Gå til innhold
Arkivverket

[#65415] Inderøy/Bakklandet: Carl Andersen og kona Martha Jensdatter. Opplysninger?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! En liten 'julenøtt'! Jeg har hatt liggende et spørsmål om dette paret under Inderøya på dis-norge, og da fikk jeg greie på når Martha var født og hvem som var hennes foreldre. Men jeg har flere spørsmål etter hvert:-) Carl Andersen var født på Innset i Kvikne, og døpt i Tynset kirke den 1. april 1792. Hans foreldre var omstreifere. Carl ble konfirmert i 1811 i Kornstad kirke på Averøy, og da var hans etternavn Mekvik. Så finner jeg ham igjen i 1819 da han kommer flyttende fra Hitra til Sakshaug på Inderøy, der han den 25. april 1820 gifter seg med Martha Jensdatter Norum f. 4. juli 1788 på Hogstad, Sakshaug på Inderøy. Paret hadde en husmannsplass under Norum og fikk datteren Karen Bergethe f. 6. okt. 1823. I 1830 flytter Carl og Martha til Lade i Strinda, og de er registrert som innflyttere der den 18. jan. 1831 med bosted Bakklandet. Ved utflyttingen fra Inderøya står det at Carl er 'jægtseiler'. Siden datteren Karen Bergethe ikke står som ut- eller innflyttet sammen med foreldrene antar jeg at hun er død. Men jeg finner henne ikke død under Sakshaug på Inderøy, heller ikke konfirmert der, og ikke konfirmert i Bakke eller Lade. Så jeg lurer virkelig på hva som skjedde med henne? Når det gjelder Carl og Martha så finner jeg ikke mer om dem i Lade eller Bakke kirkebøker. Kan de ha flyttet igjen? Er det noen som kan hjelpe?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Takk for tipset! Dette er trolig Karen Birgitte Olsdatter Solberg f. 1821 i Sparbu. Så desverre, det er nok ikke den Karen Bergitte Carlsdatter som jeg leter etter nei! Men takk allikevel! Og god jul!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Vel- den som leter, den finner! Hvem skulle ha trodd at sognepresten på Inderøy (Sakshaug sogn) førte de døde under vaksinerte!!! Men det har han altså gjort, sikkert pga. plassmangel. I alle fall så fant jeg (endelig) Karen Bergitte Carlsdatter Norum død den 3. juli 1827. Så da er saken løst!:-) Strengt tatt så skulle vel dette ha vært rettet opp når det gjelder den scannede kirkeboken for Sakshaug Inderøy for denne perioden, slik at det ikke står vaksinerte, men døde/begravde!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.