Gå til innhold
Arkivverket

[#65333] Bolette Grevinne Ånensdatter f.1834 på Stangeland, Karmøy


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten olaug mølstre

Er det noen som vet hvorfor Bolette har navnet Grevinne? Etter som jeg ser er Bolette etter faren Ånens første svigermor Bolla. Boletta Grevinne var datter av Ånen Mikkelsen og Elisabeth Susanne På Stangeland brn.1kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

takk for svar. Det forandrer jo på ting. Var Grevine et vanlig navn? Bolla og Boletta er også noen sære navn eller hadde de en spesiell betydning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bolette var ikke så uvanlig. Mye brukt i Østfold. Men, Grevine har jeg ikke sett før. Kanskje et jentenavn som kommer fra guttenavnet Greve. Egentlig trodde jeg Greve var et mellomnanv og ikke fornavn, men i 1865 finnes det noen som heter det til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Bolette Grevinne Ånensdatter f. 1834 var trolig oppkalt etter den første kona til faren, Bolette Sjursdatter, slik tradisjonen tilsa. Navnet Grevine har sitt opphav i en av farens søstre, Ingeborg Tyri Kirstine Grevine Mikkelsdatter f. 1804 på Stangaland bnr. 2.5. Hun var delvis oppkalt etter sin farmor Tyri Kirstine Pedersdatter f. 1728 i Kopervik. Faren hennes var i tjeneste hos kapteinløyntnant Ola Hellesen og frua Tyri Kirstine Karlsdatter i Kopervik ved dåpen den 12.10.1728. Det kan også tenkes at mora var tjenestepike hos dette barnløse paret og at de kalte opp datteren etter matmora siden det var hun som bar barnet til dåpen. Lenke Navnet Grevine kommer kanskje fra familien til denne Tyri Kristine Karlsdatter eller Ola Hellesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Takk Berit og Øystein. Det er godt å få noen opplysninger om folk, ikke bare navn. Jeg har også forstått det slik at det var farens første svigermor hun var oppkalt etter, men jeg trodde hun het Bolla og det var det navnet jeg reagerte mest på. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Takk Berit og Øystein. Det er godt å få noen opplysninger om folk, ikke bare navn. Jeg har også forstått det slik at det var farens første svigermor hun var oppkalt etter, men jeg trodde hun het Bolla og det var det navnet jeg reagerte mest på. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.