Gå til innhold
Arkivverket

[#65392] Innrulleringsmanntall Helgeland


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

HeiNå er Innrulleringsmanntall for Helgeland kommet ut på CD. Innholder 1766/1769 for hele Helgeland, og for åren 1806-1835 for Alstahaug, Vefsn, Hemnes, Ranen, samt noe mer. Ta kontakt med svedvard@online.no for nærmere informasjon.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare benytte aneledning til å takke deg for alt du gjør for oss som forsker på Helgeland med å gi ut skifter og innrulleringer. Det har vært til uvurderelig hjelp i min slektsforskning iallefall, og jeg har kommet mye lengre med slekten min på Helgeland enn jeg ellers ville ha kommet. Leser jo noen skifter på mikrofilm, men det er jo også det du har gitt ut som har gitt grunnlag for å velge ut hvilke skifter jeg ville prøve å lese litt mer fra på mikrofilm og å ta utskrifter fra mikrofilm på. Nå har vel jeg kjøpt mange av skiftene som du har utgitt, og også noen innrulleringer i bokform. Det kan hende at jeg kommer til kjøpe noe på CD også etterhvert. Blir det gitt ut innrulleringer for Nesna og Dønna for perioden 1806-1835 i bokform eller på CD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Anne LisePlanen er at det etterhvert skal komme for hele Helgeland (holder på). I tillegg vil vel også alle skifte for hele Helgeland komme ut på CD.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Høres bra ut at skiftene for Helgeland blir utgitt på CD! Har du tenkt noe over hvordan du vil presentere skiftene? På samme måte som DIS-Salten presenterer sine skifter? Med henvisning til skifteprotokoll, sidetall og eventuelt skifte nr?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Det vil vel bli i utgangspunktet det samme, men noen forskjeller vil det bli ettersom dem og jeg har brukt forskjellige skjemaer i BD87 under registering. Jeg er vel ikke sikker på om sidetall etc. vil komme med p.g.a. at jeg også har gjennomgått skiftedokumentene og der er det ikke noe sidetall, men vi får se når databasen blir ferdig hva som kommer med. Kan opplyse at det er samme leseprogrammet som DIS Salten da det er Mælhe som skal hjelpe meg. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bra at det blir gitt ut innrulleringer for Nesna og Dønna og resten av Helgeland. Jeg har brukt så lite CD siden jeg ikke kunne bruke det på den forrige pc-en, men på den jeg har nå(kjøpt i november i fjor) ser det ut som om jeg kan bruke CD. Det fungerte iallefall med kirkebøker for Vefsn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Britt Rahman

Til Svein Edvardsen: Jeg har i bokform din Innrullerings-mantall Helgeland 1766/1769, samt alle dine skifter for Meløy, Rødøy, Lurøy, Træna fra 1686 til 1920, og har hatt usedvanlig god nytte av disse. Jeg er derfor interessert i all videreføring av disse, men i første omgang kanskje innrulleringsmantall for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna utover det som er utgitt i bokform. Hvilke årstall omfatter øvrige innrulleringer for samme kommuner? Og vil disse bli utgitt som søkbar database på egen CD, evt. når?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiInnrulleringsmanntallen for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna er under bearbeiding og vil komme ut om ikke så lenge. De vil da bli lagt over på CDen sammens de øvrige som hittil er kommet ut.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.