Gå til innhold
Arkivverket

[#65441] Mor myrdet sine tre barn i Eiker 1773


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

I begynnelsen av mars 1773 drepte Ragnild Andersdatter sine tre små barn på gården Holte, Eiker, Buskerud. De tre små var 4,3 og ett år gamle. Huff Huff. Alt tyder også på at moren etter ugjerningen skar strupen over på seg selv.Jeg skulle gjerne ha 'ekspertisens' hjelp til å lese hva som står i kirkeboken om hendelsen. Og også tips om hvor det eventuelt kan finnes mere informasjon om saken.Men det har seg sånn at jeg ikke er ekspert på å legge ut lenker, så må be om hjelp allerede der. Begravelsen til de tre små er innført nederst på side 282 i den skannede Minesterialboken for Eiker, Buskerud, 1764-1778. Så hvis noen av 'de gode hjelperne' ville ta seg bryet med å legge ut en lenke, er vi forsåvidt igang.mvh Tor Kenneth Talmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

d 7de Martii begraven... Anders Nielsen Holte 4 3/4 aar gl, Gunnild NielsDr ibid 3 aar gl, Anne Niels Dr ibid 1 aar gl] NB Alle 3 d 1ste Martii af Deres egen Moder Ragnild Anders Dr, som derefter skar Struben af Sig Self hvor af Hun siden døde den paafølgende 6te Martii i sin arrest hos Lensmanden. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

NB Alle 3 myrdede af 1ste Martu af deres egen moder Ragnhild Andersdtr. som derefter skar over struben af sig selv, hvoraf hun ..... døde påfølgende 6 Martu i sin arrest hos LænsmandenVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Alle 3 myrdede (1 marti) af deres egen moder Ragnild Andersdatter som........ skar struben af sig Selv Hvoraf hun siden døde den påfølgende 6 Marti i sin arest hos Lendsmanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du ønsker å lære å lage lenge Thor, så er det tips om hvordan det kan gjøres her:LenkeJeg var her faktisk i 4 og 1/2 år før jeg lærte å lage lenke, og når jeg fikk det til så får sikkert du det til også. Som du ser så slet jeg også med å få det til i mars i år, men endelig fikk jeg det til. Nå går det som en lek, og det hadde jeg aldri trodd for 10 måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg sier tusen takk til Jon, Aud, Mette, Mariann og Sigbjørn. For lenker og tyding. Da er vi enige om at det var hos lensmannen strupen ble skåret over. Det reiser jo noen spørsmål, men de skal vi kanskje ikke ta her. Men i hvilke arkiv kan det tenkes å stå noe mer om denne saken... ja det blir mitt neste spørsmål.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Du vil nok kunne finne mer informasjon om saken i tingbøkene. Ellers vil jeg anta at saken vil være omtalt i fogderegnskapet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt skjønn kan det like gjerne bety at Ragnhild den 1. mars skar strupen over på seg selv, men levde helt til 6. mars, da hun døde i arresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Takker for enorm respons så langt! Er noen år siden jeg så denne innførselen første gang, men først nå jeg setter 'tenna' i den. Har ingenting med egen slektsforskning å gjøre. Men litt lokalhistorie kanskje. Har vel ikke skjedd så ofte at en mor har tatt livet av sine tre barn? Men den har ligget i bakhodet å surret. Hva skjedde? Hvordan? Årsak osv.Får smøre meg med tålmodighet til arkivene åpner på nyåret. Får gå løs på tingbøker og fogdregnskaper.Første gang jeg leste innførselen satt jeg med følelsen av at mor hadde 'tatt' sin egen strupe med en gang. Og døde senere. Du kan nok være inne på noe der, Jon. Men kanskje kan tingbøker/fogdregnskaper gi svaret på akkurat det.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Burde jo ha sagt det tidligere så dere slapp å lete! Ragnild Andersdatter er ikke innført i kirkeboken for Eiker som død/begravet. Beklager ekstra-arbeidet, Jon.Ektemannen Niels Herbrandsen gifter seg oppatt som Jon henviser til, med ei Anne Sørensdatter. I mellomtida hadde han ei uekte datter med ei Kirsti Johannesdatter om jeg ikke husker feil. Og uten at jeg har tid til å sjekke i disse juletider, mener jeg å huske at at den yngste av de myrdede barna er innført som døpt med en annen mor en Ragnhild Andersdatter. Tror det var en Johannesdatter det også... Men hjertlig takk alle sammen så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

I innlegg nummer 12 stiller Jon Torp et betimelig spørsmål om hvorvidt mordere ble gravlagt på kirkegården av presten på denne tiden. Hverken Jon eller jeg har funnet Ragnhild Andersdatter som død og begravet på Eiker i 1773.Noen som har noen formening om mordere ble begravet på kirkegården på denne tiden, eller kan det være sånn at presten ikke har tatt seg bryet med å føre henne inn som gravlagt?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her er det vel snakk om både en morder OG en selvmorder, så denne saken er nok en smule spesiell - for en tragedie! I Sigdal fra samme tidsperiode, har jeg funnet henrettelser innført i kirkebøker (skal legge lenke hvis jeg finner det igjen), og fra Hol, og andre steder, for den saks skyld, vet jeg at henrettede ble begravd utenfor kirkegården.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er kirkeboka (1751). 4. juli begraves 'det myrdede barn' og 20. nov. er henrettelsen innført, høyre side: LenkeFant også en innføring fra 1760 om en som døde i arresten før henrettelsen, men hva som skjedde med folk som tok livet sitt, tør jeg ikke svare 'bastant' på.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Avskrift fra Ål bygdebok ang. selvmord og begravelse:Torkjell ble eier av søre Oppsata. Han var lensmann i 1673 og 1678. Han overtok trolig også Skjervheim nordre. Han kjøpte skiftegods der i 1696, men døde samme året.Første kona hans sprang på elva. Hun var fra Rye i Valdres. I 1665 sendte han andragende bekreftet av hans 6 grander hvori oplyses at hans kone den 6. mai sistleden av en hastig forstyrrelse sprang på elven ved hans gård, hvorfra han hende straks levende fik. Men nogen stund efter døde hun. Han ber om at hun må få nyde kirkegården, og at ikke fogden må gjøre ham eller hans 7 barn nogen indpas udi den fattige del de efter hendes død kunde have. I senere skriv samme året sier han at futen, Jacob Luth, er skyld i at liket ennå står i et hus nedenfor kirkegården. Han tar opp igjen bønnen om viet jord for kona, og at hans 'boeslod' for han og hans 5 umyndige barn må være fri. Men han tilbyr seg til å gi noe til et hospital eller til de husarme. Futen var pålagt å gi 'sandferdig underrretning om det oplyste.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Ad (19) - Maren Ellevsdatter ble innført i kirkeboken, men ikke begravet på kirkegården. I den kongelige resolusjon om henne av 15. oktober 1751 blir hun dømt til 'at miste sit Hoved ved Sværd og Hovedet at sættes paa een Stage, samt med det tillæg udi LaugTings Dom at hendes Legeme paa Retterstedet af Natmanden nedgraves' - og denne dommen skrev kong Frederik den 5. at han 'i alt allernaadigst have approberet'.Dette gjør innførselen i kirkeboken i Sigdal til en raritet. Etter min erfaring droppet presten ofte helt å notere dødsfallet i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.