Gå til innhold
Arkivverket

[#65360] Korleis registrere forlovarar?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg sit og kosar meg i mørke vinterkveldar med å legge nokre år av kyrkjebøkene for Gloppen inn i slektsprogrammet mitt (Embla).Rundt 1800 endrar omgrepet seg frå Forløfftningsmænd til forlovarar, men innhaldet er vel stort sett det same.Eg registrerer dette 'embetet' som ei hending i livet til kvar av dei - ser forresten at det er i stor opphoping på nokre aktverdige menn, opptil 8-10 gonger som forlovar i løpet av eit år eller to - og eg vil registrere det knytt til ein stad, ikkje berre 'Gloppen'.Er dei to forlovarane knytt til kvar sin av dei to blivande ektefellene? I så fall kan eg registrere Ole Olsen som forlovar på Gimmestad og Knut Knutsen som forlovar på Arnestad dersom brudgom og brur er frå Gimmestad og Arnestad - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg bruker selv Embla, og har funnet min måte å gjøre dette på. Det er vel bare et spørsmål om hva man finner hensiktsmessig. Dersom du registrerer hver forlover som en personhendelse, vil stedsnavnet bli knyttet til han/hun som forlover seg. Jeg vet ikke hvor riktig det er. Det vel uansett mest riktig å registrere forlovere i familieskjemaet slik at hendelsen knyttes til både brud og brudgom? Man har også en egen funksjon der man kan opprette/legge til vitner til en hendelse, men jeg har ikke funnet den særlig brukervennlig.Det jeg gjør, er at jeg fører inn forlovere bokstavrett i notatfeltet til hendelsen forlovelse eller ekteskap, og deretter sørger for at notatfeltet er inkludert i setningstrukturen for hendelsen slik at opplysningene kommer med ved bokutskrifter. Det samme gjør jeg med faddere ved dåp. På denne måten sparer jeg tid ved registreringen.Du får prøve deg fram og finne en metode som er hensiktsmessig for deg. Det finnes ingen fasit. Husk at slektsprogrammet må fungere som et godt arbeidsverktøy for deg. Jeg har prøvet og feilet mye i de årene jeg har brukt slektsprogrammet. Jeg finner stadig ting jeg burde ha gjort annerledes, så det lønner seg å finne den gode løsningen så tidlig som mulig.Lykke til!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk for innspel! Eg vil at alle gongene Ole Olsen har vore forlovar, fadder, heimedøypar e.l. skal vise på personskjemaet hans, knytt til dei stadene han har 'utført' dei ulike funksjonane. Men då kjem eg til spørsmålet som eg avslutta (1) med - er den fyrste forlovaren å rekne som brudgommen sin forlovar, og den andre som brura sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg misforsto tydligvis opplegget. Du registrerer altså en hendelse på hver enkelt fadder. Dersom du ønsker å holde oversikt over de gangene en person har vært fadder, er nok metoden din fornuftig.I de tilfellene det bare er oppført to forlovere, oppfatter jeg det slik du gjør, at den første er brudgommens forlover, den andre brudens. Jeg kan ikke garantere at det alltid stemmer, og jeg vet heller ikke om lokale tradisjoner kan spille inn.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.