Gå til innhold
Arkivverket

[#65437] Hjelp til oppslag i bygdebok for Kvinnherad, bind 5 Eid og Fjellberg sokn


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har nevnte bok tilgjengelig, skulle jeg gjerne fått gjort et oppslag på gåden Aske. I 1701 finner jeg en Halvor Asche , 38 år gammel oppsitter på gården.Jeg skulle gjerne visst hva som står om ham og familien hans. Jeg lurer bl.a. på om han hadde en datter ved navn Eli, født rundt 1693.Denne Eli skal ha giftet seg med Simon Ingebrigtsen. fra Hammersland i Fjellberg.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Iflg. bygdeboka skal Eli være f.1693 i Skånevik. Bok nr. 5 side 454 nr. 5. Jeg har mange etterkommere av Simon og Eli men ingen av foreldrene til Eli Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Johan Arthur.Nevner ikke bygdboka noe om denne Halvor Asche som var oppsitter på gården i 1701? Eller skal jeg oppfatte svaret ditt som om at bygdebokforfatteren mener Eli var født et annet sted enn på Aske/Asche?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har dessverre ikke bygdeboken her, men det er den kildehenvisningen jeg har notert. Kanskje best å undersøke på nytt i boka. Kan denne Halvard være sønn av Jon som bodde på Aske i 1665 og var 50 år og hadde sønnen Paul 7 år? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Johan Arthur. Da får vi håpe noen med boka for hånden kan sjekke for oss. Jeg kjenner ikke farsnavnet til Halvor/Halvard. I 1701 er han som du ser kun nevnt som Halvor Asche.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Kvinnherad 5 har ingen sikre barn etterr Halvard Eriksen og Guri Jonsdtr. Aske. Neste bruker het Jon Halvardsen. forfatteren skriver at det er uvisst om han var sønn til forrige bruker fordi ingen i barne flokken fikk navnet Halvard så langt kirkeboka viser.Dette stemmer ikke helt. En Halvard Jonsen Aske ble konfirmert i 1759. Eller viser skoskatten fra 1711 at Halvard hadde 2 barn.Det ble holdt skifte etter Simon Ingebriktsen Hammarsland i 1748. Han hadde 2 barn Ingebrikt 23 år og Halvard 18 år. Formynderen var 'deres moder søsters mand' Erik Rasmussen Tveit. Jeg har foreløpig ikke klart å finne ut av hvilken Tveit-gard Erik Rasmussen bodde på.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei og god jul.Halvor Erikson f. 1670, g.m. Guri Jonsdtr. Aske 1655-1747. Desse var bygselfolk på Aske i 1701. Ho var dotter til forige bygselmann.Det er i Kvinnheradboka ikkje oppført nokon born etter Halvor og Guri, men neste brukar er ein Jon Halvorson. Han hadde borna:Erik 1740, Amund 1741, Jens 1744, Tor 1746-63, Torres 1748, Guri 1750-53 og Guri 1755.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arne, og god jul til deg også.Takk for oppslaget i bygdeboka. Jeg har nok en følelse av at dette er foreldrene til Eli, men så langt har jeg kun funnet barna Ingebrigt og Halver etter Eli og Simon.Jeg tror nok at Jon må være sønn av Halver og Guri, men det blir ikke lett å finne ut om o Eli kan være søster til Jon. Jeg får prøve å finne barnedåpene til Jons barn. Kanskje jeg kan finne Eli blant fadderne.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Leit etter Erik Rasmussen Tveit og kona hans. Hun var søster til Eli. Jeg har sjekka bygdebøkene for Kvinnherad, Skånevik, Etne og Ølen uten å finne han. Jeg fant han heller ikke på Huglo. Vi må trolig leite i Strandebarm eller deromkring.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Kan det være vi skal til Fana?Finner at Erik Rasmussen Dyngeland f. ca. 1710 d. 1797 gifter seg i 1738 i Fana med Kari Halvardsdatter Hordnes f. ca. 1710 d. 1751. De bosatte seg på Lilletveit i Fana fra 1738. Finner ikke hennes foreldre under Hordnes i Fana, så det kan jo tyde på at hun var utenbygds fra. Det var endel samkvem mellom Fana og Sunnhordland på 1700-tallet.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=507&merk=507#ovre>LenkeHer dør Kari: LenkeHer gifter Erik seg på nytt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kenneth, fortsatt god jul til deg.Jeg vet ikke om det er samme folket. Men jeg finner en Guro Halvardsdtr. gift 06.04.1741 i Fjellberg med Erik Rasmussen.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Kanskje Eli kom fra Bjellebø? Det ble holdt skifte etter Haldor Arntsen Bjellebø i 1721. Arvingene var enka, Anna Knutsdtr. og barna Arne 36 år, Halvor 13 år, Pernille 34 år, Eli 27 år og Guri 23 år.Det fortelles ikke mye om denne familien i Kvinnherad 5, men det er tatt med han var bruker der i 1701 og at det trolig var enka hans som bodde der i 1723. Ellers så antar forfatteren ar den Arnt Halvardsen som bodde her i 1733 var en sønn.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette ser spennende ut. Nå må Eli trolig ha giftet seg kort tid etter skiftet i 1721, for hun fikk sønnen Ingebrigt rundt 1723.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

sitter med 'I kongens Teneste'. her er Arent Haldorsen Bjellebø nevnt. Utskrevet 9.11.1709. Hjem med kompaniet 30.9.1719. Faste Søndre Sunnhordlandske kompani. Greens kompani.'Frå legdene 9.11.1709 til Kongsvinger, derfrå 7.5.1710 til Odalen. I 1711 i Fredrikshalds garnison, og i Båhuslæn under felttoget. I 1712 i Frerikstad. Derfrå nedsnedt til Kbh ved årsskiftet 1712-1713, og teneste vidare som for dei andre faste. Det mønstra i juli 1717 i posteringa i Tistedalen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid, og fortsatt god jul til deg.Takk for interessante opplysninger om Arent Haldorsen. Jeg har boken selv, men den er ikke pakket ut etter flytting ennå.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.