Gå til innhold
Arkivverket

[#65456] private kirkegårder i Norge, familie- eller livssynssamfunnsbasert


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg oppretter et tema om private kirkegpårder, da jeg ikke kan se at det har vært omhandlet her inne som eget tema før.Folk fra DIS registrerer kirkegårder rundt om i det ganske land.Men det finnes jo en del private kirkegårder også. Blir de registrert på samme måte? Eller gjelder andre forsiktighetsregler her? Finnes det noen samlet oversikt over private kirkegårder i Norge?Jeg vet at det finnes en privat kirkegård for Kvekerne på Storhaug i Stavanger, Rogaland.Guds Menighet har en privat kirkegård på Fredvang nær Ramberg i Lofoten, Nordland. Jeg besøkte den sommeren 2007. Har de flere private kirkegårder i Lofoten (f.eks nær Ørsnes?)Menigheten Samfundet, Det Almindelige Samfund og Det Almindelige Lutherske Samfund har hver sin kirkegård på rekke og rad på Krossmien i Helleland, Rogaland. Disse er stadig i bruk. I tillegg har Det Almindelige Samfund en liten kirkegård på Årstad i Egersund (ikke i bruk siden ca. 1935), Menigheten Samfundet har også en rett ved siden der (ikke i bruk siden ca. 1945), samt en i Årstaddalen i Egersund som er i bruk i dag.Menigheten Samfundet har kirkegård på Lund i Kristiansand samt en nær Amfenes i Søgne, begge i bruk. Vet ikke om flere kirkegårder til Menigheten Samfundet.Ser at det finnes private familiekirkegårder ved Arendal og ved Kristiansund.Da jeg selv har de fleste av mine nærmeste forfedre gravlagt på privat kirkegård på Helleland og i Kristiansand (Det Alm. Samf. og Samfundet), synes jeg dette er et tema jeg er nysgjerrig på.Finnes det flere slike private familie- eller livssynsbaserte kirkegårder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer på Krossmoen sees fra venstre (med kirken) kirkegården til Det Almindelige Samfund fra 1901, hvor de fleste av mine beste- og oldeforeldre samt onkler og tanter ligger gravlagt, deretter følger Menigheten Samfundets kirkegård anlagt rundt 1896/97, den opprinnelige 'Samfundmenigheten' som Det Almindelige Samfund sprang ut fra i 1901, og lengst til høyre kirkegården til Det Almindelige Lutherske Samfund fra rundt 1952, denne menigheten brøt ut fra Det Almindelige Samfund da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jo det stemmer det, Knud Spødervolds bok 'Guds Naades Huusholdning' var (og er vel enda) en viktig religiøs referanse for disse menighetene, ved siden av Bibelen, Luthers katekisme, Erik Pontoppidans 'Sandhed til Gudfryktighed....', og selvsagt også menighetens første forstander Peder O. Gravdal Nodland sine nedskrevne prekener. Men som sagt oppsto Det Alm. Samfund ('perane') i 1901, sprunget ut av Menigheten Samfundet (også kalt Samfundet på Vestlandet) som ble grunnlagt i Kristiansand og Egersundsområdet i slutten av 1890. Det Alm. Samf. og Det Alm. Luth. Samf. finnes bare i Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Kjenner litt til historien rundt de forskjellige samfunnene som sprang opp endel år etter at Knud gikk bort.... Samfundet i Kristiansand eksisterer jo den dag i dag om jeg ikke husker feil.Tør jeg spørre om du kjenner litt til hvem som er forstander i de forskjellige menighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg vet ikke om det er innenfor det du er interessert i, men det ligger en grav inne på universitetsområdet på Blindern, graven til Halvor Blindern (1733-1804) som fikk kongelig tillatelse til å bli begravet på sin egen gård Nedre Blindern (i dag er våningshuset i Blindernveien 19 bolig for biskopen i Oslo). På flyfotoet Lenke 19&offset=0&userLon=596265.8596319379&userLat=6645609.482140894&tab=address håper jeg plassen for graven vises med grønn nål og våningshuset med rød nål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Interessant, dette kjente jeg ikke til fra før. Arne Garborg og madamen er gravlagt på Knudaheio på Jæren, på sin egen eiendom. Edvard Grieg og kone er garvlagt på Trollhaugen i Bergen. Det blir 'i samme gata'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Hvis du vil ha svar ang. registrering av private kirkegårder bør nok spørsmålet rettes mot de som styrer med Gravminner i Norge. Finnes et eget fora for gravminneregistrering på DIS-Norges Slektsforum hvor bla. prosjektlederen ofte er innom: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Retting til 12, Son til soknepresten i Hå har i si doktorgradsavhandling skrevet at det måtte søkjast til amtmannen for å få løyve til å jordfesta Eivind innføre kyrkjegardsmurane. (Tor Lie er tilsett ved Lund universitet i Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.