Gå til innhold
Arkivverket

[#65322] Oppslag i Ætterbok for Granvin, Hordaland og gården Nesheim.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har nevnte bok for hånden, vil jeg gjerne ha hjelp til oppslag på gården Nesheim. Jeg søker opplysninger om Knut Sjursen Nesheim 1645-1712 og hans familie. Det er særlig sønnen Jon jeg er interessert i. Men all informasjon om Knut og hans liv og lagnad mottas med takk.Knut var forøvrig gift med Kari Olavsdtr. og det var nok hun som hadde røttene sine på Nesheim. Hvor Knut kom fra vet jeg ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om jeg kan ha tatt feil. Det er kanskje Nesheim i Ulvik, Hardanger jeg trenger opplysninger fra.Etterkommerne flyttet til Såkvitne i Granvin.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei Rune.Har nett no sjekka Nesheim i Ulvik, og der finn eg som brukar i perioden 1641-1647 Sjur Gjermundson, son av forige brukar, Gjermund Sjursson som var leiglending her i 1625.Om Knut Sjurson er son til Sjur Gjermundson seier boka ikkje noko om.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Arne.Da fikk jeg i det minste bekreftet at det bodde en Sjur der på den tiden Knut ble født (ca 1645). Jeg får søke etter andre kilder i jakten på Knuts opphav. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J Ellingsen

Frå Ættarbok i Granvin: Knut Sjurson Nesheim 1645-1712, g Kari Olsdtr. (Medås?) d 1701, dreiv bruket i lag med faren i tida 1675-1700. Born: Ingebjørg 1667-1761 til Dale, Sigrid f 1669 til Velken, Sigrid d.y. f 1670 til Nesheim, Jon 1674-1718 til Såkvitne, Håkon til Moe, Olav 1681-1709, Sjur 1685-1761. Heile familien heldt seg soleis i Granvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Olav for nyttig informasjon.Når det står at de drev bruket i lag med faren, så reiser da spørsmålet seg. Far til hvem? Kari var trolig datter av Olav Sjursson Nesheim 1626-1696 og Ragna Torbjørnsdtr. Spildo d.1710. Og om det da siktes til Knuts far, hvem var i så fall han?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at det er denne gården det dreier seg om i prestemantallet 1663/66.Lenke Der finner vi både Oluf og Siffuer som oppsittere, samt bondesønnen Knut 17 år gammel. Da kan jeg kanskje anta at det er Knut Siursen det er snakk om. Tellingen var gjort i 1663 og det skulle bety at Knut var født ca. 1646. Det stemmer bra med alderen i 1701 samt alderen hans da han døde i 1712.Men sier bygdeboken noe om hvem denne Siffuer var?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.