Gå til innhold
Arkivverket

[#65414] Nåla i høystakken.


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I november 1779 blir Hans, den yngste sønnen til Iver Knudsen og Birthe Olsdatter, døpt i Sylling i Lier, og 16 år gammel finner vi ham som konfirmant (høyre side): LenkeHans er broren til min tipp-tipp, Knut Iversen, men i motsetning til Knut og de andre søsknene, Ole og Kari, forsvinner Hans totalt for meg etter folketellingen i 1801. Da er han 'tjenestefolk, ugift og gevorben soldat' på Enger i Sylling, der også søsteren Kari bor med mann og datter. Han er fadder til Live, som døpes 25.09.1800 og fadder til Anne 4. jan. 1801, Oles datter.Hvor i all verden blir en 'gevorben soldat' av? Jeg har ikke funnet han under 'Døde i Lier' (NB: må IKKE forveksles med Hans Iversen Sandager/Vivelstad, som dør i 1851 - opplysninger lagt ut på FS har blandet sammen 'min' Hans med en yngre navnebror fra Drammen). Jeg har sjekket ut Hans som giftet seg i Hole i 1816 og Hans i Asker i 1819, og står fortsatt uten spor.Hans er født på Horns-eie og foreldrene kom seinere til Lybekk under Nordre Drag. Brødrene Knut og Ole døper begge sønner som heter Hans, hhv. 1805 og 1809, noe som kanskje tyder på at han var død?Han kan ha flyttet, og nærliggende er Hole, Asker, Drammen eller Modum, men hittil er jeg like klok. Alle tips mottas med stor takk - den godeste gevorben har vært en gåte i årevis,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Akk ja, Ann-Mary.. Jeg ble skikkelig oppstemt da jeg fant den opplysningen på FS - men da jeg sjekket ham nærmere, så var det ikke riktig Hans. At det skal være så vanskelig, du!God jul, forresten! vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette den etersøkte Hans i 1801-telling i Lier?LenkeSer at det finnes en navnbror i Næss i Hallingdal også.Men du er vel sikker på at denne er den rette siden hans står som gevorben soldat?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og god jul, Gunn!Du har lagt ut riktig lenke, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det er ham. Jeg visste ikke at han var gevorben soldat før jeg så tellingen, men i og med at Hans Iversen Enger er fadder (jfr. 1. innlegg) til to bombesikre 'onkelbarn' på samme tid, er jeg temmlig overbevist. Kanskje 2009 bringer oppklaring, MEN det hadde vært sabla flott med en julegave i form av løsning...vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har nå brukt noen timer på å sjekke døde i Fredrikstad mellom 1801 og 1815 (kanskje ikke så veldig 'oppbyggelig' på 2. juledag...), da jeg tenkte at en 'gevorben soldat' muligens kom dit (krigssituasjonen m.m.). Intet napp hva gjelder Hans Iversen, men jeg fant flere fra traktene, bl.a. soldat Henrich Hansen af det Lierske Compagnie, begravd 20. mai 1801, 34 år, og soldat Hans Jensen, Hurumske Comp., begravd 5. oktober 1808, 30 år.Bevares, 'min' Hans kan ha levd til han ble 100, men hvor blev Manden af?fortsatt god jul, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.