Gå til innhold
Arkivverket

[#65313] Thor Pedersen Holmvik? Alstahaug er hans aner av Hass-slekten


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heihar et oppsett ut fra kirkebok og folketellingen 1801 men har ikke alle opplysninger om personene som en vil se. Har noe mer om anene til Thor så hadde det vært fint 1. Thor Kristian Pedersen, f. 29 sep 1822 i Holmvik, Alstahaug, døpt 23 trf 1822 i Alstahaug kirke, d. 20 apr 1899 i Leirfjord, Alstahaug. faddere: Abraham Johansen, Valla, Hans Larsen, Tømmervik, Ole Torsen, Valla, Berit Jakobsdtr ibid, Margrethe Hass, Tømmervik [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Gift i Alstahaug, med Maren Aas Jakobsdtr, f. 1818 i Tverråbakken, Leirfjord, NO, døpt 5 jul 1818 i Alstahaug kirke.Foreldre2. Peder Christian Jakobsen, f. 1794 i Holmvik, Alstahaug, d. i Holmvik, Alstahaug. datoen er uklar kan være 9 søndag i tref. også. de er nr. 7, s. 374 Lenke Gift 9 okt 1822 i Alstahaug kirke, med Christina Thorsdtr. Barn: i Thor Kristian Pedersen, f. 29 sep 1822 i Holmvik, Alstahaug, døpt 23 trf 1822 i Alstahaug kirke, d. 20 apr 1899 i Leirfjord, Alstahaug. faddere: Abraham Johansen, Valla, Hans Larsen, Tømmervik, Ole Torsen, Valla, Berit Jakobsdtr ibid, Margrethe Hass, Tømmervik Lenke . Gift i Alstahaug, med Maren Aas Jakobsdtr.3. Christina Thorsdtr, f. 1802 i Valla, Alstahaug, NO, d. i Holmvik, Alstahaug.Besteforeldre4. Jakob Johnsen, f. 1768. Lenke . Gift i Stamnes, Alstahaug, med Ane Jensdtr. Barn: i Peder Christian Jakobsen, f. 1794 i Holmvik, Alstahaug, d. i Holmvik, Alstahaug. datoen er uklar kan være 9 søndag i tref. også. de er nr. 7, s. 374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er trolovelsen mellom Jacob Joensen Holmvik og Ane Jensdatter Sirijord i 1794 6.søndag etter påske 1794, og sønnen Peder Christian som døpt 2.søndag etter trinit.1794. Ett eller annet sier meg at Jens Nilsen Sirijord kan være Anes far. Skal se hva jeg finner av tidligere notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte på Jens Nilsen Sirijord i 1797, og han var da gift med Karen Larsdatter. De var iallefall foreldre til Ane Jensdatter, som da var gift med Jacob Joensen Holmvig.Fra jeg forsket på Jens og hans familie for en venninne husker jeg at han var gift 3 ganger, og det er også skifter på hans 2 første koner. Det var skifte i 1760 på hans første kone Karen Jacobsdatter, og med henne hadde han disse barna:Berethe, Kirsten, Johanne og Nils. Nils var i Teistad ved farens skifte i 1797, Kirsten var da ugift og 42 år, men Berethe og Johanne er ikke nevnt ved farens skifte i 1797I det 2. ekteskapet ble Jens gift med Gjertrud Joensdatter, som det var skifte på i 1761. De rakk ikke å få barn sammen.I 3.ekteskap ble Jens gift med Karen Larsdatter. Med henne fikk han disse barna: Ane og Gjertrud. Gjertrud var den jeg skulle videre på den gangen for min venninne og mener å huske at hun er født i 1765 eller 1766, og hun ble gift Jonas Hemmingsen Sørra.Det irriterer meg grenseløst nå at jeg ikke har dokumentet med anene på Ane Jensdatter og søsteren Gjertrud lengre, og jeg hadde alle Jens sine barn som døpt og Jens som gift alle 3 ganger. Mener også at Jens Nilsen Sirijord skulle være født ca 1710, men husker ikke hvor jeg har det ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jens Nilsen Sirijord var 77 år da han ble gravlagt Dom.15.p.trinit. 1797 i Stamnes(altså født ca 1720). Mener at Jens ble gift 1.gang ca 1750-1752, og at datteren Kirsten skal født i 1755. et barn ble født før henne mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher var jo en del interesant.ser at Frode har på 6. Thor Christian Olsen, f. 1774, foreldrene Ole Arentsen f. omtrent 1748 og Christianna Pedersdtr uten år.det jeg lurer på er hun datter av Anne Thorsdtr ca 1713 - ca 1788 og NN på Leland. hun igjen er datter av Thor Thomasen (Sund) og Karen Nilsdtr Tanche.i så tilfelle hvem var hennes far. De finnes og på Frodes side men uten mann på Anne Thorsdtr.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med riktig alle i skiftet etter Jens i 1797. I 3.ekteskap hadde han også sønnen Cornelius Jensen som var 34 år i 1797 og var i Sirijord, Lars Jensen som var 31 år og Jacob Jensen som var 19 år. Det var skifte på Karen Larsdatter i 1803. Barna var Cornelius som var på arvetomten, Lars som var i Stamnes, Anna som egentlig skal være Ane som var gift med Jacob Joensen og Gjertrud som var gift med Jonas Hemmingsen Sørra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Berit Olsdatter er nevnt som ektefelle til Nils Joensen ved dennes skifte i 1715, så det er ikke så usikkert som jeg har gitt inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinå er det ført inn, takker har et par spørsmålher på 1801 ftLenkeer det et ektepar Joen Olsen 74år g. m. Maren Jensdtr 82 år som var Holds-folk hos Jakob Joensen. er det hans foreldre? og Cornelius Joensen mellom dem er det broren?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan se ut som om Joen Olsen 74 år var far til Jacob Joensen, men Maren Jensdatter var ikke moren. Jeg finner et skifte i 1782 i Holmvik etter Pernille Jacobsdatter, og hennes ektefelle var Joen Olsen. Barn var:a)Jacob Joensen 11 årb)Else Kierstina Joensdatter 9 årc)Marithe Joensdatter 7 ård)Cornelis Joensen 3 år.Jeg har ført barna etter alderen, men ved skiftet står jo guttene først. Problemet her er jo at Jacob blir noe for ung i forhold til folketellingen 1801(33 år i 1801 tilsier fødselsår 1768, mens 11 år i 1782 tilsier fødselsår 1771). Det kan nok likevel gå an da. Hvis det viser seg at Joen Olsen ble gift i 1782 eller like etter 1782 med Maren Jensdatter, så betyr det jo at vi er på riktig spor her.Cornelius Joensen skal vel være Cornelius Jensen, og er vel den sønnen av Jens Nilsen Sirijord og kona Karen Larsdatter som er ført som sønn i deres skifter i 1797 og 1803. Det står jo også at Karen Larsdatter var 'manden' altså Cornelius sin 'moder' ved folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo kopi fra manntallet 1701 for Alstahaug fra mikrofilm HF-172, og alderen 91 år må være altfor høy i 1715 hvis det er 91 år det står. Det er iallefall en Jon Nilsen som var oppsitter i Sirijord i 1701, og var da 54 år(født ca 1647). Han har sønnene Christopher ? 20 år(sikkert stesønn og ikke Jonsen til etternavn), Ole Jonsen 16 år og Nils Jonsen 2 år. De som befinner seg i Aasen i 1701 stemmer overhodet ikke med dem som senere var i Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker. Det er ikke lett her i Troms å få tak i bøker fra Nordland. Biblioteket må bestille nesten alt.Så til alder på skifter, på et skifte fra Mo var samme person blitt 5 år eldre på mindre en 1 år så det er noe en bare må regne med avik på ser det ut for.Greit er det jo og å ha noen som vet hvor gårdene er også.Ellers kan en jo lure på om de to Jensene her er i slekt, det er jo mye like navn i familiene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kopier av manntallet 1701 for Alstahaug, Herøy, Lurøy, Træna og Busknes. Så det er bare å sende meg en mail hvis du trenger oppslag i manntallet 1701 for disse stedene. Kostet på meg å ta utskrift fra mikrofilm for disse stedene i fjor høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om anerekka til Jacob Jonsen blir slik, og jeg starter med Jon som nr. 4 slik som du har i oppsettet ditt Steinar:4)Jacob Joensen døpt 14.p.trinit.|7708)Jon Olsen født ca 17279)Pernille Jacobsdatter som døde i ca 178216)Ole Joensen Holmvigen(som er den samme som er nevnt som 40 a i innlegg 10.17)Martha Andersdatter som det var skifte på i Holmvik i 176732)Jon Nilsen(samme som anenr. 40 i innlegg 10)33)Berit Olsdatter(samme som anenr. 41 i innlegg 10).Jeg vil anbefale å sjekke alt dette med kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok Hass. et eksempelklipp fra mitt spørsmål6. Thor Christian Olsen, f. 1774, d. i Valla, Alstahaug, NO. Bonde og gaardbeboer og jægte styrmand. Gift i Alstahaug, med Berit Martha Jakobsdtr. Barn: i Christina Thorsdtr, f. 1802 i Valla, Alstahaug, NO, d. i Holmvik, Alstahaug. Gift 9 okt 1822 i Alstahaug kirke, med Peder Christian Jakobsen.7. Berit Martha Jakobsdtr, f. 1780, d. i Valla, Alstahaug, NO. Denne Berit mangler ett etternavn nemlig Dass og datter av Jakob Wilhelm Hass og Margrethe Falch Jørgensdtr Hass.dette oppdaget jeg ikke før jeg ble tipset om at de var her på Frode sin side Lenkedet er grunnen til at jeg spør om Christianne Pedersdtr f. ca 1741 g. m. Ole Arntsen kan være av familien Tanche. se innlegg 8Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har notert at Jens Nilsen Sirijord, sk. 1797 i sitt 3. ektesk. m. Karen Larsdr. hadde bl.a. sønnen Cornelius Jensen, f.c. 1763 som blev g.1.m. Inger Tomasdr. Hass fra Leinesodden, sk. 1804. - Denne sønnen Cornelius blev åpenbart g.3.m. enken Synnøve Pedersdr. Sirijord, som blev omgift med Cornelius Joensen, oppr. fra Holmvika / Sirijord. - Søster av Cornelius Jensen, Ane Jensdr. var g.m. Jacob Joensen Holmvik og har da således ingenting med Hass å gjøre. - Holmvika er f.ø. utgått av Sirijord. M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Jeg bør vel korrigere meg selv, da jeg åpenbart anførte Synnøve Pedrsdr. som enke da hun blev g.m. enekm. Cornelius Jensen. - Det var hun nok ikke. - Ellers kan jeg tilføye vedr. søsteren av Corneleius, Ane, som blev g.m. Jacob Joensen Holmvka. Denne Jacob var åpenbart av Klæboene gjennom sin mor Pernilla Jacobsdr. - Jeg har f.ø. notert om barna til Cornelius Jensen og Inger Thomasdr. Hass i hans 1. ekteskap: a) Thomine, f.c. 1793. - b) Bereth Martha, f.c. 1796. - c) Olina, f.c. 1798, ant d. før 1825. d) Mons Jørgen, f.c. 1800. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er nok bare en del av de jeg spurte om som er Hass, men som du påpeker er Pernille Jakobsdtr av Klæboe slekten. Det er jo familier som var knyttet til Hass, Zahl Dass etc fant denne Kakob på Frodes side og lurte på om det var den Pernille som var aktuell. Det er svært få av dem i aktuell tidsperiode, hun fikk et barn 1768 og må være f. ca 1730link til siden Lenkesom en vil se er det tilknyttet Nesna og Dønna området som jo ikke er så langt fra Holmvikfamilie fra tekstoppsettet på Frodes side. Han har etter det jeg vet utolig mye Klæboe, og er av den slekten også.Jacob Giertsøn (5.Gjert2, 1.Peder1) f. 1704, Glein, Dønna, Dønnes, Nordland; dpt. 20 Apr 1704, Nesna Kirke, Nesna, Nordland; d. Om 1750, Ulvangen, Leirfjord, Nordland. Jacob g. Marithe Thomasdatter Marithe (datter av Thomas Thomassøn og Lisabeth Nielsdatter) f. 1709, Finnviken, Tomma, Nesna, Nordland; dpt. 10 Feb 1709, Nesna Kirke, Nesna, Nordland; d. Ett 1750. [Gruppe-skjema]Barn:99. Peternille Jacobsdatter f. Om 1739; d. Før 1794. 100. Jacob Jacobsøn f. Om 1741; d. Om 1794, Fladøen, Tjøtta, Nordland. 101. Giert Jacobsøn f. Om 1742; d. Før 1794. 102. Ole Jacobsøn f. Om 1746; d. Ja, ukjent dato. 103. Margrethe Lisabeth Jacobsdatter f. Om 1748; d. Ja, ukjent dato.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet spørsmål. I Meisfjord finner en (helt nederst) Christiana Peersdtr 60 Enke efter 1ste ægteskab Holds enke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11820&gardpostnr=128&personpostnr=3035&merk=3035#ovre>LenkeHer er mange Olsen noe som kan tydes til at hennes mann var en Ole. Men var det Ole Arntsen (som jeg ikke har stedsnavn på)riktignokk var Thor Christian Olsen fra Valla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.