Gå til innhold
Arkivverket

[#65259] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

LenkeDet gjelder innførsel nr. 7, ekteskap mellom Søren Christiansen Riser og Ragnild KielsdatterKan noen være så vennlig å tyde hva som står foran navnet Søren Kristiansen? Var han skilt? Jeg synes det står 'separeret'.Likeledes spalten som forteller om vielsen foregikk hjemme eller i kirken; hvis noen kunne tyde hva det står der, ville jeg bli glad.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I anmerkningsrubrikken står det ''foreviist Kongl. Bevilling om at hans forrige Ægteskab er aldeles ophørt, og at han maae indgaae et nyt og andet Ægteskab, af 2den Decbr 1820''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt! :-)Datoen den 2.12.1820, er det da bevilligen ble skrevet, eller da det forrige ekteskapet opphørte?Og kan jeg finne ut noe mer om denne skilsmissen noe sted? Jeg vet at den første kona het Anne Lovise Jensdtr. Engelstad og kom fra Nes på Romerike, men jeg har ingen datoer på henne, heller ikke når og hvor hun ble gift med Søren. Men deres eldste sønn, Christian Wexels Sørensen Riser skal ha blitt født i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

ALT MÅ SJEKKES MOT KIRKEBOKEN! Fant barn av paret. Erik,født 18 aug 1807: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700130998453&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkePetra Caroline,født 27 sept 1808: LenkeHans Leganger ,født 22 aug 1810: LenkeCarl Markus,født 26 april 1814:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 6:Året 1775 som nevnet på FS kan kanskje være rett, men Søren var døpt den 1.4.1779 ifølge kirkebok: LenkeNår det gjelder barna, har jeg i et par tilfeller andre årstall. Har ikke fått sjekket dette opp ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant lenke! Ser at fødsels- og dødsåret til Søren er feil, så jeg vil kontakte han som har lagt ut dette.Men tilbake til Skilsmissen mellom Søren og Anne Louise, finnes det noe digitalt om skilsmisser på den tida? Eller noe papirbasert? Og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.