Gå til innhold
Arkivverket

[#65334] Foreldre til ektepar: Røjen Andersdtr. og Peder Johansen, gift Gran 1804


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg kunne trenge litt hjelp til å finne ut litt om ekteparet Røjen Andersdtr. og Peder Johansen. Jeg klarer ikke å finne foreldrene til noen av dem; ved vielsen står det ingenting: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=109&filnamn=vi05341788&gardpostnr=665&personpostnr=2293&merk=2293#ovre>Lenke , og det er lite informasjon å hente ved dåpen til det ene barnet jeg har funnet; Lenke .Er det noen som kjenner til dette paret? Det er mulig navnet til Røjen egentlig skal være Rønnaug; i så fall er dette muligens et annet barn av paret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei, takk for svar! :)Ja, jeg regner med at dette er de to, selv om det er tre år før de gifter seg. Gården stemmer med bosted ved giftermål. Men det er lite annet å finne her, siden det ikke står noe om fødested eller annet.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Jeg fant noe som kanskje kan være et spor. I tellingen 1801 er Røjen 23 år. Her er en Røien Andersdatter døpt i januar 1778 Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 5 (1775-1789), Kronologisk liste 1778, side 55. Permanent sidelenke: LenkeRøien er et såpass sjelden navn at det kan ikke være mange med samme navn som er like gamle.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her en Peder i rett alder Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Fødte og døpte 1768, side 94. Permanent sidelenke: Lenke nest nederst til høyre. Foreldre Johanes Torgersen og Ane Pedersdattermvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved Torgers dåp er en Michel Andersen fadder. Samme foreldre som i innlegg 4 får en sønn Michel i 1784 Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 5 (1775-1789), Kronologisk liste 1784, side 152. Permanent sidelenke: Lenke høyre side, nede på sida.Det spørs om vi begynner å nærme oss rett familie?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei! :)Ja nå tror jeg du har skytt blink! Dette ser lovende ut. Røien er et spesielt navn; jeg har ikke vært borti navnet tidligere, så det er godt mulig dette er riktig person.Ved dåpen til det mulige barn nr. 2 som jeg nevner i innlegg 1, dukker fadderen Michel forøvrig opp igjen (men det er selvsagt fremdeles godt mulig at dette er annet foreldrepar).Jeg forsøkte å lete gjennom skannede ministerialbøker for Gran, og kunne ikke se navnet Røien noe sted. Så din kandidat i Norderhov er på førsteplass.Så da gjenstår det å finne ut noe om Peder. Det hadde nesten vært bedre om han hadde et like spesielt navn som Røien.Tusen takk for all hjelp, nå har jeg endelig noe å jobbe med! :)Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Røjens familie har jeg skrevet nokså omfattende om i innlegg 56594. Jeg er enig i at den Peder som nevnes under (5) over er sannsynlig riktig ektefelle til Røjen. Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika, 6013 Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.