Gå til innhold
Arkivverket

[#65292] Kirsten Andersdatter, vigd 23.10.1783 på Svorkmo


Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Kirsten Andersdatter ble gift med Ole Pedersen Skjølberg på Svorkmo. I kirkeboka og i Digitalpensjonate, 'Orkdal historielag, vigde i Orkdal 1776-1799' står det at hun kommer fra plassen/stedet Homoe! Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Takk til både Berit og John Tore for opplysningene. Du skriver at Homoen var en plass under Rønningen, er det Rønningen sør for Svorkmo du mener da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Ja, det er garden hvor det i dag ligger en campingplass. Ser i Orkdalsboka, bd.III, side 327 at Trond Rønningen like etter 1800 skilte ut en utmarksteig uten hus til Ole Pedersen Skjølberg 'kaldet Øverrønningen'.Jeg mistenker dette paret for å være foreldrene til Kiersten [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=vi16381715tr&gardpostnr=619&personpostnr=2439&merk=2439#ovre>LenkeDet kan være denne gutten som dæpes her som er hennes far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hvordan har det seg at de er registrert på Brækken i 1801? Det virker som om alle på Svorkmo står der. Feks er også familien Falentinsen registrert der, men de budde jo på Svorkmo! Familien Daldorf det samme, de bodde vel på Skjølberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Det kan tenkes det er den samme Ole Pedersen Skjølberg som nevnt i innlegg 1 som får utskillt en utmarksteig? Ole Pedersen Sklølberg er soldat i 1783, finnes det noe kildemateriale om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jeg kan desverre ikke forklare hvorfor folkene som bodde på plassene rundt Svorkmo og som gjerne var knyttet til smeltehytta/gruvene er ført under Brekka (Brækken).Mulig noen andre vet. Det var vel helst et praktisk løsning. På denne tida var det bare under Skjølberg nedre, 22 plasser. Mange var innom og hentet Skjølberg (Schølberg/Schiølberg). Denne karen her synes å ha beholdt etternavnet sitt. Det er nok samme karen det er snakk om. Jeg tror det er Kirsten Andersdatter som gravlegges her i 1803 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=gr16381800&gardpostnr=277&personpostnr=279&merk=279#ovre>LenkeAlderen stemmer ikke helt, men det er ikke uvanlig. Dette er nok forklaringen på at Ole Pedersen her blir gift på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

John Tore!Mitt sleksforhold er som følger:Min mor kommer fra Hølonda,hennes mor er fra bruket Trotlandsmoen, min mormors farfar Ole Nilsson var sønn til Nils Fallentinsen fra Svorkmo, som var gift med Marit Olsdatter, som er datteren til Ole Pedersen og Kirsten Andersdatter!! Mor giftet seg på Svorkmo med et barnebarn til K.M. Elda som er min oldefar!Vedrørende K.M. har jeg etterlyst arkivet etter han, det som jeg vet er at det ble gitt til Orkland kommune i sin tid. Arkivet var oppbevart på det gamle herredshuset på Svorkmo som brant. Arkivet skal ha kommet fra brannen uten store skader og ble flyttet ned på Fannremen, hvor da, er ukjent for meg og min familie. Har sendt mail til Orkdal kommune uten å ha fått svar. Er det noen som vet noe om dette hadde det vært hyggelig!Jeg er selv oppvokst på Svorkmo og har et sted der som jeg bruker en del. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Vidar!Det var som jeg trodde. Din oldemor, Anne Johnsdatters morfar, Erik Stenersen Skjølberg (Skjerve) var bror til min tipp-tippoldefar Anders Stenersen Sletvold (Skjerve) som via Kvammen i Orkdal kom til Sletvold på Geitastranda. Steinar Andersen og Mille Eriksdatter blir dermed våre felles aner i denne slektsgreina. Denne slekta har du sikkert. Den er ganske åpen gjennom Rennebu-bøkene, Leiv Skjerves nettside og Arnt Stavnes skifter. -Verre er det å finne ut av disse plassfolka på Svorkmo. For meg ser det ut til at riktig familie er funnet, men enda er det vel mye ugjort.Jeg vet endel om arkivet til K.M.Elda. -Øvre Orkdal historielag hadde kontor i første etasje like ved hoveddøra i den gamle bygningen da den brant i 1981. Eldas arkivet var da overført Historielaget som gave og lagret der. Orkland kommunes arkiv lå i komplett uorden i øverste etasje og gikk tapt, mens Eldas arkiv ble berget sammen med lagets øvrige eiendeler.I 1981 ble Øvre Orkdal historielag omdannet til Orkdal historielag, og jeg ble leder. En av de første oppgavene vi fikk var å finne en løsning på arkivproblemmet som nå ble akutt etter brannen samme våren. Vi fikk en omsider avtale om lagring på Orkanger brannstasjon. Senere ble det oppbevart på Fannrem, før det iår ble flyttet til Strandheim Bruk på Orkanger. Før arkivet til K.M.Elda ble flyttet til brannstasjonen, kjørte jeg det til Trondheim og fikk det gasset. Arkivet burde være i de beste hender, og så vidt jeg vet også registrert. Ønsker du flere opplysninger anbefaler jeg deg å ta kontakt med lederen i Orkdal historielag. Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei!Det var godt å høre, vi har ikke vært klar over dette. Det er godt å få vite at arkivet er tatt vel vare på og historielaget må være det beste stedet for oppbevaring av slik materiale. Vet du om det er fotografier/bilder/negativer i materialet?VH Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jeg burde kunne gitt deg et godt svar, men har ikke deltatt i arbeidet med lagets arkiver. -Etter 6 år som leder i laget ble andre ting prioritert. Imidlertid kan jeg fortelle at nettopp gjennom innsamling og dokumentasjon av eldre bildemateriale har Orkdal historielag gjort-og gjør- en flott jobb. Dette har hittil resultert i 'Orkdal i bilder' i 3 bind. (Utgitt 1993-1997).Dette er bøker alle med tilknytning til Orkdal vil ha glede av og burde unne seg. Historielaget har gjennom dette arbeidet bygd opp et stort bildearkiv som jeg regner med også inkluderer det som måtte være med fra Eldas samlinger av slikt materiale.Orkdal historielag har ellers gjort en flott jobb på flere områder, ikke minst ved at alle våre kirkebøker som er tilgjengelige, snart er digitalisert og søkbare på Digitalarkivet. Ved å Google Orkdal historielag finner en lett fram til nødvendige kontakter og adresser.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.