Gå til innhold
Arkivverket

[#65233] Nils Pedersen Bech, 1700-50, Trondheim


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som kjenner til Byggmester Nils Pedersen Bech fra Trondheim. Han var arkitekt til oppføring av Dolstad kirke, Mosjøen, innviet 1735. Kan han være sønn til Peder Bech, borger og innvåner i Trondheim 1660?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ikke Nils Pedersen Bech verken i Manntal over Trondhjems bys borgere og innvånere 1722 eller i Regnskap for Kjøbenhavns brannstyr av Trondhjem by 1730. Men i begge disse finner jeg en som kalles Niels Pedersen Snedker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirker i Norge, bd.2, s.226 Dolstad krk.: Det var Misjonskollegiet i Trondheim som 'i 1732 engasjerte trønderen Nils Pedersen Bech til å tømre opp den nye kirken'. Så da kan det jo se riktig ut med snekker. Man mener han har hentet inspirasjonen til Dolstad krk. fra Bakke krk. i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Arnstein og Berit.Niels Pedersen Snedker og Niels Pedersen Bech kan nok sikkert være samme person. Men det er jo synd vi ikke kan finne noe mer om denne karen som skal ha stått bak/vært med på oppføringa av dette vakre kirkebygg, som ble innviet i 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Også i et stort manntall over Trondhjems befolkning 1736 står en snekker Niels Pedersen. Manntalelt er forøvrig sendt over til Digitalarkivet for publisering (forventet publisert neste uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I de to manntallene jeg refererte til er det oppført flere byggmestre. Dersom snekker Nils Pedersen allerede i 1735 stod for oppføringen av nevnte kirke, burde han vel kanskje i det minste i dette siste manntallet som Tore refererer til - i 1736 - blitt 'oppgradert' til byggmester. Men det kan vel være at betegnelse 'Niels Pedersen Snedker' var så innarbeidet, at det skulle mere til for at 'navnet' ble forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi la vel inn nesten samtidig, Tore. I heftet 'Trondhjems borgerskap 1680-1730', som du var red. av, er i 1722 oppført bl.a. 16 snekkere, 3 murmestre, 2 byggmestre og 15 tømmermenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kirka er ei laftet korskirke, så det deltok sikkert både snekkere og tømmermenn ved byggingen. Den stod ferdig i 1735 etter fire års bygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnstein, du har rett, dette burde jeg ha husket. Byggmesterne hadde større byggeprosjekter og større ansvar. Men jeg trodde de drev mye med mur. Men så kom jeg på at byggmester Fabian Stang på 1670-tallet sto for oppdrag i Fredrikstad i tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mens Niels Pedersen Bech bygger ny kirke i Dolstad, opptrer dette ekteparet flere ganger som faddere i nettopp Dolstad; Sr. Peder Erichsøn Bech og Madme Anna Aars Beches fra Kulstadsøe (Kulstadsjøen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne Peder Erichsen Bech, som eide Kulstadsjøen borgerleie - er han etterkommer av MIN forfar, mon tro - Erik Pedersen Byemand, som eide Kulstadsjøen borgerleie tidligere? Jeg har ikke gått i dybden på Erik Byemands etterkommere, men det er kanskje noen som har oversikt over dette borgerleiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Kjenner ikke slektskapet mellom Niels Pedersen Bech og Peder Erichsøn Bech og hustru Anne Hansdatter Aars (aarhus?). Peder Erichsøns far var Erich Tørgersen Bech, høkerhandler i Tronheim. Hans far igjen Tøger Pedersen Bech, bodde i Frukirkens sogn i Trondheim, d.1672. Bror hans var Erik Pedersen Bech, Trondhjemsborger og nordlandshandler på Tro i Tjøtta og Hongset i Vega. Eide også eiendom i Trondheim i Nordre gade, deres far var Peder Bech borger og innvåner i Tronhjem 1660.Erik hadde en sønn Peder Eriksen Bech, f. 1700 gift med Anne Hansdatter Aars,f. 1701 datter av Hans Pedersen Aarhus, Kulstadsjøen. Denne Peder tok borgerskap som kræmmer og udliggerhandler på Kulstadsjøen 11/11 1728. Det var dermed kanskje noen forbindelse mellom dette ekteparet og Erik Pedersen Byemand uten at jeg vet hvordan.Nils Pedersen Bech er nok også på en eller annen måte i slekt med Peder Erichsøn Bech og Anne Hansdatter Aars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.