Gå til innhold
Arkivverket

[#65315] Kvakksalver Tigerhjelm.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som kjenner noe mere til en kvakksalver ved navn Carl Peter Tigerhjelm, f. i Uppsala, Sverige, 1830, d. 1871, gift i Elverum, 20.08. 1860, m. Valborg Larsdatter Midtbekk, Åmot, f. 16.02. 1837. Vet ikke om de hadde barn, eller hvor det evt. ble av dette paret. De bodde en stund på Grundset, Elverum. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svar, men dette hadde jeg funnet selv. Men denne Julie Tigerhjelm, finner jeg ikke, til tross for at det står hun er født i Stange. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det ser ut til at klokkeren åpner for at Tigerhjelm kan ha fått andre uekte barn andre steder, for han presiserer at det er 'hans 1ste Leierm. her i Menigh.':-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Joda, hun er her, men under et annet navn: nummer 4 Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 16 (1874-1879), Konfirmerte 1875, side 8. Permanent sidelenke: LenkeMen jeg klarer ikke å tyde hva det står etter Tigerhjelms navn?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Carl Peter Tigerhjelm emigrerer 15.10.1869 til Amerika, og hustruen Valborg reiser året etter sammen med den et år gamle datteren Mathilda Lovisa. Alle reiser ut fra Göteborg. Så det som står at Tigerhjelm i Elverumsbok 2 at han skulle ha blitt drept av ransmenn i svenske grensebygder, stemmer nok ikke. Men det var tydeligvis flere Tigerhjelm'er i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk skal du ha Anne Elise. Men vet du om han hadde flere barn da ? og tror du det lar seg gjøre å finne ut de rette dødsdatoer ( år ) på dem ' der over ' ? Vet ikke hvor jeg har lest at Carl Peter Tigerhjelm var død i 1871 ? Ble veldig interessert i denne personen, fordi at jeg har hørt så mye om ham, og at jeg fikk greie på hvem han ble gift med. Det står jo ikke så mye om denne familien under Delebekk,i Åmot bygdebok. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Carl Peter døde i Minnesota 1871, og Valborg i desember 1898, også Minnsota. De giftet seg i 1860 så det er jo mulig at de har fått barn før denne Mathilda som kom til i 1869; men jeg har ikke lett etter noen barn til dem heller. Men jeg lurer på om ikke den Tigerhjelm vi har hørt en del historier om i Trysil/Åmot kan være den 'andre', han vi finner på Tallåsseteren, Vestby i Trysil i FT 1875 og ant. den samme i Løten i 1900. /Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for historien. Den var interessant, men litt sen å pløye gjennom. Ønsker deg en riktig God Jul, og et Godt Nyttår. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det någon som sökt i Svenska källor efter 'Carl Peter Tigerhjelm, f. i Uppsala, Sverige, 1830'? Har kontrollerat Elgenstiernas ättartavlor utan att finna honom under adl ätten Tigerhielm. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I Rasbokil, Uppsala finns i Tibble änkefru Tigerhjelm f 1779 . (Rasbokil 1826-1835 A1:10 sidan 35)Längre ner på samma sida finns Carl Petter f 1829 3/10 i Stafby (Stavby), son till Gifta Drängen Erik Jansson f 1802 Rasbo och Malena Andersdr f 1801 (eller 1809?) Rasbo samt sonen Jan Erik f 1826 Rasbo. Familjen inflyttade från Stafby 1829.Jag har försökt följa denne Carl Petter och se om han kallar sig Tigerhjelm och flyttar till Norge, men återfinner honom inte i Tibble i nästa hfl 1836-1840 och det finns ingen anteckning om att dom skulle ha flyttat. Jag återkommer om jag finner mer. Med vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.