Gå til innhold
Arkivverket

[#65445] Eklespandet, Hans Eriksen f. 1758 og Mille Halvorsdatter f. 1764


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Hans Eriksen er født på Rolven i Kvikne i 1758. Han ble gift 6. juni 1792 i Meldal med Mille Halvorsdatter Djupa. Vi finner paret på Eklespandet i Bratsberg i Ft1801 LenkeDet hadde vært fint om noen med tilgang til bygdeboka for Bratsberg kunne gjøre et oppslag for meg. Foruten de barna som er Ft1801 har jeg funnet Ole f. 1801 og Hans f. 1803.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk for informasjonen om opphavet til Mille / Mildri Halvorsdatter Djupa. Jeg har arbeidet i lang tid med å følge barna til Erik Eriksen Rolven og Guru Hansdatter Hals (Totlund).Marit f. 1746Anne f. 1747 gift 1790 Meldal med Jacob Christensen Gorset, på Ljøkel i Orkdal i Ft1801Erik Eriksen f. 1750 gift 1784 Meldal med Marit Olsdatter Solem, på Ljøkel i Orkdal i Ft1801 (Kvikneboka oppgir at han ble gift med Sigri Didriksdatter Didrikshaug, men det må være feil)Martha f. 1753 trolig mor til Karen f. 1776, far er Hans GrefstadLisbet f. 1756 gift 1794 Stadsbygd med Ole Olsen Hafsbuan, bosatt i Størdal i Lensvik (Stadsbygd) i Ft1801Hans f 1758 gift 1792 Meldal med Mille Halvorsdatter Djupa, på Eklespandet i Strinda i Ft1801Gurru f. 1766 gift 1791 Meldal med Einer Jørgensen Voll, bosatt i Størdal, (Staldbakken) Lensvik i Ft1801Se ev. DIS Slektsforum [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=49196>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Bratsbergboka s. 334, Eklespandet: På matr. nr. 644 tok Hans Eriksen over som bestyrer. Eieren var kjøpmann E. Wenzel. Hans Eriksen som sannsynligvis var bror av Iwer Eriksen på det andre rommet var født 1758. Han var gift med Mille Halvorsdt. født 1763. De hadde minst 4 barn:1. Karen Hansdt. f. 1788. Hun ble konf. 25/9 18032. Anders Hansen f. 17933. Even Andeas Hansen f. 17974. Hans Hansen døpt 17/7 1803Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei Ingebjørg,Takk for oppslaget i Bratsbergboka. Det er ikke utenkelig at Iver Eriksen er en hittil ukjent sønn av Erik Eriksen og Guru Hansdatter på Rolven. Det må jeg undersøke nærmere.Karen finner vi døpt i Meldal i 1787. Hun er ei datter Mille Halvorsdatter fikk før sitt ekteskap med Hans Eriksen. En Ole Knudsen Aagielen ble utlagt til barnefader. LenkeNå kan det kanskje se ut som ekteparet har flyttet fra Eklespanset ettersom det er så få opplysninger om barna. Jeg får se om jeg finner noen av de andre barna konfirmert.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.