Gå til innhold
Arkivverket

[#65450] Mathilde


Gjest Rune Egeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hva er det du vil vite? Når eller hvor skulle dette være? Hvor bodde de - når? Hvilke barn fikk de - når - hvor? Her må du komme med ALT du vet hvis noen i det hele tatt skal gidde å se på denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

De var imidlertid ikke gift i menigheten og jeg fant heller ikke noen av barna døpt der, men derimot i Petrus:Alfs dåp: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 4 (1888-1898), Fødte og døpte 1890, side 43. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5425&idx_id=5425&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-44>LenkeKonstance Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 4 (1888-1898), Fødte og døpte 1892, side 81. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var ikke mange ekstra opplysninger om Mathilde å lese ut fra vielsen - faren heter Anton Lundgren, men ikke stort mer. Jeg vet ikke om jeg leser riktig når jeg ser at en av fadderne ved Konstanses dåp heter Mari Lundgren? Det kan jo i så fall kanskje være en søster eller en svigerinne (her f.eks Lenke ?)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kan Mathilda Lundgren være fra Åmål landsforsamling i Älvsborg tro ? Her kopi fra Emibas, om flyttingen til Norge:Post 563690Lundgren Antonsdotter, Matilda Skräddaredotter (ogift kvinna)f. 17/12 1863 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 21/9 1889 från Skällebyn, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 185Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1889 014Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Åmål LandHun har faktisk også en Maria som søster tydeligvis:Post 563736Lundgren Antonsdotter, Maria Gustafva Skräddaredotter (ogift kvinna)f. 5/11 1870 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 22/11 1890 från Skällebyn, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 185Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1890 043Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Åmål Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Foreldrene til de to Lundgrensøstrene i forrige innlegg er: skräddare Anton Lundgren f 28/4-1829 og Maria Johannesdotter 15/3-1837. De ble gift i 1857. De har ytterligere to barn i allefall: Amanda f 5/7-66 og Johan Julius 6/7-80. Alle født i Åmål landsforsamling, bortsett fra mor som er født i Millesvik i Värmland.Et barn til, Amanda, reiste også til Norge:Post 564664Lundgren, Amanda Piga (ogift kvinna)f. 5/7 1866 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 23/11 1890 från Järnvägens Tågpersonal, Åmåls stadsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 39Emibas emigrationsakt: Åmåls stadsförs P 1890 030Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Åmål LandBåde i 1890 og 1900 bor Anton og Maria fortsatt på Skällebyn, sønnen Johan Julius bodde hjemme hos dem i begge tellingene.Sønnen Johan Julius emigrerer også men ikke til Norge. Til Amerika:Post 563945Lundgren, Johan Julius Före detta soldat (ogift man)f. 6/7 1880 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 27/10 1907 från Korsbyn, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 102Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1907 011Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Åmål LandHilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg vet jo ikke om det er rett familie jeg fant. Det er for få kjente opplysninger til å være 100 %. Men, mye, eller det meste taler vel for at det er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Eneste måtte være at faren oppgis å være skredder, men hemmansägere ved Mathildes ekteskap. Men det trenger kanskje ikke være et motsetningsforhold, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei kan ikke se noen motsetninger i det Erling. Skredder er yrket hans. Hemmansegare sier noe om boforhold, han eier den plass familien bor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hvis dette er de rette folka, så lever både faren skredder Anton Lundgren f. 1829 i Åmål, moren Maria Johannesdotter f. 1932 (oppgitt i 1890) eller 1837 (oppgitt i 1900), født i Millesvik i Wärmland, samt deres sønn Johan Julius f. 1880 i Åmål. Men jeg finner dem ikke i folketelloingen 1880.Dette funnet i SVAR sine folketellinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hvis du sjekker attesten Mathilda Lundgren fremviste ved ekteskapet (innlegg 7), så er det nettopp samme dato som hun er registrert utvandret, nemlig 21.09.1889.Det bør vel ut fra kunne slås fast at det er stor sannsynlighet for at det er de rette personene du har funnet, Anne Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint. Da har du vel fastslått at dette er rett familie Erling. Dette hadde jeg oversett.Når det gjelder 1880 tellingen, så har heller ikke jeg funnet dem der. La oss nå si at de bodde i Värmland i 1880, så er jo ikke den på nett enda, og dermed årsaken til at vi ikke finner familien.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.