Gå til innhold
Arkivverket

[#65404] Sjekke eldre slekt til Sakkarias Torjesen, f.ca. 1810, i Lyndal, Gard og folk


Gjest Anne-Grethe Thillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Grethe Thillesen

Hei, har overtatt noen papirer hvor det stilles noen spørsmålstegn ved slekten. Opplysningene skal være hentet fra to bøker tror jeg. I Lyngdal, gård og folk står Sakkarias Torjesen, F.ca.1910 nevnt( s. 337 ) og hans etterkommere nevnt. Så er det litt uklart, men så vidt jeg har klart å tyde kommer de neste opplysningene fra ( bok ?) Kvås, Gård og folk, s,515-547 : Sakkarias Torjesen' s foreldre het Torje Olsen, f. 1766 og Gunvor Gundesdatter, f. 1774, Hans foreldre igjen het Ole Torjesen f. 1723 og Barbra Hellingsdater, f, 1722. Hans foreldre var soldat Torje Nottungsen, f.1688 og Todne Hansdatter. Så følger Nottung torjesen, f. 1659 og Gunhild Toresdatter, død 1748, hans foreldre igjen var Torje Nottungsen, f. 1631 i Stakkeland og Gjertrud Guttormsdatter fra Tofteland, Hans far igjen het Nottung ( Notto ) Stakkeland, Så var det Søren Stakkeland og til sist den sist nevnte faren, Oluf Stakkeland.Da jeg kun har et ark med disse opplysningene håper jeg at noen som har boken om Kvås ( hvis det er en bok ) har mulighet til å sjekke dette.På forhånd en kjempestor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Grethe Thillesen

Vet ikke om alderen stemmer. Disse opplysningene stammer fra et ark jeg fikk fra min fars familie. Tenkte jeg skulle prøve å få sjekket om navnene etc. stemte ( hvis det fantes en bok hvor de var nevnt ) før jeg satte igang med flere undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,Ann-Mary sikter vel til at du nevner 1910 som fødselsår på Sakkarias Torjesen,men det riktige er sikkert 1810... Her er nok foreldrene hans i 1800 ihvertfall, i Lyngdal på gården Høyland i Kvås LenkeHåper du får hjelp av noen med bygdebok for hånden...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og God JulNå har ikke jeg bygdeboken, men trolovelsen 6. july 1796 til Torje Olsen Høyland og Gunvor Gundersdtr., høyre side. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9587&idx_id=9587&uid=ny&idx_side=-82>LenkeTror dette er dåpen til Torje Olsen Stacheland 13 august 1766, neders høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser at bruden heter Gunvor Gundersdatter Tiomsland eller Tiomeland, da er vel dette hennes fødsel:GUNVOR GUNDERSEN Pedigree Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 27 AUG 1774 Lyngdal, Vest-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: GUNDER TIOMELAND Family Mother: MARENOg da er vel kanskje dette hennes far Gunder Jacobsen på Tiomsland i Walle i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hvis Anne Grethe er interessert, så er vel dette dåpen til Gunvor i Lyngdal s.208 på høyre side.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9585&idx_id=9585&uid=ny&idx_side=-212>Lenke.Til innlegg nr.9, så lurer jeg på om farsnavnet Jacobsen er feil. Hvis en tar en titt på slektstavlen innlegger nr.3 viser til, så er patronymet Sivertsen.Hvis det er korrekt, så er vielsen til Maren (Mary)og Gunder Sivertsen Tiomsland i 1773 Lyngdal s.100 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.