Gå til innhold
Arkivverket

[#65423] Trondenes/Troms: Forfedre til Peder Helgesen (1789-1836)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I 'Folk og slekt i Trondenes' er Peder Helgesen (1789-1836) fra Skjerstad i Trondenes nevnt som gift med Maria Bergitte Pedersdtr. (1789-1878) fra Høgfors, også i Trondenes. Men det står ikke noe om hvor/hvem han stammer fra.Et sted har jeg sett (helt uoffisielt) at han var født i Engan i Skjerstad i Trondenes.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da har du vel også registrert at Peder og Maria hadde uekte tvillinger, Peder og Helge, til dåpen i Trondenes i 1820 Lenke. Finner spor blant fadderne mht slekt av Peder Helgesen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ellers registrerer jeg at det ble døpt en Peder Helgesen i Gildeskål, Nordland, den 16.12.1789 - se nest øverst i venstre kolonne på høyre side av kirkeboka LenkeMen dette er vel neppe den Peder du jakter på...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

God jul, Grethe.Nei, dette var en god ide. Finner ikke Peder Helgesens foreldre i Trondenes - det stopper der. Derfor kan det være et godt forslag med Gildeskål.Når det gjelder tvillingene som var født som uekte, betyr det vel at det ble født like før vielsen. Men i følge 'Folk og slekt i Trondenes' fikk han et uekte barn med Karen Størkersdtr. også i 1821. Det er litt rart. Har imidlertid ikke funnet vielsen i 1820 mellom Peder Helgesen og Maria Bergitte Pedersdtr.Takk for utmerket hjelp så langt.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg har nok blingset da jeg lette etter vielsen mellom Peder og Maria. Den var 22. okt. 1820 - altså like etter fødselen av tvillingene.Selv om det står at de begge var fra Årnes i Trondenes, trenger det jo ikke være slik at Peder var født der.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror nok ikke det er den rette Peder Helgesen Grethe har funnet i Gildeskål,den Peder som ble født 16.12 1789, døde 1.1 1803 ifølge Arvid Støver`s nedtegnelser. Men i mine papirer har jeg en Peder Helgesen som var født ca. 1790 på Enge i Skjerstad kommune,og ble gift i Troms. Skal sjekke nærmere i morgen,er for trøtt nå...gjesp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Altså Skjerstad kommune?! Javel, da stemmer det uoffisielle jeg har sett en gang.Flott, Anne. Gleder meg! God jul forresten, Anne!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

God jul til deg også ! Ja,ifølge mine notater kom den Helge (Hellie Peerson) fra Enge,og bosatte seg i Breivikdal.Men det er opplysninger jeg har etter min far,og jeg prøver nå å finne ut hvilke kilder han har brukt.Ser at på folketellinga 1801 at Helge og Lava har en sønn med navn Peer,får prøve å finne hans dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.