Gå til innhold
Arkivverket

[#65344] Romanifolket -av jødisk opprinnelse


Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei godtfolkI denne førjulstiden har det kommet ut en artikkel i avisen Norge IDAG: http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=15495Etter DNA-forskning i USA viser det seg nemlig at Romanifolket er av jødisk opprinnelse.Noen som har noen synspunkter og kommentarer til dette?Ønsker dere alle en riktig god førjulstid ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg finn ei slik opplysning interessant, men ikkje særskild overaskandeNo vil eg på ingen måte hevda at eg har særleg kunnskap om dette temaet, men eg har sjølvsagt greie på noko av dei brotsverka som gjekk føre seg på Svanviken, men då berre ut frå det som er kome fram i media i seinare år.Sidan eg er såpass gamal at eg hugsar det som vi kalla fantefylgje som reiste kringom på bygdene endå på 50-talet, så kunne eg tenkja meg å stilla deg nokre spørsmål i samband med dette. Spørsmåla er berre stilt med tanke på at eg skal verta meir opplyst, eventuelt saman med andre som les denne tråden.1. Dei reisande kunne jo verta kalla så ymse av dei fastbuande, slik som fant, tater el. sigøynarar. Det eg undrast på er da om dette var ei einsarta gruppe og det same folket som vert kalla romanifolket i dag?2.Eller kunne det vera fleire folkegrupper representert blant desse reisande og i tilfelle kva for folkegrupper og kva er det offisielle namnet på desse i dag?3. Eg har inntrykk av at dei såkalla fantefylgja kom meir eller mindre bort i løpet av 1950-talet. Er dette inntrykket 'rett' eller held reisinga fram utover 1960-talet også?4. Far min tok oftast vel imot dei reisande og eg kan ikkje hugsa at han nokon gong nekta dei å slå seg til på småbruket der eg vaks opp. Eg kan også hugsa at han av og til kjøpte ting av dei slik som vispar osv. Dette gjer at eg oppfatta dei reisande som dyktige handverkarar, men også som dyktige handelsmenn. Kan dette vera eit rett inntrykk av dei reisande?Sjølv om spørsmåla mine kanskje er på sida av det du meinte tråden skulle handla om, så er eg av natur nysgjerrig og vonar at du vil svara på spursmåla mine. På førehand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Ka-Samuel! Forhastede slutninger er som regel ikke av det gode. Selv om jeg ikke vil kategorisk avvise at rommani-folket er av jødisk opprinnelse, vil dette bryte med det meste av forskning gjort de seneste tiår. I en samtale med deg for en tid siden, mente du at det var Jan Hollender, stamfaren til Alting-følget, som var jøde. Siden han på ættetavlen din figurerer flere ganger, mente du at dette måtte bety en opphopning av de jødiske genene. Kanskje det. Leif Bodin Larsen er også av Alting-slekt, og for den saks skyld meg selv. Jeg tror allikevel det er for tidlig å slå fast at 'Deres slutning viste at ca. 80 prosent var av jødisk opprinnelse' som «Family Tree DNA» ifølge deg selv i Norge i Dag har gjort. I så fall må vi i alle fall vite hvilke slekter det er tatt DNA-prøver av, og om disse slektene tenderer til å ha nære slektsbånd (og her er vi kanskje inne på den gamle diskusjonen om 'ekte' og 'uekte' reisende??? - hvor 'ekte' da betyr jødisk slekt?). Men en interessant tanke er det jo. Er det mulig å få tilsendt noe av dokumentasjonen, Kai-Samuel? Og ettersom alle mine 16 tippoldeforeldre reiste, ville det kanskje vært en ide for meg også å ha tatt en slik DNA-test? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Innlegg 3: Jeg har kjennskap til at veldig mange sigøynere i Europa bekjenner seg som jøder. I Israel bor det også en gruppe som er utav Romanifolket.Innlegg 4: Spm 1 - Ensbetegnende i dag for Tater, Splint, Fark, Fant, Omstreifer etc. er Romanifolket. Sigøynerne går under betegnelsen Rom. Nå har det seg slik at i Sverige går folkegruppene Romanifolk og Rom under en betegnelse, og betegnelsen er ROM. Etter hva jeg vet så blir man KUN betegnet somRomanifolk også i resten av verden, så en kan si det slik at det er KUN i Norge vi skiller på Romanifolk og Rom-folk. Hvorfor det er slik vet jeg ikke.Spm 2 - Når det gjelder ektheten av alle som kaller seg Romanifolk, kan vel dette diskuteres nærmere. Jeg vil påstå at de fleste som tok landeveien fatt gjorde dette pga fattigdom. Innad i Romanifolket skiller man ikke lenger på ekte og uekte, dette var noe Eilert Sundt drev med. Men, jeg har hørt at enkelte slekter har blit kalt for mjøltravere (dette skal da henvise til at de ikke var opprinnelig av romani-slekt). Det finnes i dag ingen som er av ren romanislekt, da det har vært utrolig mye inngifte med 'buroar' (nordmenn - svensker etc.) i flere hundre år. Dette kan ikke fornektes.Spm 3 - Når det gjelder reising, så reiser fortsatt veldig mange reisende. På begynnelsen av 1950-tallet kom deten lov som forbød Romanifolk å eie hest. Det ble derfor andre transportmidler som ble tatt i bruk; slik som sykkel og bil. De fleste av romanifolket i dag reiser kun om sommeren, men det finnes fortsatt mange som 'bor' i campingvoger hele året.Spm 4 - Romanifolket var utrolige flinke handelsfolk, noe de fortsatt er. Fra barnsben av lærte man seg hvordan en skal drive handel. Man lærte også tidlig å bruke hendene til å lage diverse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Innlegg 5: Tom Larsen, du kan sende meg en e-mail. Jeg ønsker ikke å legge ut navnene på personene her. Min e-mail adresse er: kasaglar@online.no Innlegg 6: For min del så er DNA-resultatet basert på slektslinjen som går tilbake til Jan 'Hollender'. Jeg besitter ca. 40 DNA-resultat fra ulike reisende i Norge og Sverige. Disse er fra ulike Romani-slekter. Ca. 80% av de som mottok DNA-resultatene hadde Askinazi-opphav. Det vil si at de hadde ikke 100% jødisk opphav, men det fantes flere matchinger som tilsa at forfedrene var det. Selv hadde jeg matchinger med Bedouiner i Israel, Askinazi og Sephardic jøder mye mer interessant.Jeg oppfordrer alle interiserte til å ta en slik DNA-test.Som du sikkert forstår Jonny kan ikke jeg opplyse navn og slekter på de som har tatt DNA-test. Men du kan ta en slik test selv, og se hva resultatet blir. Ha en god dag alle sammen! Kamma latchot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Kai-Samuel!Interessant tema synes jeg! Jeg vet nesten ingeting om DNA-tester, men merket meg et annet tema her for en stund siden om *Haplogroup H* i Lenke som vel må sies å være en lignende test til å scanne hvor forfedrene kom fra, og fra hvilke befolkningsgrupper.Undres på om resultatene i *din* undersøkelse har blitt sammenlignet med andre norske befolkningsgrupper? Kanskje vi er flere UTEN reisende forfedre som har beduiner og jøder i vårt stamtre?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er dette seriøst?Meg bekjent regnes ikke jøde som en rase, men en som bekjenner seg til jødedommen. En slik tilknytning vises ikke i DNA.En annen sak er selvfølgelig at DNA kan vise sammenheng med semitter i Midt-Østen. Men hvordan forklarer man da romanispråket? Har aldri hørt at det har slektskap til arabisk, hebraisk eller arameisk, men at språkforskere finner røtter i områder ved India. Virker ikke logisk at utvandrere fra Midt-Østen lager seg et språk med opprinnelse i India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Det er vel ikke slik at en må kaste all tidligere forsking overbord på grunn av DNA - prøvene som viser tilhørighet til områder i Midtøsten. Hvis vi ser på Det Gamle Testamentet som en historiebok kan vi se at de arabiske områdene alltid har vært urolige, og at folket har vandret på grunn av dette. Om det i tidligere tider, før år 0, var folkevandringer av jødisk opphav kan de like godt ha vandret mot Asia som mot Europa.Da jeg lette etter opphavet til min oldefar Arabi Nikolaisen Schuman kom jeg over en slekt i Frankrike hvor Arabi ble brukt, ellers kun på den Arabiske halvøy.Jeg fant også mange sigøyneretternavn brukt både i øst og vest - og var ofte inne på tanken av jødisk opprinnelse av de reisende. Også fordi jødene ofte fikk laveste status i land hvor de slo seg ned, og derfor måtte videre i nedgangstider. Muligens var det også slik før historien vår tok en skriftlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Family Tree DNA (http://www.familytreedna.com) skriver følgende på sine sider:How do I tell if I have Jewish ancestry?Because Jewish is a religion and not a physical attribute that can be defined by a DNA mutation, we can give you hints about having Jewish ancestry by comparing your results with our database and looking for matches with people that come from the same Semitic background and/or who have declared that they have Jewish ancestry on that line. There are 4 situations we can run into when testing for Jewish ancestry:You match only people who are also Jewish on their direct maternal line -- in other words the signature, or 'motif,' only matches with people who have a known Jewish ancestry. The answer in this case is pretty clear and obvious. You match a motif that has both Jews and non Jews -- the answer is not clear and we can't guess whether your personal lineage is Jewish or not. You match no one of known Jewish origins -the answer is also clear...that you likely do not have Jewish origins on this lineage. You have no matches in our system at all (we haven't ever see this particular result before).Look in the mtDNA Ancestral Origins section to see whether or not the people you match are from the Jewish database. Those in our Jewish database have a listing in the 'Comments' column denoting Jewish ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Dette bilde har jeg. Har lenge lurt på hvem dette er? Vet ikke om jeg har noen tilknyttning til Romanifolket?Jeg kommer fra Ullensaker. Jeg vet min mor lekte med Edevine Godin, hun har snakket på hvor vakker hun var,min mor er 90 år nå.Mine besteforeldre kom fra Gullverket i Eidsvoll.Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Til innlegg 3, og kommentarer.Jeg vil bestemt hevde at betegnelsene FANT, TATER og SIGØYNER ble brukt om forskjellige folk. FANT kunne riktignok bli brukt som en fellesbetegnelse på alle som var reisende av forskjellig herkomst. Men TATERE og SIGØYNERE likte ikke å bli kalt dette, da TATER og SIGØYNER ga større status.FANT var oftest norske og svenske reisende som av forskjellige årsaker hadde valgt å ta landeveien fatt. Ofte på grunn av fattigdom, og at bygda ikke kunne/ville fø på dem.TATER hadde sitt opphav lenger øst. De ble ofte, mot sin vilje, kalt FANT, ikke minst fordi det ikke var så lett å se forskjell. Mange hevdet derfor å være ekte TATER, uten egentlig å være det, fordi dette ga en noe større respekt. Etter hvert så ble nok også den genetiske 'rasen' utvannet og blandet med andre de møtte på sine reiser.SIGØYNERNE var lettere å identifisere. De kledde seg annerledes, var gjerne brunere i huden og hadde en mye sterkere 'rasebevissthet'. Det var nok også skjeldnere at det forekom blandingsekteskap, da sigøynerne selv var seg veldig bevisste sin herkomst, som ble regnet for indisk. De var heller ikke, på samme måte som FANT og TATER, sett på som fattige.FANT og TATER var vel de som først forsvant fra veiene. SIGØYNERE har man vel kunnet observere med sine biler, telt og campingvogner nesten opp til årtusenskiftet, og kanskje lenger.I dag er altså alt blitt ROM. Og kanskje er det like greit - om man ikke er opptatt av herkomst. Men skal opphavsforskjellene først viskes ut, så kunne vi vel egentlig gå over til kun å benevne oss alle som MENNESKER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Til innlegg 17:Fint å se at folk engasjerer seg.Det har seg slik at når Romanifolket ankom Sverige i 1512(?), så trodde man at de kom fra Tartaria i Russland. Derav betegnelsen Tater (som da skulle henvise til deres hjemland). Det at de kom fra Tartaria vet vi jo er feil.Når det gjelder Romanifolket i dag, så er det ikke bare de som på folkemunne blir kalt sigøynere som er ute å reiser med biler og campingvogner. Denne livsstilen er noe både tatere og sigøynere lever i den dag i dag. Jeg er selv ute å reiser om somrene, og da treffes vi mange reisende/romanifolk, og da er det som et slektstreff. Ofte går turene på tvers av landegrensene for å treffe slektninger. Da er det campingvogn og bil som blir brukt. En kan godt kjenne igjen 'sine egne' man treffer.ROM betyr menneske. Så da er vi vel enige da Bjørn Sundseth? ;D heheGod jul til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Solens og månens barn (1998)Side 122-123: ”Romanifolket trodde at gudenes krig en gang skulle opphøre, og at det som var godt i begynnelsen skulle gjennopprettes og seire over mørkets krefter. Da skulle Devel (=Gud) gjeninnta sin plass som den høyeste gud, men med Alakoh ved sin side som garantist for kjærlighet og mildhet. Med Alakoh ved Solgudens side skulle romanifolket få sin rett på gjenopprettelsens dag. Da skulle kjente og ukjente verdener lyse i uforklarlig glans og livet fremstå som fornyet og forløst. Bængerske (=helvete), som skulle tømmes og alle få vende tilbake til livet og få del i Sea (=evigheten), hvor alt var lykke og glede. ” Side 123: ”De høyeste hemmeligheter var det imidlertid bare stammens eldste som satt med. Den eldste var nemlig Alakohs direkte talerør til stammen. Når for eksempel våre gamle vedtekter påla oss visse moralske regler, da var det fordi Alakoh hadde påbudt dem. For eksempel var det Alakohs bud at en romani skulle dele vann og brød med enhver veifarende. Enhver villfaren skulle hjelpes på rett vei. Og enhver som en mottar vann eller brød fra, skal være en romanis venn for bestandig.” Side 124: ”Barnefødsler var store religiøse anledninger. Mathiassen Schou beskriver hvordan alle kvinnene samlet seg, og hvordan det ble stelt i stand det beste av mat og drikke rundt leirbålet. Av drikke var det helst kaffe, som er taternes yndlingsdrikk – det vil si en voldsom sterk kaffe. Samlinger rundt leirbålet i forbindelse med barnefødsler var også viktige anledninger der slektens historie ble fortalt og innprentet i de yngre. De eldre mennene fortalte da til de yngre om alt de hadde vært med på, om sine fedre og deres historie.” Side 125: ”Like fullt har vi hatt en felles bevissthet om at vi kommer et sted fra, og at dette stedet representerer en slags fullkommenhet som vi har mistet.” ”Romanifolket kaller dette landet for Sollandet. I den grad romanifolkets vandring hadde et mål, så var det å nå tilbake til dette fullkomne landet som vi en gang vandret ut fra. Skulle det være mulig, var det viktig å overholde Alakohs vedtekter til punkt og prikke. Bare den som overholdt Alakohs bud, kunne regne med hjelp og nå frem til Sollandet. Alakoh hastar der er palla min skjæro tjakjot (=Alakoh hjelper, det er sannhetens bekreftelse), var et sentralt dogme. Altså: Den som holdt Alakohs bud, ville bli hjulpet av Alakoh i alle farer, og gjennom dette ville han få sannheten bekreftet. Side 125-126: ”Andre viktige bud var slikt som gikk på hemmeligholdelse, først og fremst av språket og av Alakohs enge hemmeligheter. Språket var dypest sett Alakohs egen hemmelighet. Han talte selv dette språket og skulle tiltales på det. Slik skildrer Mathiassen Schou noen av Alakohs bud:Ved tiden 12 ganger 12, når dere ser mitt ansikt lyse med full skinn ved midnattens time, skal de eldste av deres stamme samles ved floder, hav eller vann i det land, hvor dere er, og tiltale med i deres fedres språk, og jeg vil høre dere, mine barn. Hver gang mitt ansikt belyser deres vei, er jeg i kamp for dere, og hver gang mitt ansikt lyser med fullt skinn, har jeg seiret over deres fiender. Da må ingen av deres folk begå noen ond handling, stjele eller myrde, og hva dere da lover, må trofast overholdes, ellers dør Alakoh, deres hele slekt utryddes og kommer til bængerske (=helvete), hvor dere fryser og dør.En annen lov av Alakoh var denne:Romanifolk må ikke blandingsfolk være. Dere skal ikke bygge hus eller ta dere fremmede kvinner: dette er den store romanilov, som dere alle må holde.Eller denne:Om dere holder det jeg har budt dere å gjøre, skal jeg en gang la en Romani bli deres høvding, og han skal samle dere fra alle jordens egne og føre dere tilbake til Sollandet, hvorfra dere kom.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Fra Sigøynerteltet til Talerstolen (1922):Side 11:”Hvem er sigøinerne? Ingen vet det. De er et omflakkerfolk som findes i alle europæiske lande, i Asia, Amerika og i den nordlige del av Afrika; men hvorfra de stammer kan ikke med bestemthed sies. Historien kan berette om dem, at de fandtes i Europa saa tidlig som aar 800. Nogen mener at de er Israels efterkommere. Gipsy Smith mener selv at sigøinerne er jøder og hører til de 10 bortkomne stammer. Der er meget som taler for dette. Av utseende er de svært lik jøderne, og næsten hver eneste sigøiner har bibelsk navn. Nogen særegen religion har sigøinerne ikke, og den kristne religion kjender de svært litet til. Bibler finder man næsten aldrig hos dem. Og liten hjælp vilde det være at ha dem; ti saa godt som ingen av sigøinerne kan læse. De er meget nøie med at faa sine barn døpt. Men aarsaken er vistnok den, at barnet som regel vil faa en del gaver av prestens bekjendte, som synes at det er en stor begivenhet naar et sigøinerbarn blir døpt. For hviledagen har de stor respekt. Intet arbeide skal under nogen omstændigheter utføres paa den. De kvir sig endog for at slaa op sit telt paa en søndag. Men om intet arbeide utføres paa hviledagen, saa spiser de saa meget mer; ti da gir de sig tid til at koke ordentlige maaltider – noget som deres omstreiferliv hindrer dem fra at gjøre i ukens løp. De er i besiddelse av en noget eiendommelig renslighetssans. Men sin person kan de neppe sies at være overdreven renslige, men med alt som har med mat at gjøre er de særdeles nøie. En bordduk maa saaledes aldrig vaskes i samme vand som andet linnet. Kopper og kar maa kun vaskes i rent vand, og sæpe maa ikke anvendes. Dersom en person er syk, maa han ha sin egen ske, som ikke blandes med de andres. Naar en person dør, begraves hans klær osv. sammen med ham. Sigøinernes moral er igrunden slet ikke daarlig. Deres værste synd er hengivenhet til sterke drikke. Mange av dem ligger under for det. Dessuten < altid med græs til hestene og poteter til familien osv., men dette betregtes ikke som tyveri. De mener dig at ha fuld ret til det. Et indbrudstyveri vil derimot en sigøiner sjelden begaa. Sedeligheten staar paa et høit trin. Man vil neppe finde en falden kvinde blant dem. Barnene blir forlovet i en meget ung alder, og giftermaalet finder ogsaa sted i en ung alder, da sigøinerne er adskillig tidligere utviklet end den hvite race. Moderen vogter nøie over sin datter i forlovelsestiden. De unge faar saaledes ikke tilladelse til at være sammen uten at en anden voksen person er tilstede. Bryllupsceremonien er ganske enkel, eller rettere sagt: de har ingen bryllupsceremoni. Naar de to unge har samlet saa meget at de kan faa sin egen vogn og sit eget telt, blir de enige om at være mand og hustru, det er det hele. Av proffesion er de fleste sigøinere enten blikkenslagere eller kobberslagere. Men ved siden av dette arbeide binder de kurver, arbeider stolsæter, klædesklemmer osv. Mændene arbeider disse saker, og kvindene og barnene sælger dem. Paa denne maate kan de leve ganske godt, og nogen av dem blir ogsaa velstaaende. Hestehandel og hestebytte er ogsaa noget som sigøinerne gjerne befatter sig med; men da søker de altid at faa det bedste ut av dem de handler med.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Dette bildet er scannet fra boken 'Spåkonens omvendelse og forklaring over spådommen' (Petrea Adolfsen - 1935).Forfatteren var tante til min farfar.

bilete6122.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det blir en litt på-siden diskusjon dette. Opphavsproblematikken er debattert opp stolper og ned vegger i 150 år uten at en har kommet noe særlig lenger. Men det er allminnelig enighet om at sigøynerne har sitt opphave i India. Språket bygger på Sanskrit, og studier av språket viser hvor sigøynerne har reist ettersom de har tatt opp i språket lånord fra befolkningsgrupper de bodde blant i kortere eller lengre tid (det tok lang tid før de nådde Europa!). Jeg tror videre det er veldig få forskere, om noen i det det hele tatt, som knytter sigøynerne til jødefolket. Da står vi igjen med taterne, de reisende. Den alminnelige oppfatningen her mener jeg er at det må være et visst felles opphav med sigøynerne, ettersom språket er så likt (og ser ut til å ha fjernet seg mer ettersom de reisende skilte seg ut som en egen gruppe). Det ser også ut som de reisende, i motsetning til sigøynerne, tok opp i seg andre befolkningsgrupper. Dette diskuteres blant annet på det svenske Anbytarforum, og var jo et stort poeng i Sundt's første årsberetning. I Norge finner vi flere familier som kalles reisende som bevislig har et mer eller mindre rent bondeopphav. Dette bringer meg igjen tilbake til spørsmålet mitt i innleg 6, og som Kai-Samuel av naturlige årsaker har problemer for å svare på: Uten at vi vet hvilke familier som har tatt denne gentesten, er det vanskelig å konkludere noe videre med et jødisk opphav. Kanskje der kan være et jødisk opphav på enkelte - men antagelig veldig få - familier, mens det på andre viser helt annet opphav. Vi trenger en mye bredere testing av reisende familier i Norge og Sverige for å kunne si noe om et felles opphav. Og dermed sier jeg vel også at jeg finner denne diskusjonen temmelig meningsløs inntil dette skjer... Beste hilsener Jonny - en 'fullblods' reisende i Nairobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Til innlegg 22:Du skriver at de reisende 'tok opp i seg andre befolkningsgrupper, i motsetning til sigøynerne'. Jeg har en god del kjennskap til sigøynerne, og de er like mye utvannet som oss. Men igjen så kommer det an på slekter.Jeg har begynt å samle sammen personer som kunne tenkte seg å være med på et nytt DNA-prosjekt. Så langt er det 10 personer som har meldt seg. Hvor mange det bir denne gangen er vanskelig å si. Om du kunne tenke deg å delta i prosjektet er det bare å ta kontakt pr e-mail. (kasaglar@online.no) Jo flere jo bedre!Når det gjelder 'fullblods' reisende, så finner vi ikke mange av de lenger. Så da er du heldig Jonny. Men da lurer jeg på om du ikke har studert din egen slekt? Jeg og du har mange felles forfedre, og du vet like godt som meg at mange av de var buroar. Vardal-slekta kom opprinnelig fra en gård som het Snuggerud ved Gjøvik, som et eksempel. God jul til dere alle ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai-Samuel! Jeg sitter paa internettkafe og faar ikke tilkoblingen hjemme tilbake foer 29. Jeg skal svare deg senere! Men et lite poeng: Vi VET jo strengt tatt ikke om Vardalsfolket var fra Snuggerud, bare at de BODDE der. De kan godt ha vaert reisende foer dette ogsaa... Og Kari Graa er jo en interessant dame uten at vi vet bakgrunnen hennes, heller... Saa merket du deg kanskje at jeg satte 'fullblods' i hermetegn? :-) Jeg kan godt tenke meg aa vaere med paa den testen, men det boer vaere naar jeg er hjemme i Stavanger. Vi snakkes uansett. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Innlegg 24:Jeg er enig med deg i at vi vet ikke når og hvor i fra familien kom når de ankom Snuggerud. Kanskje var de omstreifere i tidligere generasjoner også?Er utrolig takknemlig til deg Jonny for all hjelp du har ytt, til meg og mange andre reisende i inn- og utland. Du har vært en veldig ressurs i veldig mange år. Min mor hadde mye kontakt med deg for over ti år siden, og du hjalp henne utrolig mye. Så uten deg hadde vel aldri jeg startet med slektsforskning.Ang Dna-prosjektet er det fint om du vil sende meg en e-mail om det. For da lagrer jeg mailen, slik at jeg ikke glemmer det.Ønsker deg en riktig god jul! Og resterende av Digitalarkivets brukere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.