Gå til innhold
Arkivverket

[#65363] Døtre av Peder Hanning Hammer i Tromsø rundt 1800 ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg er på leting etter 2 døtre av Peter Hanning Hammer. Ane Margrethe Wilhelmine Hammer som skal være født 16/9 1798 - 1827, og Johanne Georgine Fredrikke Hammer f. 5/2 1801. Begge skal være født i Tromsø? Disse 2 søstrene ble gift med samme mann, Johan Støren Brun, henholdsvis 31/3 1816 og 7/12 1826.Peder Hanning Hammer i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11902&gardpostnr=14&personpostnr=434&merk=434#ovre>LenkeKan se ut som om jeg har feil fødselsopplysninger på søstrene for alt jeg har funnet i kirkeboka for Tromsø er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha. Da er Johanna funnet.Det slektstreet mangler desverre datoer så det er nok ikke til noen hjelp.Da spørs det om det er noen som klarer å tyde kråketærne i lenka til det som jeg tror er Ane Marg. dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her gikk det om hverandre. Ann-Mary da er vi i det minste enige om at det må være henne. Men ærlig talt så forstår jeg egentlig ikke helt sammenhengen i det som står der. Klarer du å lese det som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg overså noe. ..døpt et ægt pb ... kierkelyst osv. Ordet mellom pb og kierkelyst ser ut som kier. Han har begynt å skrive kierke tror jeg, og så glemt det igjen? Jeg oppfatter dette som en stadfestelse av hjemmedåp. Det står det samme (dvs kierkelyst) ved noen av de andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Selv om du har løst problemet ditt, skal jeg få komme med noen tilleggsopplysninger. Kirkeboka 1796 - 1808 for Tromsø er ikke lettlest. Den kalles Ministerialbok, men bedømt ut fra språk og orden må det meste være ført av Klokkeren. Hele innførselen leser jeg: 'idem (dvs. 25 Syndag efter Trenitatis) Welædle Her Søren,Schriver P: K: Hammer paa berg døpt kier kirkelyst N: Ane Margrethe WilhelmMina fød 16 September 1798. Test: Her auditør Hammer berg, Her Lindegaard Sannes, Monsieur Jens Schieldrup Tromsen, Monsieur Lorch ibid, Madam Hertel berg, Jomfru Røreng Tromsen. Det stemmer at sorenskriver Hammer på det tidspunktet bodde hos Madam Hertel på Berg, som jo drev gjestgiveri. Auditør Gunder Andreas Hammer var en eldre bror av Petter Hanning. Gunder hadde tidligere vært sorenskriver, men vanskjøttet embetet så han ble avsatt. Lindegaard var procurator og bodde på Sandnes. Også han ble avsatt. Jens Schelderup som var handelsmann, var sønn av sognepresten/prosten. Lorch var også handelsmann i Tromsø. Det var i 1799 at P.H. Hammer fikk kjøpte gården Storsteinnes (Tromsdalen) som hadde vært sete for Prestenken. Her bygde han et staselig hus. I Ytrebergs Tromsø Bys historie bind I side 131 finner bu et 'bilde' av P.H.Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk. Det var virkelig interessant. Og så fikk jeg en god unskyldning for at jeg ikke klarte å lese kirkeboka selv.Jeg kan føye til, siden du er fra Asker, at Anne M.W.Hammer ble gift med Johan Støren Brun, og deres sønn Johan M. Brun ble gift med datteren til residerende kapellan i Asker, Søren Sommerfeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.