Gå til innhold
Arkivverket

[#65357] Hva skjedde med Otto Pedersen Formo?


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg fikk forspørsel fra min onkel om jeg kunne hjelpe han å søke etter informasjon om en person (m/fam) fra hans kones slekt. Jeg har under her skrevet ned den informasjon jeg har fått om han, og håper noen kan hjelpe til med å finne ut noe mere.*Otto Johannes Pedersen Formo, født på Rønningen, Tømmerås i Grong, NT den 15. september 1866. Han var sønn av Peder Salomonsen Formo og hustru Julianna Mathiasdatter.Han var visstnok flere turer i Amerika som ung man, hvor han lærte kunsten å drive sagbruk. Noe han skulle få god bruk for senere i livet.Han ble senere gift med Laura Caspersdatter fra samme bygda (født den 16. oktober 1868), og sammen slo de seg ned på hans hjemplass. De fikk seks barn: Karl (1890), Peder (1892), Jenny (1894), Mathias (1897), Ottar (1899), Leif (1903).De flyttet kort tid etter Leifs fødsel til Mo i Rana i Nordland hvor de bosatte seg på Revelen, der Otto ble sjef for sagbruket på plassen.Familien ble boende i Rana til i rundt 1910, da det ble fortalt at de flyttet sørover... -Men hvor er det ingen som vet. Om hele familien reiste fra Rana er jeg ikke sikker på, men noen av de aller eldste barna ble vel mest sannsynlig værende igjen i Rana. De yngste måtte nå i alle fall være med foreldrene.Dette er det eneste min onkel vet om familien, og jeg håper at noen her i forumet kan hjelpe til med å skaffe flere opplysninger, både om når Otto var i Amerika, når familien flyttet til Rana, og når de dro derfra. (All informasjon er god). Hva skjedde med dem?Dette har vært et mysterium for hele slekta til min tante i mange år, så det ville vært fantastisk å få et svar på dette.PS. Jeg legger ved et bilde av Otto fra den tiden han var sjef på sagbruket på Revelen i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Grong bygdebok:(NB! her kalles Otto for Otte.Ser ut til at Otte/Otto og Laura hadde to barn til også,kalt Kjellaug og Johannes(?))Utdrag fra lenken. s. 96 – midt på siden: Casper og Maria hadde en datter: Laura Caspersdatter f. 1868 gm. Otte Pedersen Formo f. 1866. ( Ottes foreldre: Julianna og og Peder Formo ) Laura og Otte hadde barna: Karl f. 1890 (rett. Liste GH) Peder f. 1892 Elektriker på Høylandet. Gm. Astrid Tyldum f. 1890 Høylandet. (rett. Liste GH) Jenny Marie f. 1894 (rett. Liste GH) Mathias f. 1897 (rett. Liste GH) Ottar Peter f. 1899 (rett. Liste GH) Leif Sigvald f. 1903 Kjellaug f. 1905 gm. Ottar Heia f. 1899. Se Formo 24/8 og Tømmerås 28/3 Johannes ?? Kilder: Kristian Hildrum (ubekreftet opplysning) og Grong bygdebok bind 1 side 328Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei, og takk for innspill!Fikk en opplysning fra min onkel i dag; Otto og familien kom til Rana den 5. april 1906, men vi vet ikke når de dro derfra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja, Ann-Mary. Det må jo bare være dem.Dessuten mener jeg å ha hørt at det bodde en sønn av Otto på Mo (Rana), så det stemmer jo helt perfekt:-)Håper du finner flere interressante opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I samme gravnummer som Karl ligger Emma Formo. Kona hans,kanskje? 696670 Emma Formo 1612 1893 3004 1970 0906 1970 074 38 010 Vestre gravlund Oslo Fagerborg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Inge!Jeg mente å ha hørt at det var snakk om at de havnet i Ringsaker, men jeg var ikke sikker og ville ikke skrive det til å begynne med...Vil det være mulig å finne ut hvor de bodde der, og om de døde der, evt. når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Otto Formo

God ettermiddag!Navnet mitt er Otto Formo, barnebarn av Otto Pedersen Formo og sønn av Peder Formo, Høylandet. Jeg husker bare såvidt Laura fra mine første barneår, men var ikke fødd når min bestefar, Otto Pedersen døde ved Ransfjorden på Hadeland. Jeg vet ikke så mye om han, men har tilgang til en del bøker fra tiden i Rana fra min nå avdøde onkel Johannes Formo. Du kan også forsøke å kontakte Tore Røkke, sønn av min tante Kjellaug (gift Røkke i andre ekteskap). Jeg synes å erindre at han gikk personlig konkurs under depresjonen i de 'harde' 30 åra og at hans 'livs' historie ble litt 'tabubelagt' for hans siste leveår. Jeg fikk som sagt ikke vite så mye om min bestefar som jeg er oppkalt etter, men har et inntrykk at han var en visjonær mann med mange ideer og 'jern i ilden', bla introduksjon av de første mobile sagbruk. En typisk 'grunder', som vi ville omtalt han som i dag. Men gode ideer er ikke nok hvis en mangler tilgang til kapital og velvillige finansieringskilder.Ser fram til å få noe mere informasjon om en mann med visjoner og ideer langt ut over det som en kan regne for 'vanlig' på den tiden han levde.Håper at noen i slekta kan gi oss noen flere innspill bla. om turen til USA m.m.Otto Formo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har ett brev fra en Johannes K. Leksås som er skrevet til tanta til oldefaren min Ludvig Formo, datert 1ste Mai 1951. Der er det notert ned mye slekt fr Formo gnr 1. Ottos kone Laura var av denne slekta. Om de står det: Laura f. 1868 gift med Otto Pedersen Formo som i senere år reiste som sagbrukskonsulent, de er bosat i Onsaker. Jeg har også 4 amerikabrev fra tre av brødrene til Otto. Men ingen av disse inneholder noe om Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sverre Gartland

Hei. Mitt navn er Sverre Gartland, og er pt leder i Grong Historielag. Er på jakt etter de samme opplysningene som dere. Har funnet noen notater i vårt arkiv om noen av barna til Otto. Ottar Peter f. 1899, døde 5/1 1938 i Grong. Leif Sigvald f. 1903? døde ugift da han druknet i Randsfjorden. Johannes har vi ikke noen årstall på, men han skulle ha bosted på Gran (Brandbu). I vårt meldingsblad er der også en artikkel om disponent og arkitekt Otto Pedersen Formo. jeg har også menge opplysninger i mitt slektsprogram. Har noen interesse av dette, så ta kontakt pr e- post. Mvh Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.