Gå til innhold
Arkivverket

[#65462] Anne Larsdtr. Kulberg i Lier - hvor kom hun fra?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

29. oktober 1713 trolover enkemannen Bent Svendsen Kulberg seg med piken Anne Larsdatter, LenkeForlovere var Jens soldat og Torsten Kulberg (broren hans), og vielsen skjedde i Sylling kirke 27. desember. 'Anne hadde sønnen Jens Olsen (som kom til Brastad) fra før', står det under Kulberg i Liers bygdebøker, og da hun var 'pige' når hun gifet seg, må hun ha fått Jens utenfor ekteskap. Jens dør i 1777, 70 år gammel, noe som tyder på at han er født rundt 1707, men jeg har ikke funnet noen passende dåp i Lier.Anne ble enke to ganger, og i sitt 3. ekteskap med dragon Simen Hansen Mørk, fikk hun sønnene Kristoffer og Bent (som giftet seg med søstrene, Anne og Kari/Kassi Haagensdøtre Grønvold), samt Hans i 1723, men han døde nok som liten. Jeg ville derfor tro at hun er født mellom 1685 og 1690, men hvem er foreldrene?vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg har funnet ut at Anne giftet seg 16 juni 1718 med Simen Hansen.Det står at hun er født rundt 1680 i Lier.Det står ikke når hun døde,men at det var på øvre kullberg.Og at hun ble begravet 2 juli 1756.Simen døde 1758.Det står også at sønnen Hans døde i 1727,altså som du skrev. Han var kun 4 år.Når det gjelder foreldrene hennes er de ikke ført opp.Kun Simens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, og takk for innlegget! At hun oppgis å være født rundt 1680 og i Lier, stemmer bra med et tips jeg har fått om at hun muligens kan være datter av Lars Reppersen Kopperud, født ca. 1675. Hun var da 48 når Hans døpes, og stort eldre kunne hun neppe ha vært... Jeg jobber derfor trøstelig videre med 'Kopperud-sporet'. Kan legge til at Anne og Bent Kulbergs datter er min ane, Ragnhild, døpt 29. juli 1714 i Sylling - hun var nok oppkalt etter hans 1. kone.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

heisan, takk for tipset og fortsatt god jul, Maya! Denne Anne KAN være identisk med enken Anne Larsdatter Dauerud, som begraves i mai 1771, 85 år gammel, men bevares, jeg skal sjekke nærmere. Hadde det enda stått alder på Anne Kulberg i 1756.... Uansett, så passer begge kandidatene godt rent 'geografisk': Svangstrand og Kopperud, så jeg får grave dypere i kirkebøkene, - ingen dårlig måte å pleie forkjølelsen på (den dukket opp igjen, er inne i 2. runde nå!),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Anne var ikke datter av Lars REPPERSEN Kopperud, for han døde på Valstad og ble begravd 09.09.1677: LenkeI avskriften har Rosenberger tatt med følgende: Lauritz Reppersen, dreng på Kopperud i 1665 og 36 år. Bror av brukeren på Kopperud, Sven Reppersen (Sven hadde flyttet til Kosrud, der han døde i desember 1678). Det var en annen bruker på Kopperud som også het Lars, som jeg ikke har funnet farsnavnet på, og han fikk en rekke barn, men den første som nevnes ved navn, er Hans i 1681.Astrid, som samtidig jobber med Lars på Svangstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ikke lett, dette.... Prøver derfor å spore opp Anne via sønnen hennes, Jens, i innlegg 65648: Jens Olsen - mission impossible?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.