Gå til innhold
Arkivverket

[#65354] Maternal haplogruppe X


Gjest Liv Christin Markussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Christin Markussen

Hei ! Spennende dette her med DNA testing. Jeg har selv testet meg via ancestry, og kom i maternal haplogruppe X, med forgreninger både fra 'Native Americans', Drusere, Libanesere, en liten befolkningsgruppe i Brasil og en stor del av befolkningen i dagens Georiga (mm)Under følger noen lenker til opplysninger om denne gruppen:[url="http://www.atlantisinsights.net/DNA.htm>http://www.atlantisinsights.net/DNA.htmhttp://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_X_(mtDNA)Lenkehttp://uk.youtube.com/watch?v=ZeIdBTar99Ehttp://www.humpath.com/Haplogroup-XLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Jeg venter på svar ifra SMGF I Utah. Jeg har ikke betalt noe for testen så det kan ta opp til ett år har jeg hørt før jeg får resultatet. Jeg sendte inn signaturskjema og slektsskjema i Januar 2008. Det ser ut til at jeg sendte testen i mai 2008 tilbake til USA. Det blir interessant da jeg mottar svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(2): Har SMGF helt konkret lovet deg et svar? Jeg sendte selv inn en test til dem for flere år siden, for å få de spesielle 'SMGF-markers', som FamilyTree DNA ikke tester. Svar fra SMGF fikk jeg aldri (og var ikke lovet det, heller), men jeg fikk de opplysningene jeg var ute etter etter hvert på deres hjemmeside. Men da måtte jeg taste inn de markers jeg allerede kjente til fra en test hos FamilyTree DNA tidligere, for å få opp mitt eget resultat hos SMGF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

3: Jeg mottok først et skjema bestående av 6 sider som jeg undertegnet og sendte inn den 24.1.2008 med et slektsvedlegg(Ancestors of Hans Petter Engh) hvor all informasjon til og med mine oldeforeldre måtte fylles ut.Så er jeg usikker på om jeg purret på saken i mars 2008. Den 14. mars 2008 fikk jeg tilsendt en oversikt over ordre status lydende slik på engelsk: Thank you for your GeneTree order! This is a receipt for your order. Please kepp a copy for your records.Unlock SMGF profile request Order Number: SMGF-GF2578* Receipt Date: Fri Mar 14 15:35:46 -0700 2008You will be contacted at hp-en@online.no when we dtermine the status of your SMGF provile It may take up to two weeks to verify your SMGF participation.Jeg har latt saken ligge en stund, men det ser ut til at jeg sendte inn testen etter å ha mottatt den først i mai 2008 og etterpå har jeg ikke hørt noe.Jeg har sendt en purring idag med referanse til ordrenummeret med forespørsel om når mitt resultat bli registrert i databasen.Ved å søke i SMGF fremkommer at den enkelte ikke får tilsendt selve resultatet av testen, men at vi må finne den selv ved å søke på etternavnet. Det nevnes også at det blir samlet opp store kjøringer(Batcher) med henblikk på at det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(4) Da har det uansett tydeligvis endret seg noe siden jeg sendte inn - selv om det fortsatt tar tid. Noe av poenget med at det var gratis, tror jeg, var at man skulle slippe 'maset' fra folk når det trakk ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

6: Du skal normalt ikke kunne finne meg, fordi nålevende er utelatt. Uansett har ikke min farsside noe fast etternavn bakover i tid. (Og jeg har dessuten min mors etternavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Hei,Jeg har også testet mitt mtDNA og kommet i haplogruppe X. Tjenesten jeg benyttet meg av tilbys av National Geographic som samarbeider med Family Tree DNA (FTDNA). Hvis man frigir sitt testresultat til FTDNA, blir man registrert i en verdensomspennende database, og får oppgitt navn og email-adresse til andre med sammenfallende mtDNA-resultat. Her kan man også oppgi navn på den fjerneste kjente anen i 'maternal' linje. For min del har dette resultert i at en canadisk kvinne, som har eksakt sammenfallende mtDNA med meg, har oppgitt sin fjerneste kjente ane i 'maternal' linje til å være norskfødt. Jeg synes dette er spennende, og håper at dette programmet kan gi en øket forståelse for hvordan utbredelsen av våre aner har foregått i tider langt forut for vår tid.Jeg kjenner ikke til om det etablert noe samarbeid mellom SMGF og FTDNA, evt. andre, men det ville jo være ønskelig, siden de tydeligvis arbeider med samme målsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Magne Michaelsen !Tusen takk for nyttig info :-) Jeg skal jammen meg dele mitt DNA med FTDNA, som jeg forøvrig også har bestilt en ny DNA test av, som skal være mer spesifikk enn den jeg har benyttet meg av via ancestry. Spennende dette her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Magne Michaelsen !Tusen takk for nyttig info :-)Jeg skal jammen meg dele mitt DNA med FTDNA, som jeg forøvrig også har bestilt en ny DNA test av, som skal være mer spesifikk enn den jeg har benyttet meg av via ancestry.Spennende dette her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hans Petter Engh

Til Svein Bjørndal!Viser til innlegg 5, 6 og 7.I mars 2008 mottok SMGF min Kit og det fikk jeg bekreftelse på. I denne uka fikk jeg beskjed om at de har hatt en oppdatering av basen, men jeg kan ikke finne mitt navn under 'Surname' i SMGF.Enten har jeg ikke kommet med eller så forstår ikke jeg om det er noe jeg selv må gjøre for å få mitt resultat frem? Må jeg trykke på noen spesielle knapper?mvh hans Petter hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Mitt innlegg under (13)Jeg har mottatt svar på mtDna og har havnet i happlogruppe U5a1a. U5 henviser til den eldsre unnvandringen i Europa for 50000 år siden fra nære Østen. a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne M Berge

mt-haplogruppe X er ikke så vanlig i Norge, og i Norgesprosjektet har vi foreløpig bare fem personer som er X - for to av disse mangler pr i dag informasjon om eldste kjente ane i direkte morslinje, så vi vet ikke hvor i landet disse holdt til.Hele listen her: [url="http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=mtresults>LenkeOm det er flere der ute som har testet med FTDNA eller Genographic Project er det flott om dere blir med i prosjektet. Litt mer informasjon her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.