Gå til innhold
Arkivverket

[#65256] Pantebøker for Sogn og Fjordane


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Foreløpig ligger det ute Pantebøker fra 1711 for Sogn og Fjordane. Mitt spørsmål er om dette er de eldste bøkene i området? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For Nordfjord sorenskriveri starter rekka av pantebøker i 1711, for Sunnfjord sorenskriveri i 1727/1742, for Indre Sogn sorenskriveri i 1733 og for Ytre Sogn sorenskriveri i 1726. Opplysningene finnes i Arkivverkets Felleskatalog (Lenke).Alt tinglysningsmaterialet fra Statsarkivet i Bergens områder er skannet, og ved utgangen av november var 98,9 % indeksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for info. Vet bare at det nevnes salg av gårder i Davik fra 1670 åra av Dr Dirich Echof og hans etterslekt. Hestvika 1670,Hamnen 1690,Berleødegaard 1694 osv. Hvor kan bygdebokforfatteren fått slike opplysninger fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Opplysningene kan finnes i originalskjøter som (mer eller mindre) tilfeldig er bevart, eller de kan være inntatt i senere skjøter på de samme eiendommene. Forfatteren kan også ha konkludert med at overdragelser har skjedd, basert på skattelister, jordebøker og matrikler. Det mest nærliggende er kanskje likevel at korte ekstrakt av skjøtene er tatt inn i tingbøkene i forbindelse med tinglysning. Så vidt jeg kan se, starter tingbøkene for Nordfjord sorenskriveri i 1641 (Lenke), men så lenge nettkatalogen ikke går ned på stykkenivå, tør jeg ikke si om tingbokrekka er kontinuerlig eller om det er lakuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.