Gå til innhold
Arkivverket

[#65361] Skipsreder Andreas Hanssen (1806-1885)


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Andreas Hanssen (en av mine 'tipp-..'er) ble født i Viste, Stavanger 16.09.1806, og flyttet til Åkrehamn (Åkra) i 1832, han holdt seg der til han døde 03.08.1885. Han nevnes bl.a. i FT 1865 Lenke som Skipsreder og Handelsmann/Landhandler.Jeg lurte da bare på om noen har noen bøker eller andre kilder som nevner noe om Andreas Hanssen, f.eks. hvilke skip det gjelder eller annet rundt det at han skal ha vært skipsreder (all eventuell annen informasjon tar jeg også gladelig imot).Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Han er min 2.tipp. Artikkel i Karmøybladet. Gjestgiveriet “Holmahuset” 07.11.06 Artikkelen er om hans svigerfar Tørres Nilsen, om Andreas står det flg Noe seinere kom Andreas Hansen fra Stavanger i hans tjeneste og i 1826 ble han gift med en av Haalands døtre, Inger. Andreas Hansen drev også forretningen godt og ble også den første ordfører i Skudenes og Åkra prestegjeld, valgt 24. november i 1837. Han var den første poståpner i Åkrehamn. Når sildefisket sto på, ble det også rigget opp en slags felttelegraf. Han drev også med sildesalting i stor stil. Den andre datteren til Tørres og Inger Haaland (Anna) ble gift i Savanger med Gabriel Jonassen.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Dette var veldig interessant, fant hele artikkelen her også: http://www.karmoybladet.no/nyhet.cfm?nyhetid=317 Tørres Nilsen er jo også en av min 'tipper', som jeg forresten ikke visste noe spesielt om heller. Holder på å lage en liten privat slektsbok til julepresang til besteforeldre osv. så dette kom vel med! Ettersom Andreas også var ordfører begynte jeg litt å lure på om det er mulig at det kunne 'finnes' bilder av ham og/eller familie?.. Andreas' datter Theodora var forresten min 2.tipp.Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

HeiHvis du oppgir emailadr, skal jeg scanne bilde av Andreas og Inger Marie og sende det til deg, har også endel generasjoner bakover i tid. Min 1.tippoldemor er Inger Marie g.m. Elias Nilsen. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Min epost er jarle12 'at' hotmail.com. Bilde av Andreas ville vært supert! Jeg tar også gjerne imot all info med generasjoner bak i tid og annet (andre bilder evt.) du skulle ha om denne slekten hvis det er greit. Jeg har selv hatt litt problemer med å komme lenger bakover enn oldeforeldrene til Andreas. Har du noe etterslekt fra Inger Marie osv. hadde det vært flott også.Nå ser det ut som det er du som har mest om denne slekten, men skulle det være noe du ville hatt/lurt på osv. kan jeg se om jeg kunne hjulpet deg også selvfølgelig. Må takke så mye uansett!Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.