Gå til innhold
Arkivverket

[#65413] Hvor er Halvor Halvorsen fra Gjerpen?


Gjest Arne Ryengen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Ryengen

Hvor kommer Halvor Halvorsen fra og hvor blir det av ham? Han er nevnt i sønnen Hans' dåp 30.04.1871, jfr. Gjerpen 1864-1882, klok. s. 32 nr. 13 og Gjerpen 1857-1871, min., s. 67 nr. 13, ved sønnens konfirmasjon 04.10.1885, jfr. Gjerpen 1872-1885, min., s. 191 nr. 7 og Gjerpen 1883-1900, klok., s. 236 nr. 7 og ved sønnens giftermål 18.11.1894, jfr. Eidanger 1879-1900, min., s. 163 nr. 21 og Eidanger 1893-1911, klok., s. 184 nr. 19. Her slutter alle spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du sett på Dis gravminner? Der er en del Halvor Halvorsener fra Telemark nevnt der, men jeg vet jo ikke om det er den du leter etter?LenkeDenne navnebror er nok litt for ung til å passe . Om du dbbbeltklikker på lenkene dit, skulle du få fram bilder av de gravstener som er registrert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At faren er nevnt i konfirmasjon og vielse er ikke rart. Enten faren levde eller var død så var han faren hans og må som sådan nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er så mange mulige Halvor Halvorsener i området Gjerpen, Solum , så når vi ikke kjenner hans alder, så er det ganske vanskelig å spore hans opprinnelse, er jeg redd.Håper noen slektsforskere fra nærområdene kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg ser avdåpsinnførselen til hans at det står 'Hans, 25/12-1870, Pige Karen Olsd., Lille Flatland i Solum (pt.) og Tj.dreng Halvor Halvorsen fortiden paa Klosteret i Solum, Mindaas u. Meen'. Under konfirmasjonen blir faren benevnt 'Halvor Halvorsen Klosteret'.Det kan enten tyde på at ingen visste noe om mannen - hvor han kom fra, hvor han ble av - eller at han fremdeles bodde på Klosteret i Solum.Jeg har ikke funnet noen innlfyttede H.Halvorsen til hverken Solum eller Gjerpen i sannsynlig tidsrom. En folketelling fra 1875 i Solum eksisterer vel også og noen har kanskje mulighet til å slå opp for deg på Klosteret der?Har du ellers sett om det kan være hjelp å få på http://www.gamlegjerpen.no/ hvor det ligger mange kilder om Gjerpen i riktig tidsrom? Her er f.eks opplysninger fra folketellingen 1875 i GjerpenMeenstad, Mindaas l.nr. 237b.Kirsten Dorthea Isaksd., enke, G.br. eier, f. 1821 Gj.Karen Olsd., ug., d. f. 1847 Gj.Isak Olsen, ug., s., f. 1851 Gj.Johan Olsen, ug., s. f. 1858 Gj.Hans Halvorsen, uægte dattersønn, f. 1870 Gj.Ole Karlsen, (uægte?) dattersønn, f. 1874 Gj.Hanna Andersd., tilreisende, g., husmandskone, bosted Brevig, f. ?Torsten Amundsen, smed, g., bosted Brevig, f. ? Seufde.Petrea Olsd., husmorens datter, tj., bosted Brevig, f. 1858 Gj.Kreat.: 1 Ku, 3 Faar.'Det er vel riktig familie som du et opptatt av? Karens mor er fadder ved dåpen av Hans.Lykke til videre!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Jeg har i min database en Halvor Halvorson Klosteret, f.1832 på husmannsplassen Klosteret under Vefall søndre. Jfr. Seljordsoga side 155, bind 4. Det er ikke oppgitt hvor han blei av og jeg har heller ikke fulgt ham opp, f.eks. se etter utflytting fra Seljord.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.