Gå til innhold
Arkivverket

[#65288] help til å tyde giftemål i Vinger i Hedmark (1753)


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Skjønhaug

Hei igjen.Jeg trenger hjelp til å tyde giftemålet mellom Aslak Torkilsen Grønnerud og Mari Larsdatter (Lenke)...klarer å se enkelte navn og ord men der stopper det...Noen som kan hjelpe meg ?Mvh. Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg klarer ikkje alt, men la gå:Ungkarl Aslack Torkilssen Gronnerud Copulered med Pige Mari Larsdatter Stæri??havet?? erholdt Kongl Bevilling at vies uden foregaaende Trolovelse og LysningCaut: Fendrich Jens Bay, Mons. Søren Hanssen Sønil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det skal være Pige Mari Larsdatter Næsi. Næsi er et annet navn for Sigernes.Jeg stammer også fra dette paret via deres sønn Ole Aslaksen.Aslak Torkildsen ble født 1712 Nordre Skjulstad i Sør-Odal og døde 1782 på Grønnerud. Kjøpte i 1751 halve Grønnerud i Vinger av sin bror Gulbrand Torkildsen Skjulstad som hadde flyttet til Kongsvinger Leir. Overdro i 1786 en part i garden til sønnen Torkild, som senere løste ut medarvingene.Hans foreldre var Torkel Gulbrandsen på Nordre Skjulstad i Sør-Odal (ca. 1678-1799), g. 1713 m. Mari Aslaksdatter fra Skøyen i Sør-Odal (ca 1691-1779).Mari Larsdatter var født 1732 på Sigernes i Vinger og døde 1789 på Grønnerud. Hennes foreldre var Lars Olsen, f. ca. 1707 på Snedsbøl i Eidskog. Kjøpte en fjerdepart av Sigernes i 1737, Nesiengen u. Signernes i 1741 og 1 hud i Bjørnstad i Eidskog i 1743. Fra 1747 drev han også innfordring av kirketiende. Han endte på plassen Kroksrud under Sigernes, men jeg har ikke notert dødsåret.Han giftet seg 1730 med Anne Pedersdatter fra Signernes, f. ca 1713, d. 1761. Hun var av finneætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier.Takk skal dere ha begge to.Frank H. du skriver at Aslak er født i 1712, jeg har 1716 fra før, og det er hentet fra denne kilden (Lenke) (sist oppdatert i 1998). Men din kilde er kanskje mer sikker ?. Verifisere dette fra Kirkebøkene fra den tiden er heller ikke enklet, da de ikke er lette å tyde....Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Frank H. glemte en ting, min linje kommer fra broren til Ole, Torkil Aslaksen... Ole har jeg ikke mye oppysninger om...kunne være intrs. å vite mer om.Mvh. Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ang. fødselsåret for Aslak Torkildsen. Året 1712 er vel hentet fra bygdeboka for Vinger. Men jeg ser jo nå at det står 1716 under Nordre Skjulstad, s. 216 i Sør-Odal Bygdebok bind VIII.Min tipp-tipp Ole Aslaksen ble født 15.08.1759 på Grønnerud, men flyttet inn til Kongsvinger Leir. Han giftet seg 28.10.1784 i Vinger Kirke med Johanne Maria Gundersdatter Brauter, født 1766 i Kongsvinger Leir, døpt 26.10.1766. Johannes foreldre var fra Brauter i Brandval, men de bodde i Leiret og ser ut til å ha brukt Brauter som et slags etternavn. Etter vielse tok også Ole Aslaksen dette navnet.Ole døde 1788 i Leiret og ble gravlagt 22.11.1788. Johanne Marie døde like etter og ble gravlagt 16.12.1788. Begge døde av forråtnelsesfeber, som vel var en type tyfus.De rakk kun å få en datter: Maren Olsdatter Brauter, f. 1787 i Kongsvinger Leir, døpt 14.12.1787. Hun vokste opp hos farbroren på Grønnerud etter at foreldrene døde, og ble gift på Nedre Øyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.