Gå til innhold
Arkivverket

[#65276] Ole Gundersen, Kongsberg


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ole er født på Hamar (Hammer) i Sør-Odal i 1721 og kom senere med sine foreldre til Vestby samme sted. Ifølge Sør-Odal Bygdebok I var han gift i Kongsberg i 1755. Dette er er det jeg har av opplysninger om den godeste Ole i tillegg til foreldre og dåpsdato.Er det noen slektsforskere som jobber med Kongsberg-området som har opplysninger, er jeg svært takknemlig.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Tom Premer

Takk nok en gang Ann-Mary. Det er helt riktig Ole med foreldre Gunder og Juditha. Dåpsdatoen fra FS stemmer med den jeg har funnet i kirkeboken. Det er vel neppe andre Ole Gundersen Hamer'e i Kongsberg på den tiden. Når jeg nå har fått konas navn er det enklere å lete videre i kirkebøkene.Mange hilsenerTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk Anne. Nå har jeg takket være Ann-Mary funnet frem til Karen Knutsdatter Ungers begravelse i kirkeboken. Der står også alderen. Det letter jo letingen etter dåp og foreldre. Takket være deg har jeg nå funnet frem Oles vielse med den nye kona og hennes navn. Etter Berthe Gullechsd. er det en forkortelse 'Ka'. Vet du hva den står for? Sønnens dåp fant jeg også med en gang.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ka er 'etternavnet' familien brukte. Et ka tror jeg er stedet der malmen transporteres opp i dagen, så det sier vel noe om farens yrke kanskje.Familien kommer fraKonnerudverket. Hennes bror Anders er døpt der 26/12 1752. Søsteren Kiersten døpt 4/5 1755. Berthe og broren Halvor har jeg ikke funnet ennå, heller ikke vielsen til foreldrene Gullik Halvorsen og Berthe Pedersdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk igjen Anne. Det er ikke dårlig å ha en bilmodell oppkalt etter seg! Jeg tenker på Ford Ka. Bilen er ikke stor, men allikevel. Nå har jeg også Berthes foreldre. Bra!Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.