Gå til innhold
Arkivverket

[#65271] E. C. Dahls Fødselsstiftelse, Trondheim


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Av uvitenhet lurer jeg på hva dette er for slags stiftelse? Når jeg gjør oppslag i noen av de andre kirkebøkerne for Trondheim og kommer over spessielt uekte barn, så er de som oftest innført med nr. i E. C. Dahls Fødselsstiftelse. De er da innført i andre bøker uten FAR?Jeg er på leting etter en pike som ble født i Trondheim i 1914, men kan ikke finne henne noe sted. Fødselsregisteret for E. C. Dahls Fødselsstiftelse starter (innlagt scannet) etter 1914. Dette har sammenheng med tema 22816. Far til den uekte jenta skal være Erik Vilhelm Wolfenstein, Svensk. Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skjønner nå hva du mener. Så på døpte i Bakklandet 1914, et barn født og døpt på Stiftelsen, men ingen far nevnt. Fødselregistret begynner vel først på 1916. Jeg har ingen aning hvorfor ikke faren er nevnt. Har du forsøkt Statsarkivet i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Har sjekket i Lademoen, Domkirken og Vår Frue. Hvor aktuell kan Bakklandet være ? (er ikke så veldig godt kjent stedsmessig).Har ikke forespurt Statsarkivet enda. Hadde håpet på respons fra temainnehaveren av Tema 22816, som refererer til at Erik var far til en datter som ble født i 1914 ett eller annet sted i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Tommy (8) Den var ny for meg! Men fortsatt mangler vi infoen om mor til Iris. Astrid (7) Skal sjekke Bakklandet og Trondheim/Ila.Takk så langt begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Bernt!Hvorfor ikke ta kontakt direkte med Iris på mail? Mail-adressen hennes står i den andre tråden. Jeg kjente hennes mor, Ingrid. En av Iris 2 søstre er min tante. Iris er hekta på slektsforskning, og kan sikkert bidra!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Takk for tipset John! Tenkte jeg ville være litt diskree. Men når du sier hun er 'hekta på slektsforskning' så kan jeg nok ta sjansen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

(13)Ikke noe annet en at en vielse foretatt på E.C.Dal er ført i kirkeboka til Vår Frue.Trodde at det kansje var en indikasjon på at stiftelsen tilhørte Frue sogn,og der da også ble innført døpte på fødselstiftelsen. Men der er jo ikke noe i veien for at barnet kan ha blitt døpt milevis derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(14) Hvis du går inn på linken i innlegg (2) så forklarer den ganske klart hva stiftelsen var.At stiftelsen hørte til Vår Frue, vet jeg ikke, men en kan finne barn født og døpt på stiftelsen og som er innførte uten nr. både i Domkirken, Ila, Bakklandet, Lade osv.! Tror nok det er mer en tilfeldighet at det er foretatt en vielse på en 'Fødestue' som stiftelsen også var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Vel vitende om at adressebøker for Trondhjem ikke inneholder personer under 16/18 år,så kan det jo hende at barnefaren er å finne. Bøkene er å finne på 'nettet'. Vet ikke bedre enn at Vår Frue og EC Dal stiftelse ligger på Kalvskinnet,men det synest å være tilfeldig hvor dåpsbarna er ført. (Korriger meg gjerne) Ved kgl.res 6.10.1909. ble det tillatt å innvie et lokale til dåp av de barna som ble født i stiftelsn. Det ble foretatt fellesdåp,gjerne 15-20 stykker ble døpt samtidig. Sig--- som er litt Trønder ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Tommy (18 og 19) Dette var supert. Er FT 1925 på nettet eller har du den privat. Er mora Kaspara Mathilde Danielsen reg. på samme adr. ?Skal sjekke krk. bok for Ila, om jeg kan finne henne døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Du vil ikke finne ut at kirkeboken for Ila går lenger enn til 1908 for døpte.... Du må nok sende en mail til presten for å finne ut mer om damen.... Kirkeboken virker som ikke innlevert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Privat ja. FT1925: Personliste 643801 Etasje 1 Beboelsesrom 3 Kjøkken 1 Husleie 8,67Daniel Danielsen f. 22.09.1868, Stadsbygd g Karen Danielsen f.30.09.1870, Byneset g Dagmar Danielsen, f. 20.06.1897 Trolla Nils Antonius Danielsen, f.20.05.1904 Trolla Jonas Ambrosius, f. 16.12.1908 Trolla Gerhard Danielsen, f.18.10.1911 Trolla Ingrid Danielsen, f.1914Eneste Kaspara Mathilde jeg finner er Kaspara Mathilde Ramstad f.30.11.1894 gift med Einar Olaf Ramstad, bosted Biskop Darres gt.11. Barn : Odd, f.1919, Kolbjørn f. 1921 og Annie f. 1923..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.