Gå til innhold
Arkivverket

[#65464] Hisøy AA: Karl Engebretsen død 1911


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg jakter på min oldemors andre mann, og familitradisjonen taler om 'Engebretsen', bosatt på Hisøy, kort ekteskap etter at hun ble enke 1900, at de var engasjert i noe tønnefabrikk e.l.Så finner jeg at disponent Karl Engebretsen død på Hisøy 17/2/1911. Kan dette være ham?oldemor var metodist, men jeg har ennå ikke funnet dette andre giftemål i aktuelle protokoller. Jeg har bladdi kirkebøker for Barbu, Arendal, Hisøy og Øyestad uten å finne dem. Men kan jo ha oversett noe.Vet noen noe om Karl Engebretsen - f. Kristiania 1871 - død Hisøy 1911?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at Carl Engebrethsen var bosatt på Gullsmedengen da han døde. Var det der din oldemor bodde? Vet du om fornavnet til din oldemors andre mann var Carl - eller er det bare etternavnet hans du kjenner?Jeg finner en Carl Engebretsen i Pilestredet i Kristiania i ft. 1900. Han er da gift og sjømann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei Oddbjørn - og god jul!Jeg er nesten helt på bar bakke om denne karen. Har kun muntlige opplysninger fra min far - for 10-15 år siden, om at hun giftet seg med en Ingebrigtsen (skrivemåte/bokstavvalg var usikkert). Han sa også en gang at dette giftemålet ikke ble veldig langvarig.Så finner jeg ikke giftemålet noe sted, men i jakten på aktuelle med passende etternavn i KB Hisøy var altså denne den eneste som jeg fant i dødsliste 1905-1920. Men her er jeg på tynn is, og dristet meg frempå om noen av forumets brukere satt på informasjon som kan avvise, bekrefte eller gi tips om nye muligheter.Jeg sitter nå og gjør meg kjent med tinglysingsdokumenter. Kanskje panteregisteret for Nedenes/Hisøy kan gi meg noe om dette?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Et par ting til:1) Ja, oldemor bodde en periode på Gullsmedengen, senere flyttet hun til Varmekrogen.2) Strategien må vel være å finne en sikker kobling mellom oldemor og hennes andre mann. Det er neppe hensiktsmessig å gå til hans fødsel ennå.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så vidt jeg har sett av din hjemmeside, Jarl, så var det skifte etter din oldefar i 1905 (dvs. 5 år etter at han døde). Det er vel rimelig å anta at det ble foretatt nettopp da fordi din oldemor planla nytt ekteskap? Dermed kan vi vel kanskje gjette på at din oldemor giftet seg med Engebretsen/Ingebrigtsen i 1905/1906?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg oppdaget et ganske tydelig indisium i dag. Når tippoldefar (Svend Andreas Adriansen) dør i Arendal i 1908 er det 'C. Ingebrethsen' som melder dette til byfogden i Arendal. Han er da sannsynligvis gift med den av de tre barna som fortsatt bor i distriktet, nemlig oldemor Anna Teresia Adriansen/Eriksen/Engebretsen. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Din tolkning høres rimelig ut. Vielsen mellom din oldemor og (Carl) Ingebrethsen kan vel ha foregått i Arendal Metodistkirke (eller i hvert fall være registrert i menighetens egen kirkebok). Jeg ser at det kun er dissenterprotokollene for Arendal Metodistmenighet fram til og med 1892 som er skannet og lagt ut her i Digitalarkivet. Har du kontaktet AAKS? Jeg vil tro at de har en kopi av senere protokoller - og vielsen bør vel (ut fra det vi nå vet) ha funnet sted en gang mellom 1905 og 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.