Gå til innhold
Arkivverket

[#65260] 'vare beslegtede i 3die lige leed efter ' Felles oldeforeldre eller?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Fer i Nativ 1728 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16027&idx_id=16027&uid=ny&idx_side=-14>Lenke ”Fer 1 Nativ 1728 om aftenen i Torvigen Trolovet Ole Olsen Setnæs med Marthe Iversdatter Torvigen, vare beslegtede i 3die lige leed efter …”. Forteller det oss at de hadde felles oldeforeldre eller var slektskapet annerledes?Domin 2 post Epiph 1735 trolover enken etter Ole, Marte, seg med Ola Trondsen Ora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Å være beslektet i tredje ledd eller i tre like ledd innebærer å ha felles oldeforeldre. Én felles oldeforelder med to barn i flere ekteskap gjør samme nytten, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du bør i alle fall kunne slå fast at det oldeforeldreparet som Ola Olsen hadde felles med Marte Iversdatter, er et annet oldeforeldrepar enn det han hadde felles med Ola Trondsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Selv om jeg aner hvor slektskapet må gå, er det vanskelig å komme videre da jeg kjenner bare en av de andre oldeforeldrenes fornavn, og bare to av besteforeldrenes fornavn. Alle 8 besteforeldrene til Ola Trondsen er derimot kjent. Jeg tenker nok andre har forsøkt seg før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ivar (6): Om det oldeforeldreparet som Ola Olsen hadde felles med Marte Iversdatter, var det samme oldeforeldreparet som Ola Olsen hadde felles med Ola Trondsen, ville det samme oldeforeldreparet også vært felles for Marte Iversdatter og Ola Trondsen. Men ved vielsen mellom de to sistnevnte gis det ikke opplysninger som tilsier at bruden og brudgommen var beslektet. Når presten har notert at brudgommen var beslektet med brudens avdøde ektemann, ville han *neppe* latt være å notere det, dersom bruden og brudgommen var beslektet - resonnerer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.