Gå til innhold
Arkivverket

[#65279] Hvem var foreldrene til Søren Baltzersen Wirtman f. ca. 1653 og hans koner


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Auditeur Søren Baltzersen Wirtman f. ca. 1653 død 1709/1710 (skifte 28. jan. 1710.Han ble gift 1. gang før 1690 med Margrethe Jensdatter. Hun arvet Toska på Radøy (Manger) ved testamente etter Hans Lillienskiold i 1690. Margrethe og Søren bebodde Toska i perioden 1691-1701. LenkeMargrethe Pedersdatter døde i 1700 (skifte 26. mars 1700) uten at jeg har dette skiftet tilgjengelig. Ca. 1701 giftet Søren seg på nytt med Elsebe Pedersdatter. I skiftet etter Søren var arvingene enken Elsebe Pedersdatter med laugverge Mauritz Hess og datteren Cecilie Sophie Sørensdatter 6 år gammel med formynder Fridrich Meinfelt.Er det noen som vet opphavet til Søren og hans koner Margrethe Pedersdatter og Elsebe Pedersdatter?Elsebe Pedersdatter ble det holdt skifte etter den 18. okt. 1717. Arvingene var da enkemannen Georg Christopher Schouer og sønnen Søren Wirtmann SchouerMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takker så mye for bidraget ditt. En Baltzer Wirtman er nevnt i Ytre Sogn tingbok for Lavik skipreide den 7. april 1662. Trolig er dette samme mannen.I Ovenstad sin militærbiografi har jeg funnet mer info om Søren Baltzersen Wirtmann: Han var regimentsekretær ved Bergenhus nasj. inf. i 1682. I 1686 ble han fradømt sin stilling. Hvorfor han ble fradømt stillingen vet jeg ikke.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og takk for tips. Problemet er bare at jeg bor langt vekke fra Oslo og Riksarkivet. Forrige gang jeg sendte en skriftlig henvendelse dit tok det meg 2-3 mnd. før jeg fikk svar, og det har jeg ikke tid å vente på.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En liten gjenytelse, Kenneth, selv om det ikke er svar på opphavet til Søren og hans hustruer, men kanskje svar på avskjedigelsen.Hans Jacob Barstad: 'Militar Justice I Norge for 200 Aar Siden' s 94-95:

bilete6132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Når det gjelder opphavet til den første konen til Søren har vi klart å finne litt mer informasjon, men ikke nok:Søren Baltsersen Wirtman f.kr. 1653 fekk eigedomsrett til heile Toska ved den første kona si, Margrete Pedersdotter (Jensdotter ????) Liljenskjold. Ho var systerdotter til jordeigaren, Hans Hansen Liljenskjold, og den eldste dotter til Else Marie Liljenskjold (syster til Hans) og Peder Pedersen Montagne.???? Hans overførte eigedomsretten til denne niesa si ved eit testamente i 1678. NB: Dette må bekreftast/avkreftast!! Søren brukte i alle høve denne gardparten men hadde også ein del jord utanom. Nett her sprikjer opplysningane: Tre kjelder frå tida 1691 til 1709 gjev opp nokså ulike skyldverdiar for jorda han brukte. Sist i mars 1700 vart det halde skifte etter Margrete, som ikkje etterlet seg born. Ikkje så lenge etterpå gifte Søren seg opp att med Elsebe Pedersdotter. Ho og Søren fekk ei dotter: a. Cecilie Sofie f.kr. 1704, nemnd i skiftet etter faren i 1710 men ikkje i skiftet etter mora i 1717, d. ung. Søren er nemnd siste gongen i eit såkalla odelsmanntal for 1709, då det vart gjort greie for kva jord han åtte. Truleg døydde han det same året. I januar 1710 vart det sett opp skifte etter han i Bergen. Då er han omtala som auditør. Denne tittelen viser at han var ein militær embetsmann som hadde arbeidt med militær rettspleie. Buet vart delt mellom dottera og enkja. Ho gifte seg opp att med Georg Kristoffer Schouer. Dei fekk sonen Søren Wirtman Schouer og oppheldt seg i Bergen, der det vart halde skifte etter Elsebe i 1717.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Klippet fra tingbok Nordhordland:1690 vår HerLø schibbred paa Frechoug kgl Majestets Welbestalter Contraleur ved Bergens Told Cammer Welædle Rasmus Olsen Lood oplesse, Sl: Commissarius og Assessor i Hoffretten Welbaarne Hans Lilienschiolds Testament Vdgifn til Margrette Jensdatter paa dend gaard Toschøen (Toska) schylder AarLig 1 1/2 Løb smør en tønde Malt, en vaag fisch, og tou faar, med *freer og arbeidz penge Som var dattert Bergen den 16 Januarj 1678 og i NoordHords tingBoog 1684: den 7 April af Sorenschrifueren dend tid verende Hans Hanssen eftter TestiFication Indført der Hoes producerende forschrefne Margrete Jensdatter Som nu til Egte hafuer, Søfren Baltzersen Wirthman Hans Revers til Herr Contraleur ordLiudende som følger Anno 1689 den 17 April, Er mig vnderschrefne, eftter venlig Begier af Her ContraLeur Monsieur Rasmus Olsen førgetiuffue rdr Laant og forstragt, Huor Imoed Jeg til forsichring og vnderpant hannem mit schiøde paa Min paa Boende gaard Toschøen hafr ofr Lefverit Bergen utsupra Søren Baltzersen Wirthman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I og med denne tinglysingen i 1685 burde vel Søren finnes i Grunneboken i Bergen for 1686. Jeg finner han ikke, men derimot en Major Witmand / Major Wittman, nevnt to steder. Kan det være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.