkebøker fra Paulus kirken, men finner ikke dette årstallet der. Det hadde hvert moro og sett vielsen i kirkeboka,(borgelg) men nå har jeg hatt så gode hjelpere som har funnet foreldrene for meg, så det er egentelig ikke så farlig.Ser at navnet Hedsli er feil, Hedsle er det et fornavn,?har aldri hørt det før.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.