Gå til innhold
Arkivverket

[#65245] Constantinus Mangersted, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I 1739 giftet min anes søster Maren (Mari) Tostensdatter, født på Nordre Auli, Sør-Odal seg med ovennevnte. I følge FamilySearch var Maren født i 1712, Constantinus i 1708 i Sør-Odal. Jeg har ikke funnet noen av dem i kirkeboken. Det eneste jeg har funnet er at de ble trolovet 22.03.1739 i Oppstad kirke. Vielsen har jeg ikke funnet. Så er det blankt. Constantinus var militær, i 1739 sersjant. Jeg regner derfor med at han kan være forflyttet, eller kanskje han falt på slagmarken, eller begge deler.Jeg vil være takknemlig for alle opplysninger om paret.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

MÅ SJEKKES,da alt KUN er fra FS!Constantinus Mangersted og Mari Tostensdatter. Hennes foreldre oppgis å være Tosten Gudmundsen og Anne Larsdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100299296918&lds=1&region=12&frompage=99>Lenke Tosten Gudmundsen og Anne Larsdatter. De giftet seg 10 Oct 1694: Lenke Mulige barn:Gudmund,1695: LenkeLenkeIngri.døpt 22 aug 1697: LenkeLenkeAnne,døpt 25 juli 1700: LenkeLenkeLars,døpt 16 mars 1704: LenkeLenkeLars,1705(samme som ovenfor?): LenkeEli,1707: LenkeElen,døpt 13 mars 1707(samme som ovenfor?): LenkeLenkeIngri,1707: Lenke Ingri,døpt 13 mars 1707(samme som ovenfor?): LenkeLenke Anne,1709: LenkeLenkeGoro,omkring 1710: Lenke Mari,1712: LenkeSøren,1714. LenkeLenkeOm Helgedagsrud: Utdrag: Han var den første som slo seg ned på Helgedagsrud etter svartedauen. Han var av den gamle Os-slekta. Tor Gudbrandsen ble også kalt Tor Helgedagsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk igjen Ann-Mary. De fleste barna (Lars er min direkte ane) har jeg klart fra vugge til grav. Mange av dem fikk et kort liv; Gudmund 1695-96, Ingrid 1697-99, Anne 1700-04, Lars 1704-ca. 1743 (ikke funnet i kirkebok). Elen har jeg ennå ikke funnet annet enn dåp på. Hun var tvilling med neste, Ingrid 1707-1742, Anne 1710-1773, Søren født 1714, død før 1751 er ennå ikke klar. Jeg mangler vielsesdato (ifølge BB 1738, ikke funnet i KB) og mangler altså korrekt dødsår. Alle disse barna fant jeg under Helgedagsrud i Nord-Odal Bygdebøker. Senere fant jeg Maren i Sør-Odal Bygdebok VIII under Nordre Auli. Henne har jeg bare trolovelsesdato på, jeg har ikke funnet Maren og Constantinus 'Copuleret'. Fødselsårene på dette paret har jeg funnet på FS, men jeg har ikke funnet dem i kirkeboken.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Lars 1704 var ikke av denne familie. Kirkeboka er klar og tydelig på hvem som var foreldre. Side 329, dåp i Sand kirke 13. mai 1704: Lars med foreldre Amund (Gundersen)Føskerud og hustru Tore Larsd. Den dåpsdato 16. mars 1704 som det henvises til i FS stemmer heller ikke med det kirkeboka utviser på den dato. Side 324 Eli med foreldre Gulbrand (Einarsen) og Elen Sjønnesd. Slåstad. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Lars 1704, døpt 16.3. i Oppstad har foreldrene Tosten Gudmundsen Auli og Anne Larsdatter. Se kirkeboken side 324, nederst i høyre spalte. Her er det altså snakk om to forskjellige Larser.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.