Gå til innhold
Arkivverket

[#65353] Gudbrandsdalsvev fra Flandern


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I et skifte på Hadeland fra 1708 forekommer 1 flamsk gudbrandsdals vevnets sengeklede til en verdi av 3 ort/mark.Denne betegnelsen 'flamsk' og 'gudbrandsdals vevnets' høres rimelig motsetningsfyllt ut, men jeg tolker det dit hen at sengekledet var produsert i Flandern, og av en type som var vanlig i Gudbrandsdalen.Eller kan det bety at selve sengekledet ble produsert i Flandern og evt. brodert i Gudbrandsdalen?Noen som vet noe mer? Hva slags type vev (i den grad det kan defineres) kan dette ha vært snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk til begge. Når det i eksemplet til Berit nevnes at det aktuelle teppet på Maihaugen hadde 'replikker' i England og Danmark, tyder det vel på import? Samtidig har også jeg et sted i bakhodet at det har forekommet gobelinvev her til lands, det kjente Baldishol-teppet fra Hedemarken er vel vevd i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I et skifte fra samme familien fra 1739 finnes 1 'Læsnings' sengeklede for 3 ort = fra Lesja? Det skal vel litt til at det er det samme som nevnes i 1708, men det var vel solide saker de laget den gang, så man kan vel aldri vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Flamskvev er i Norden brukt om biletvev i gobelinteknikk. For ei stutt innføring i kva dette var og korleis det vart brukt, i alle fall i ein del av Gudbrandsdalen, kan eg t.d. vise til Hans P. Hosar: Skjåk bygdebok. Historia 1537-1800 (Skjåk kommune 1995), s. 198-206. Ellers kan det for spesielt interesserte visast til Thor B. Kielland: Norsk billedvev 1550-1800. Bind II. Bøndenes billedvevninger. (Oslo 1955).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.