Gå til innhold
Arkivverket

[#65239] Bottolv Olsen Brynd (Aardahl) og hans herkomst


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk for hjelpen. Jeg går nå videre i granskingen med den hypotese at Bottolv kom fra Årdal i Sogn og til plassen Bryn(d) (Brønd ?) under Skavanger. Garden Stengelsrud lå vel i Sandsvær, men jeg har ikke funnet den i Bygdebøken for Sandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Anne! Bottolv Olsen Brynd (Aardahl) sønn Ole Bottolvsen Brynd (1759-1795) var pukstiger ved Sølvverket. Vet du eller noen andre hva Bottolvs yrke var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

(pga sykdom har Stengelsrudsaken ligget nede, men nå skal jeg bidra litt).Knut Bryn i Molde har jobbet en masse med Bryn-folkene og deres felles flytting fra Årdal til Kongsberg.Bryns endelige oppsummering av anene til Bottolv tror jeg er i dokumentet hans OLE BOTOLVSEN fra ÅRDAL i Sogn feb 2004.doc. Forøvrig fins det en del artige artikler om Bryn i NST.Knut sitter i DIS sitt styre for tida, og siden du Olav også er medlem, finner du lett hans mail-adresse på DIS sine medlemessider. Jeg føler at det er mest riktig at du får alle resultatene fra kilden selv. Ta kontakt med han, eventuelt kom tilbake til meg.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Klipp fra medlemssidene:Nestleder Bryn, Knut H. Aamots vei 4, 6414 MOLDE 71 25 52 35 knbryn at online.nonevnte artikler:Norsk slektshistorisk forening, Norsk slektshistorisk tidsskrift,(Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og litterærhistorie, 1926) bind XXVII, hefte III (1980), side 164-5, Tom Bryn: Bergmusikant i Kongsberg Thomas Thomassen Bryns forfedre. Slekten Bryn i nytt lys.Norsk slektshistorisk forening, Norsk slektshistorisk tidsskrift,(Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og litterærhistorie, 1926) bind XXIX, (1984) side 345. Tom Bryn: Bergmusikant i Kongsberg Thomas Thomassen Bryn.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Bryn har jeg siden debatt 63258 kommet litt lenger. Det synes tvilsomt at Bottolv Olsen Årdal egentlig bodde på dagens Futentass. Jeg tror heller at han bodde på det som het søndre Brynsplass som ligger ved Numedalsveien i dag (husene er revet for lenge siden). Denne plassen lå under Skavanger (noe som også Futentass gjorde). At de ulike Bryn'ene ligger på litt ulike steder er jo ikke så logisk, men det forholder seg ihvertfall slik. ----- Ivar Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Bryn

De som vil vite mer om Botolv Olsen Bryn og Søndre Brynsplass, vil sikkert ha utbytte av flg. to artikler i «Laagendalsposten»:1.Tom Bryn: 'Navnene Bryn og Brynsplass som steds/slektsnavn i Kongsberg'. Laagendalsposten 20. mai 1976.2. Tom Bryn: 'Bryns Plass i Kongsberg. Et kollektiv for 200 år siden'. Laagendalsposten 27. desember, 1983.Interesserte kan også sende meg en epost, så skal de få særtrykk av artiklene. Min epost er knbryn krøllalfa gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.