Gå til innhold
Arkivverket

[#65321] Mannsnamnet Jetvard


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Ikke gå bananas, nå, Tore, på årets første dag ! Har du ikke lest Andreas Holmsens arbeider om bosetningen i Osloherad ? Noe av det er trykt i St. Hallvard, annet i bokform.Jeg kan ikke gå god for at Kjelsås er *eksakt* 1000 år gammel. Den kan være enda en del århundrer eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vigerust - av alle! - advarer meg mot å ''gå bananas''! Jeg konstaterer at han hverken besvarer mine spørsmål eller begrunner sin påstand, men for å unngå nok en debatt-tråd med dum kjekling, ordkløverier og personkarakteristikker, velger jeg å avslutte diskusjonen om gården og navnet Kjelsås her. Det ser ikke ut til at det kommer noe godt ut av den, så jeg foreslår at ytterligere innlegg i denne tråden tar for seg det den egentlig var tenkt å skulle gjøre, nemlig mannsnavnet Jetvard/Jetvord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tore (52), denne ordklævingen hadde vi vært helt spart for, hvis du med en gang hadde innrømmet at de fremsatte tullete påstander, og når du tas for tøvet ditt, agerer du med å stille meg en rekke spørsmål i rask rekkefølge, som om disse spørsmålene skulle ha hjulpet deg eller andre noen vei. Selvsagt kan Kjelsås ha hett Ketillsáss eller lignende i middelalderen. Hadde man holdt seg til det en har litt greie på, hadde vi sluppet innlegg 41 og den påfølgende debatten. Og leserne av denne tråden skal prise seg lykkelige for at de slipper å lese lange svar på Tore Falchs mange oppkonstruerte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til trådstarter Frode Myrheim: Jeg beklager at din debatt om mannsnavnet Jetvard har dreid seg langt bort fra det opprinnelige temaet. Jeg ser at jeg har vært delaktig i dette (jfr. mitt spørsmål til Vigerust i innlegg 41). Det er sikkert flere med meg som også beklager at det ikke skal gå an å føre en saklig diskusjon og stille saklige spørsmål uten at det fører til sjikanøse ''svar'' og karakteristikker.Til Ronny Rismyhr Haugen (innlegg 43, 44 og 45): Jeg synes ditt forslag om et personnavnseminar er glimrende, og jeg håper dette blir virkelighet i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg beklager også at enkelte kommer med sjikaner i steden for argumenter, og håper vi slipper innlegg av typen 41 ovenfor i fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

''Siste ordet skal jeg ha, om jeg så skal pipe det!'', sa min mormor. Jeg lar deg gjerne få det siste ordet, Vigerust, så kan heller hver enkelt gjøre seg opp en mening om hvem som bedriver sjikane, i den grad noen overhodet gidder å følge med på denne ordvekslingen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Eg skjønner ikkje heilt kvifor ein skriv Kjelsås. Her hadde det vel vori på sin plass å skrive Kjellsås, avdi utmerkingsleddet vel er mannsnamnet Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Greit, jeg skal ta det siste ordet, og jeg er veldig forbauset over de meningsløse utfallene fra Tore Falch, i innlegg 41 særlig, og i de påfølgende innleggene hans. Maken til fyr. Han må ha hatt en dårlig nyttårsaften. Sjikane, harselas, med mere, alt dette fordi jeg påpekte at gården Kjelsås må være svært gammel (1000 år), en opplysning han åpenbart ikke taklet. Hvorfor kunne han ikke bare si: 'å, tusen år, virket litt mye, men ok'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg kan opplyse at jeg denne uka har fått positivt svar fra Norsk Slektshistorisk Forening på min henvendelse av 31.12.2008 (se innlegg 45). NSF vil gjerne arrangere et personnavnseminar, og planen er, etter det jeg har fått opplyst, å få det til kommende høst.NSF kommer sikkert med mer info utover våren, både i Genealogen og på foreningens nettsider.Dette er jo gledelig for alle som er opptatt av personnavn i tidligere tider, og det blir sikkert et interessant seminar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var en riktig god nyhet. Det var styremøte tidligere i uka. Under planleggingen av seminaret, før det kunngjøres, må det avgjøres hvilket nivå seminarinnleggene skal ligge på, og om innleggene skal publiseres noe sted etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det var en Gevald Pedersen, konstabel ved artilleriet i Blaker. Trolovet i Vinger 28/11 1743, viet 27/2 1744, m. Sissel/Lisbet Hansd. Dattera Ragnille døpt i Vinger kirke 14/1 1744. Ingrid f. 4/7 1749, døpt 13/7 og Peder f. 20/1 1751, døpt 24/1, begge i Aurskog. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Interessant, Finn!Denne 'Gevald Pedersen' i Vinger og Aurskog kan ha vært fra Elverum. I Morten Leighs bidragsmanntall 1734-38 til Elverum kirkes oppbyggelse og istandsettelse finnes nemlig en 'Gevald Pedersen Horndalen', nevnt i Nordre Leiret, 1736. Denne Jetvard Persen Horndalen er etter navnet å dømme sønn av ekteparet Per Jetvardsen og Ragnhild Tølløvsdatter på Østby i Horndalen i Elverum, nevnt i samme bidragsmanntall med barna Kari, Ingeborg og Inger.Foruten den sjeldne navnekombinasjonen er det et godt indisium at den Jetvard Persen du nevner har dattera Ragnhild, som også var navnet på den sannsynlige mora til han som bodde i Elverum i 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Stange var det i følge stiftsjordeboka i 1577 ei vik som het 'Giøffwigenn', der det lå et kvernstø. Har dette med fornavnet Gjevald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

I dag finnes et sted som heter Gjøvika i Stange, det er trolig samme vika. Men om det kan ledes tilbake til de forskjellige skrivemåter av navnet Jetvard vet jeg ikke noe om.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Gjøvika i Stange du sikter til her ligg relativt langt sør i Stange og namnet kjem av djup som i bynamnet Gjøvik. Namnet har altså ikkje noko med eit mannsnamn å gjøre. Sjølvsagt skulle desse namna ikkje ha vori skrivi slik, men heller Djøvika eller Jøvika (Djøvik eller Jøvik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg var klar over Djupvik = Gjøvik, men siden det kildestedet jeg trakk fram fra Stange var fra 1577, tenkte jeg at lydutviklingen var en annen her og at ordets opphav var annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Det er to stader i Stange med namn Gjøvika. Det eine er den vika som det her er tale om. Denne vika er djup (viss det var nokon som skulle vera i tvil om det). Den andre staden er ein tidlegare husmannsplass i Ottestad med lege nede ved Mjøsa (ikkje langt unna Ideal flatbrødfabrikk). Truleg sikter det her òg til ei vik som er relativt djup.Svært interessant funn i Vinger! Det er nok truleg at denne Gevald i Vinger er identisk med han som er frå Østby i Horndalen i Elverum.Eit seminar om personnamn er noko som har vori sakna i mange år! Det er derfor med den største glede eg ser fram mot eit slikt seminar. Takk til Ronny for initiativet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Gevald Pedersen var konstabel i artilleriet. Kan militære ruller være et sted å søke etter hans ophav? Ragnhild Gevaldsdatter ble gift til Kalvhaugen i Eidskog. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.