Gå til innhold
Arkivverket

[#65458] Kremmer i Trondheim: Jacob J Melgaard


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Jacob Jacobsen MelgaardFødt ca 1783 på Storvea i Nærøy, NT, av foreldre Jacob Henriksen Melgaard og Gunnil Jørgensdatter.Døpt 14. februar 1783 i Nærøy (Nærøy /Nærøy – kronologisk liste – øverst til høyre) : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16482&idx_id=16482&uid=ny&idx_side=-284>LenkeKonfirmert 1799 Nærøy (Nærøy, Vikna i Nærøy – kronologisk liste – første konfirmant øverst til høyre) : LenkeFolketelling 1801 Vede Stor, Nærøe : LenkeNærøy Bygdebok (bind IV, side 309) antar at Jacob flyttet til Bindal i Nordland, men han er ikke å finne i noen av kirkebøkene for Sør Helgeland.Jeg finner derimot en Jacob Melgaard i Trondheim, og denne passer svært godt på ”min” Jacob.Registrert som kremmer i Trondheim 17. november 1817 (Digitalarkivet/Borgere i Trondheim 1818, #81): LenkeDød 14. oktober 1832 (gravlagt 22. oktober), 49 år, Danielsveiten, Trondheim (Trondheim/Domkirken MINI 1831 – 1839, s340) :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hentet fra Jørgen Gløersen i Dødsfall i Norge 1826-1840:Jacob Melgaard, innenlandshandler, død Trondheim 14/10 1832, 49 år 7 md., gift i 15 år 2 måneder med gjenlevende Ellen sal. Melgaards, 2 barn, hvorav 1 lever (4 1/2 år), det eldste barnet (Sara Maria Melgaard) døde 11. januar 1822, 3 år 6 måneder 3 dager gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Yngve.Det ser unektelig ut som om at Jacob Melgaard i Trondheim kan være 'min' mann.Jeg ser at Ellen Eriksdatter kalte seg Sundlie ved vielsen. Dette var interessant ettersom Jacob Melgaard hadde ei halvsøster Gunnhild som ble gift i Trondheim med en Andreas Arntsen Sundlie 5. november 1829.Nå må jeg prøve å finne det gjenlevende barnet.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.