Gå til innhold
Arkivverket

[#65325] Står bom fast med BK 6 - kan noen hjelpe meg ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Her må jeg nok innrømme at det muligens er kraftig svikt i noe datakunnskap fra min side.Jeg har BK6 på en stasjonær pc (ekstern harddisk) og ønsker i tillegg å legge det over på en bærbar. Vet jo at jeg kan ta med den eksterne, men vil slippe det.Jeg får lagt inn programmet på den bærbare, problemet er at bilder og mediafiler ikke vil fungere.Jeg har forsøkt å legge inn en sikkerhetskopi og jeg har forsøkt å lage en gedcom fil og legge inn den.Samme problem. Selve program virker men bilde og medie fil virker ikke.Hva gjør jeg galt ? Hva kan jeg gjøre for at det hele skal virke flott ?Håper noen kan gi meg et tips.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Du må sjekke at bildene og mediefilene ligger i den samme stien som programmet leter etter.Hvis det ikke er den samme, bør du opprette en mappe som ligger samme stedet som på den stasjonære PCen, og så kopiere bildene over i den. Da slipper du å endre linken på alle personene.Det fungerer for meg.hilsen Stein Norem Wisted http://www.sosialklubben.net/snw/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Problemet oppstår fordi bilder og andre medie filer, ikke blir med når du overfører Ged.com/Bk6 filen til slektsprogrammet på den bærbare.Du må finne ut hvilken mappe bildene/mediefilene ligger i på den stasjonære, deretter kopier de over til den bærbare.Mappene som skal ha bildene/Mediefilene heter sannsynligvis det samme på begge maskinene.Hvis du har brukt standard opprettelse av slektsprogrammet både på den stasjonære og den bærbare. Så virker forhåpentligvis progammet slik du vil. Men ingen regel uten unntak.Du må være 100 % sikker på at du har funnet de tilsvarende mappene på begge maskinene.Prøv dette først. Vist min forklaring virker 'gresk', så kanskje løsningen er å få fatt i en litt mer erfaren databruker.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Anne,Vet ikke akkurat hva det heter i den norske versjon av BK6, men hvis du går inn i File og Tekst/Bilder vil du finne hvor dine mediafiler og bilder er lagret, hvis de ikke er i BK6 filen. Hvis du fremdeles har problemer foreslår jeg at du går til newsgruppen no.fritid.slektsforsking.it hvor Otto Jørgensen, som jeg tror er den norske representanten for Brothers' Keeper, svarer mange spørsmål om BK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Stein, Kjell-Arne og SveinTusen takk for gode råd. Jeg skal prøve de ut nå når kvelden kommer, så håper jeg at jeg får det til.Det jeg kan si er at det hele er lagret på en ekstern harddisk , stasjon N. Alt ligger lagret i programmet BK6, bilder under picture filen i programmet og mediafiler under mediafiler i programmet.Nå skal jeg ha det over på en bærbar, der det da vil bli lagret på stasjon C. Det virker som det blir litt kluss.Jeg får over alt, lenkene til bilder og mediafiler også. Men, det kommer altså opp meldinger om at bilde og mediafiler ikke eksisterer.Må jeg lage nye lenker til alt tro ? Det er vel det jeg lurer mest på, for det vil jo bli litt av en jobb. Det er temmelig mye som er lenket opp mot personene i programmet.Her merker jeg godt at jeg ikke har mer enn minimums datakunnskap, litt mer hadde nok hjulpet.Godt råd Svein å spørre Otto Jørgensen om dette ikke går. Men først prøver jeg ut disse rådene som her har kommet frem i debatten. Så får vi se.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Jeg har flyttet BK6 til ny pc. Først installerte jeg programmet og siden tok jeg kopi av alle file i BK6 i Program files fra den gml pc`n og la de over i den nye. Hos meg fungerte alt untatt bilde linkene som måtte byttes ut. Det ble en liten jobb, men ellers alle data på plass. Men Otto Jørgensen er nok den rette mannen å spørre.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Anne Lene.Dersom du har bilde- og mediafilene dine linket til disken N: på den stasjonære vil det under f.eks Bilder i BK vises noe sånt som dette: 'N:\Brother's Keeper 6\Data\Picture\xxxxxx.jpg'Når du flytter BK basen over til den bærbare vil BK lete etter bildet xxxxxx.jpg i den eksakt samme mappen, altså: 'N:\Brother's Keeper 6\Data\Picture\xxxxxx.jpg'. Der vil den ikke finne noen harddisk som heter N: og gir deg dermed tilbakemelding om feil fordi bildene ikke ble funnet. Du må også huske på og kopiere alle bildefilene under Picture og alle mediefilene over til den bærbare. Det er ikke nok å kopiere bare databasen. Alle bildefiler og mediefiler er lagret eksternt, altså utenom BK-databasen din. Til og med tekstfilene under Biografi kan være lagret eksternt, da må disse også kopieres over. Tekstfiler er normalt lagret i databasen, dette ser du ved å gå på Biografi på en med tekstfil og se at navnet på tekstfilen er '(intern tekstfil)'. Dersom du kopierer alle bilde- og mediefilene over, så må du likevel for hver av dem fortelle BK hvor de ligger på harddisken på den bærbare. De vil da f.eks være lagret slik 'C:\Brother's Keeper 6\Data\Picture\xxxxxx.jpg' på den bærbare datamaskinen din. Da må du forandre N: til C: på hver en eneste en av dem i BK under fanene Bilder og Media.Den enkleste løsningen er å bruke den eksterne harddisken på den bærbare også, og kalle den for harddisk N også på den bærbare. Men da vil du ikke ha en sikkerhetskopi på en annen maskin, noe som er lurt å ha.Anbefaler deg heretter å bruke den bærbare som hovedmaskin for BK, og at du gjør jobben med å fortelle BK hvor alle bildene og mediafilene ligger. Deretter bruker du den stasjonære som backupmaskin. Det er da lurt å ha alt liggendes likt på begge maskinene. Jeg har selv opplevd å arbeide med BK på den stasjonære og så gikk strømmen. Hele databasen ble korrupt og uleselig, og jeg måtte ta i bruk en sikkerhetskopi som var 1 måned gammel. Jeg mistet da 400 personer i databasen min. Med en bærbar så kan strømmen gå så mye den vil, for de har eget batteri. Da taper vi ikke informasjon dersom strømmen går.Dersom det er noe du ikke forstod av det jeg har skrevet så får du si ifra.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gaute og RemiTakk for ytterligere gode råd.Jeg har sittet og forsøkt litt nå i kveld på bakgrunn av det som har kommet frem her. Foreløpig er jeg ikke lengermed den bærbare enn at programmet fungerer men ikke bilder / media.Remi:Ja, jeg forstår at det er snakk om at den bærbare ikke kan gjenkjenne stasjon N, men jeg trodde før jeg begynnte med dette at det la seg inn på nytt på den bærbare, med den da gjeldende stasjon. Den gang ei.Som du også er inne på, med å miste data hvis noe skjer med pc'n, så er jo det en del av grunnen til at jeg prøver meg frem her. Jeg har også mistet data før, men ikke med BK, som jeg opplever som et mer stabilt program enn det jeg før brukte.På bakgrunn av det så avslutter jeg ALDRI bk, (om jeg har skrevet så mye som en bokstav i den økten), uten å ta en sikkerhetskopi først.Data/bilde/tekstfiler er faktisk lagret i selve programmet BK og ikke på andre steder på maskinen. Så dermed mener jeg å ha det med på sikkerhetskopier.I denne omgang er egentlig det hele ikke noe problem. Det bunner ut i at jeg vil ha en backupløsning på en annen maskin. Jeg opplever problemer med det og ønsker å forsøke å løse det.En tanke som slår meg. Den sikkerhetskopi jeg tar hver gang jeg avslutter BK. Hvor mye er den da verdt fullt ut om min pc ødelegges totalt i f.eks brann, og jeg må innstallere programmet på nytt på en ny pc ? Vil jeg da støte på samme problem ?Et annet spørsmål. Hvis jeg nå legger programmet mitt inn igjen også på stasjon C på min stasjonære pc. Lenker alle bilde/media/tekstfiler på nytt igjen. For så å overføre det fra stasjon C på den stasjonære til stasjon C på en bærbar. Vil det da funke ?Må innrømme at en tanke jeg til slutt ønsker, alle vet vel nemlig at det med tiden ligger enormt mye jobb i et slikt program. Om jeg nå får til det hele. Så ønsker jeg å få lov til å innstallere programmet på en bærbar pc til et familiemedlem, for også å ha en kopi utenfor huset. Og evt å oppdatere den med jevne mellomrom, men ikke så ofte som på min egen maskin. F.eks en gang i kvartalet. Da vil jeg alltid ha en kopi utenfor hjemmet som er nogenlunde ny. Eller er det bare en dum tanke. Men, for å gjøre det må jeg jo først få det til å funke. For mitt vedkommende, blir dette kanskje den store julenøtten ?? Vi får se.Takk til alle for gode råd så langt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Bilder og mediafiler blir ALDRI lagret i selve BK, verken i programmet eller i databasen. Det er bare lenken til hvor BK kan finne bildet/videoen/lydfilen som blir lagret i databasen/programmet. Når du tar sikkerhetskopier så blir IKKE bildene/videoene/lydfilene med i sikkerhetskopien. Disse filene ligger lagret et sted på harddisken din på den stasjonære (der du har bestemt at de skal ligge), gjerne under Brother's Keeper 6\Data\Picture mappen, men de blir ikke med i noen sikkerhetskopiering. Du må da kopiere disse filene selv over til f.eks den bærbare. Dersom sikkerhetskopien din ligger på samme maskin og harddisk som hoveddatabasen er på og denne harddisken blir ødelagt, så blir sikkerhetskopien din ødelagt samtidig.Dersom du bruker nøyaktig de samme lagringsbaner (f.eks C:\Brother's Keeper\Data\Picture for bilder) på alle de maskinene du vil ha kopier av BK på så skal det fungere fint. Bare husk å lagre filene på nøyaktig samme sted på maskinene.Jeg brenner CD'er av hele BK-mappen min, ikke bare datafilene, men alle bilder, tekstfiler, lydfiler o.l., hver 3. måned. Disse kan så lagres i brannsikker safe eller bankhvelv. I tillegg sender jeg en pakket zip-fil på mail av alt sammen til en kamerat av meg 2 ganger i året slik at han lagrer alt jeg har (og jeg lagrer hans) på sin PC som så klart er utenfor mitt hus.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Om du lukker 'Rediger' og siden velger 'Fil' og deretter ''Hjelpeprogram - Globalt søk og erstatt' så kan du endre stien til bilde- og mediafilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RemiTakk for forklaringen ang lagring av bilder/media. Jeg som var så sikker her. Nå lærte jeg noe nytt. Det er heldigvis ikke for sent. Jeg har jo bilder/media lagret utenfor pc, men ikke så gjennomført som sikkerhetskopiering av Bk. Det blir det da endring på fra nå av.Man må jo tenke litt sikkerhet, med en så altoppslukende hobby som dette her kan bli, og med så mange timers arbeide, og så mye man har samlet inn opp gjennom årene. Man vil jo helst ikke miste det.Per Inge.Dette var nytt for meg. Her må jeg studere og forsøke litt.Tusen takk begge to og til alle andre tidligere her i dette spørsmålet. Takk for at dere tar dere tid til å få litt klokskap inn i et hode som ikke alltid henger med i pc verdenen. Men, det blir bedre og bedre hele tiden.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.