Gå til innhold
Arkivverket

[#65267] opphavet til Anna Gurine Halvorsdtr. Egeland f.ca.1772 i Gjerstad


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Søker opplysninger om opphavet til Anna Gurine Halvorsdtr. (Egeland?)f. ca. mellom 1668 og 1772Jeg har sett mellom alle skannede bøker for Aust Agder fra og med1668 til og med 1772. Jeg har også sett på Sannidal i samme tidsrom uten å finne henneHun ble viet 1794 med Bent Auensen Egeland, Eskeland, Mostad, Dalen.Bent hadde først vert gift med Kari (Mari) Torsdtr. Egeland, og i følge Bygdesoga for Gjerstad bind 2. side 182 er Mari (Kari) ført opp som mor til Peder f.1808 og Auen (Ougen) f. 1794. Dette må vere feil, da Mari døde 11. mai 1793.Mari (Kari) døde 1793 h.side nr.10:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9484&idx_id=9484&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Trolovede 1792 v.side par nr.6 Og på samme side under copulerede 1792 par nr.11:LenkeJeg har heller ikke funnet noe barn døpt av dette paret.Anna Gurine og Bent sin trolovelse 1794 v.side nr.6 Og på samme side under copulerede par nr. 9:LenkeBarn av Anna Gurine Halvorsdtr. Og Bent Auesen:Ougen f.1794 nr.51:LenkeMari f.1796 h.side nr.28:LenkeHalvor f.1799: dette i følge slektsregister for Drangedal Ekteskapsnr:2131 (Jeg har desverre ikke funnet denne dåpen enda)Peder f.1808nr.41:Lenke Tarald f. 1815 nr.23:Lenke Anna Gurine Halvorsdtr. Døde 10 mars 1838 og ble begravd i Gjerstad 23 mars 1838, her er hun 68 år nr.18:Lenke Folketellingen 1801 Risør. Her er hun 29 år :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Beklager skrivefeilen, hun er selvsagt f. ca. mellom 1768 og 1772. Dette gjelder også årstallene for de digitale bøkene på nett som jeg har sett mellom.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Ikke mye hjelp fra denne kanten, men under dåpen til Peder i 1808, så heter en av fadderne Gunnu Halvorsen. Kanskje en ledetråd. De fleste fadderne ser ut til å ha tilknytning til Bent Auensen.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Ragnar,med fare for å rote det til; Står det Lunde el.Lunden etter fadderen til Peder?(3)Ser at på gårdene Lunden i Gjerstad (Gierrestad) er en del Halvorsen/dtr [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=f10911>Lenke Neste kandidat er på gård Gisletvet i Gjerstad,Halvor Taraldsen,i 50-åra da hun ble født. Må nesten gå ut fra at Anna Gurines far heter Halvor,og så er det navnelikheten med sønnen Taral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Drangedal i Telemark er nabosogn til Gjerstad. Her finner jeg en Anne døpt juledag 1769. Far er Halvor Rynningen:LenkeSlett ikke sikkert at det er riktig person, men verdt å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Hilde og ØysteinJeg finner desverre ikke Gisletveit nevnt i oversikten i bygdebøkene for Gjerstad, men det er mulig det er en plass som er uteglemt. Navnene ser ut til å passe veldig bra, også med tanke på sønnen Peder.Anne Halvorsdtr. Rynningen,Rønningen ble døpt 25.desember 1769 og er datter av Halvor Halvorsen Brosdal,Rønningen, Heldøla f.1734 og Aase Madsdtr. Rønningen f.1735 Jeg finner ikke noe giftemål i Slektsregisteret for Drangedal, så det er godt mulig hun ble gift i Gjerstad.Skal følge opp begge tipsene så godt jeg kan.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Ragnar, ikke lett denne nei! Fant ei Anne Dpt 1769 i Gjerstad her nr.6 Permanent sidelenke: LenkeKlarer ikke tyde farens navn, men med stor optimisme kan det se ut som det bl.a står Egeland, og her kommer dette Lunde(n) navnet igjen på en fadder. Håper du får hjelp av noen som er flinkere enn meg. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja da var nok det helbom! Ser forøvrig i kirkeboka for Gjerstad aktuelt tidsrom at det er nesten ikke brukt dobbeltnavn på noen. Mange Anne, men ingen Anna Gurine.Er ikke sikkert det er så dumt å lete i Drangedal.Kikket litt i Risør og jeg.Men det er vel så at hun er født i Gjerstad?Er nok ingen hjelp å hente fra meg hvis det ikke kommer fram noe mer. Lykke til videre!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen Hilde og ØysteinSkal se mer på Drangedal, Jeg har også fått bestilt en bok fra Skien Bibliotek som handler om slekter på Gisletveit i eldre og nyere tid. Mulig den også kan være til hjelp.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Ragnar, et tips. Sjekk konfirmantlister i aktuelt tidsrom, bare være obs på at ungdommene kunne være svært spredt i alder ved konfirmasjonen. Dessverre er ikke slike lister bevart i de fleste av sognene som er aktuelle, men det finnes i alle fall for Drangedals del. Gjerstad og Søndeled mangler dessverre slike.Har du sjekket dåpslister for Holt og Åmli?Jeg må innrømme at jeg er litt fascinert av akkurat denne nøtten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk for tipset ØysteinJeg tror jeg har sett på det meste av dåps og konfirmasjonslister for alle nære områder i det aktuelle tidsrom nå. Jeg skal lete mellom de samme bøkene i kveld, og se på tidsrommet 1773-1778 for å være helt sikker, før jeg gir opp å finne henne i nærområdene. Det er jo mulig hun er døpt i Evje, og der er det ikke kirkebøker for det aktuelle tidsrom i følge Anne Lisbeth Stavland.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing
LenkeSå langt finner jeg henne ikke her heller.Navnet Gurine er så vidt jeg kan se, ikke brukt herover,(lurer på om vi er helt på villspor) og Anna skrives ofte som Aana,ellers er det noe Halvorsen og Egeland i Evje for hva det er verdt!Hadde vært moro å finne denne dama før jul!Forhåpentligvis er hun nevnt i Gisletvetboka(13)Mvh Hilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk HildeJa, jeg får vente til jeg får Gisletvetboka, og håpe. Får prøve å komme litt videre på far til Bent Augensen (Augen Olsen Valle f. januar 1729)sin gren i mellomtiden.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det var det ingen Anna Gurine Halvorsdtr. nevt i Gisletveitboka desverre. Så da er det bare å vente på bygdebøkene for Valle, og håpe hun er nevnt der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.