Gå til innhold
Arkivverket

[#65346] Poul Andersen, 'Geschworner' ved Sølvverket på Kongsbergl


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Poul (Povel) var sjaktstiger og 'geschworner' ved Sølvverket på 1700-tallet og døde ca. 1798. Kan noen som har tilgang til mantallene for Kongsberg på 1700-tallet se om de kan finne ham slik at det er mulig finne ut hvor han kom fra. Han g.m. Anne Catharina Olsdatter Møller i 1753 på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Olav Aasmundrud

Da Madame Anne Cathrine sal. geshvorner Paul Andersens h. ble begravet i 1809 er hennes alder oppgitt til 79 ? år. Det andre sifferet i aldereren er vanskelig å tyde, men hun er i ethvert fall over 70 år Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8574&idx_id=8574&uid=ny&idx_side=-323>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

En base:Ole Jensen Mueller-41466 was born in 1698 in Kongsberg, Bskrd, Nrwy. He was buried on 14 Sep 1743 in Kongsberg, Bskrd, Nrwy. He married Fredrikke Lovise Irgens-41465 on 8 Apr 1723 in Kongsberg, Bskrd, Nrwy.Fredrikke Lovise Irgens-41465 [Parents] was born in 1684 in Trondheim, S-Trlg, Nrwy. She died on 14 Sep 1743 in Kongsberg, Bskrd, Nrwy. She was buried on 14 Sep 1743 in , Kongsberg, Bsk, Nor. She married Ole Jensen Mueller-41466 on 8 Apr 1723 in Kongsberg, Bskrd, Nrwy.They had the following children: Jens,1724: [url="http://mypages.allwest.com/~rognan/genealogy/pafg1587.htm#41738>Lenke Maren,1725: Lenke Anne Cathrine,1726:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk for hjelpen Ann-Mary og Gunn. Den basen du oppgir Ann-Mary (8) påstår at Poul Andersen ble f. Kongsberg 1727, men i så fall er han ikke innført i kb. Basen påstår videre at både Ole Jensen Møller og hans hustru, Fredrikke LOvise Irgens, ble begravet den 14.09.1743. Det virker ikke sannsynlig da skiftet etter Ole først fant sted i 1755. Jeg finner imidlertid ikke året 1743 i den scannede kb for begravede i Kongsberg. Basen påstår videre at Ole og Lovise ble g. Kongsberg . 8.apr. 1723 og det stemmer iflg. kb. Jeg skal lete videre i kb. etter Anne Cathrine i tidsrommet 1729-1738. Det er forunderlig at Poul (Povel, Paul) Andersen ikke finnes i 1765- eller 1771-tellingen. Siden han var gesvhorner var han en ganske 'viktig' person ved Sølvverket. og han er tilstede ved skiftet etter svigerinnen Maren Olsdatter Møller den 18.01.1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Poul Andersen og Marie Elisabeth Adamsdatter fikk en sønn,Anders,født 24 mars 1750: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100324125015&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFra kirkeboken:(høyre side) LenkeFørste kona til Poul Andersen var Marie Elisabeth Adamsdatter. Hennes far var Adam Paulusen Ziener.Han døde 1740:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg tror det står på mynten Lenke Finner en Ole Jensen fra Larvik i 1732 manntallet. Arbeider på mynten, 44 år, smeltearbeider, gift ,3 barn, anfaret i gruvene i 22 år. Det kan jo være han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Nok en gang takk for hjelpen Anne.Anne Cathrine var altså 79 år da hun døde i 1809 og ble f. i mars 1730. Jeg leter videre etter Poul Andersen i kb Kongsberg God søndag! mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Olav (12):Manntallene fra 1765 og 1771 er ikke fullstendige. Derfor er det slett ikke rart om jeg ikke finner Paul Andersen.Men det finnes en Overstiger ved navn Paul Andersen, 39 år, gift og har 1 sønn og 3 døtre. Dette er nok ham som er gift med Marie Elisabet Adamsdatter.Er det noe som tilsier at dette kan være samme Paul Andersen? Har man funnet Marie Elisabeth Adamsdatter bagravet mellom 1750 og 1753? Paul er ikke nevnt som enkemann i 1753 (men han er nevnt som Understiger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Paul Andersen ble 'adjungeret' geschworner Tax den 20.06.1776, og dermed satt opp til å overta stillingen når Tax fratrådte. Det skjedde i begynnelsen av 1779. Geschworner Andersen ble begravet 14.06.1791 på Kongsberg, angivelig 66 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Marie Elisabeth ble begravet 11.04 1750 21 år gammel. Poul er necnt både son understiger. sjaktstiger, overstiger og 'Geschworner'. Jeg skal nå se om jeg finner ham i kb under døpte i perioden1724-26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Poul ble døpt 15 desember 1725, far: Anders Paulsen. Herved avslutter jeg debatten om Poul Andersen. Takk til alle debattantene for hjelpen.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.