Gå til innhold
Arkivverket

[#65385] Joen Mortensen Spell, hvem er han?


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

6 september 1733 gifter Ingeborg Fastesdatter seg på Røros med Joen Mortensen Spell. Han er født ca 1713 og dør i 1758. Men hvem er han, hvor er han født og av hvem? Er han av den 'kjente' Spell slekta på Røros? Håper noen av dere kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Christina Frøysland!Har sett på de barna som Jon og Ingeborg hadde til dåpen på Røros, for å se om fadderne kan gi noen ledetråder.Ved dåpen til sønnen Johannes i 1731 var det ei Ingeborg Mortensdatter blant fadderne [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=46401>LenkeTre år seinere ble sønnen Faste døpt, og da var Ole Spel fadder: Lenke, mens datteren Karen hadde Michel Fastesen og Maritte Fastesdatter blant sine faddere i 1737 LenkeTo år seinere ble nok ei datter Karen døpt, og da var Maria Jonsdatter Spel blant fadderne LenkeI 1743 var Ole Eriksen Spel fadder på sønnen Michel Lenke og i 1746 ble sønnen Morten døpt Lenke, som den første av sønnene til å bli oppkalt etter farfar.I 1701-manntallet finner jeg en Morten Jonsen Spel, 28 år Lenke. Han døde på Røros i 1744, 71 år gammel Lenke og hans kone, Karen Halvorsdatter, døde i 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ingeborg Mortensdatter Spel som var fadder på Johannes i 1731, var gift med Ole Knudsen Heskedal [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=9914>Lenke. I 1735 hadde de sønnen Morten til dåpen og da var Jon Spel blant fadderne. Vil tro denne Jon er den samme som Jon Mortensen Spel og han var da antakelig broren til Ingeborg Mortensdatter: LenkeDa sønnen til Ole og Ingeborg, Knut, ble døpt i 1732 var det ei Karen Halvorsdatter Aak blant fadderne, kanskje hun er identisk med Karen Halvorsdatter, Morten Jonsen Spels kone, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For å få en oversikt over slektsforholdene, hadde det kanskje vært lurt å sjekke om det finnes skifter etter Morten Jonsen Spel og/eller kona Karen Halvorsen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, opplysnigene 1705 er fra et manntall som ennå ikke er publisert; skan ha vært i Gauldal fogderegnskap i Statsarkivet i Trondheim, men hittil kun funnet i en avskriftsbok fra 1937 blandt kirkebøkene i SAT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

En liten rettelse: Jon Mortensen Spell og Ingeborg Fastesd. ble ifølge kirkeboken trolovet 14. juni 1733 og viet 8. nov. samme år. Disse er også mine forfedre. Som foreldre til Jon har jeg notert Morten Jonsen Spell (ca 1673-1744) og Karen Halvorsd. (ca 1671-1733). Jeg har heller ingen opplysninger lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har også notert meg fra kirkeboka at Joen Erichsen Spells enke Anne Mortensdatter ble begravet og gravfestet 29/12-1720 (døde 24/12) i en alder av 88 1/2 år. Se nederst til høyre:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har også notert meg fra kirkeboka at Joen Erichsen Spells enke Anne Mortensdatter ble begravet og gravfestet 29/12-1720 (døde 24/12) i en alder av 88 1/2 år. Se nederst til høyre:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ad fadder Ole Eriksen Spell (se Grethes innlegg 2):Det er skifte etter en Erich Joensen Spell 16/6-1700, mulig bror til Morten Jonsen Spell. Erich etterlot seg kone Inger Olsdatter og barna Olle Erichsen 6 og Anne 4 år. Jeg trer det er den samme Inger Olsdatter som 21/3-1700 ble trolovet med Joen Erichsen (Våghals). (Deres felles barn tror jeg også kaller seg Spell).Ole Erichsen i 1701:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Takk, Astrid. Her var det mye ny informasjon for meg også. Jeg har også notert ned et skifte etter Anne Erichsd., 'Spell-Olufs quinde', hvor en av arvingene er 'Spell-Joen hindes broder', og en annen er Mogens Olsen Riise 'paa hans quindes vegne med Interesserende arfuer en broder Lod'. Tyder ikke det på at det har vært en bror som het Peder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

(14) Jo, det skulle vel tyde på det. Jeg har ikke tenkt så nøye gjennom det.Morten Jonsen Spells datter Ingeborg ble døpt Festo Omnium Sanct 1700, til venstre: LenkeIngeborg Mogensdatter er en av fadderne, kanskje datter av Mons Olsen Rise?Jeg har notert meg at Spel-Ane ble begravet 1 søndag etter påske 1691, ingen alder angitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.